امتحان سوابق تحصیلی که اختصارا با GRE نامیده می‌شود و امتحان پذیرش مدیریت تحصیلی که به GMAT معروف است، دو آزمون جهانی معروف جهت ورود به بسیاری از دانشگاه‌های سراسر جهان، خصوصا در کانادا و آمریکا هستند. اگر بخواهیم GRE و GMAT را به درستی مقایسه کنیم باید آیتم‌های زیر اشاره کنیم :

GRE امتحانی مفهومی‌تر است و دایره بیشتری از مهارت‌های هر فرد را پوشش می‌دهد. اما امتحان GMAT بیشتر برای دانشجویانی است که می‌خواهند وارد رشته‌هایی در حیطه کسب‌وکار شوند.برای ورود به رشته‌های مدیریت کسب‌وکار لازم است تا آزمون GMAT را بگذرانید اما تمام اینها به الزامات دانشگاهی برمی گردد که قصد تحصیل در آن را دارید. کسانی که هنوز دانشگاهی را انتخاب نکرده اند ولی  آزمون GRE را پشت سر گذاشته اند، علاوه بر امکان شرکت در دوره‌های مدیریتی، می توانند گستره انتخاب‌های دیگری هم با مدرک نمره خوب آزمون GRE داشته باشند.
هزینه آزمون GRE از GMAT کمتر است.

GRE نوعی آزمون کلی است و مهارت‌های چندگانه‌ای را در فرد آشکار می‌سازد. این امتحان تفکر انتزاعی فرد را می‌سنجد و برای شرکت در آن نیاز به علم انگلیسی بیشتری می باشد، یعنی این امتحان کلی‌تر و جامع‌تر است.
نکته دیگری که امتحان GMAT را سخت‌تر از آزمون GRE میکند QUESTION ADAPTIVE بودن آن است. بدین معنی که با توجه به درستی پاسخ شما سئوال بعدی سخت‌تر میشود! ولی در آزمون GRE پرسش‌ها SECTION ADAPTIVE هست یعنی شما به تمام سئوالات یک بخش جواب میدهید سپس بر اساس میانگین پاسخهای صحیح شما  سختی سطح بخش بعدی معلوم میشود یعنی اینجا یک مقدار شما امکان عملکرد بهتری دارید و دیرتر سئوالات سخت‌تر میشوند.
شرکت‌کنندگان در امتحان GRE می‌توانند پس از انتخاب گزینه‌ها و جواب‌ها مجددا به پرسش بازگردند و جواب خود را اصلاح کنند اما در آزمون GMAT چنین امکانی وجود ندارد. پس از پاسخ به هر سوال که به صورت کامپیوتری برگذار می‌شود، امکان بازگشت به سوال قبلی وجود ندارد.
آزمون GRE بیشتر به محک زدن میزان توانایی استدلال زبانی می‌پردازد در حالی‌که تنها یک-سوم از آزمون GMAT به این نوع از سوالات توجه دارد.
سوالات استدلالی اساسی که به بررسی و ارزیابی اطلاعات می‌پردازد در یک-سوم سوالات GMAT دیده می‌شوند اما GRE فاقد چنین پرسش‌هایی است.
سوالات ریاضی GRE دارای یک شکل قیاس کمی در چندین سوال می باشند.

در امتحان GMAT نیز از قالب سوال کفایت داده‌ها در چندین پرسش استفاده می‌شود.
در امتحان GMAT، بخش جدیدی هم وجود دارد که به بررسی مهارت‌های فردی در محیط کار می‌پردازد.

1 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.