سطوح مختلف زبان آلمانی در چهارچوب طبقه بندی اروپا، در 6 سطح کلی از A1 تا C2 کلاسه بندی میشود. فرد زبان آموز پس از گذراندن هر سطح تا حد خاصی قابلیت استفاده از زبان آلمانی را خواهد داشت. هر سطحی از زبان آلمانی شامل چهار معیار، شامل : درک در گوش دادن ، درک مطلب، قابلیت بیان شفاهی و صحبت کردن و قابلیت های نوشتاری می باشد. در ادامه توضیحات مفصل تری در این باره آورده شده است.

بیشتر بخوانید: حقایقی درباره زبان آلمانی 

سطوح مختلف زبان آلمانی

سطح A استفاده ابتدایی از زبان آلمانی

 سطح A 1 :

در این سطح از زبان آلمانی ، زبان آموز قادر خواهد بود واژه های روزمره و جملات ساده را که در ارتباط با نیازهای مشخصی میباشد، درک کرده و بکار برد. خود را معرفی نموده و از دیگران پرسشهائی را بعمل آورد. اگر فردی  به آرامی و واضح صحبت کند و کمک بخواهد، می تواند به شیوه ای ساده ارتباط برقرار کند.

سطح A 2 :

در این سطح از زبان آلمانی، زبان آموز قادر خواهد بود واژه هائی با کاربرد زیاد در ارتباط با موارد مشخص (مانند اطلاعات در باره خود و خانواده، خرید، کار و محیط اطراف) را درک نماید. همچنین زبان آموز می تواند، در شرائط ساده و معمول منظور خود را ادا نماید. احکام و عبارات معمولی مرتبط با موضوعات مرتبط با شرایط مستقیم خود (به عنوان مثال اطلاعات شخصی یا اطلاعات مربوط به خانواده اش، خرید، کار، محیط اطراف آن) را می فهمد. می تواند خود را در موقعیت های ساده و معمول قرار دهد که با مبادله ساده و مستقیم اطلاعات در مورد موضوعات آشنا و رایج برخورد می کند. می تواند در زمینه خود، محیط اطراف و سایر موارد مرتبط با نیازهای فوری به شیوه ای ساده توضیح دهد.

سطح B استفاده مستقل از زبان آلمانی :

 سطح B 1 :

زبان آموز قادر خواهد بود پس از این دوره از زبان آلمانی، در صورت استفاده از زبان استاندارد و صحبت در مورد مسائل آشنا، نکات اصلی را درک نماید. همچنین می تواند، در بیشتر مواردی که در سفر به کشور مربوطه با آن روبرو می شود، مشکلات خود را حل کند. در عین حال قادر خواهد بود با جملات ساده و پیوسته در ارتباط با مطالب آشنا و مورد علاقه، گفتگو نماید. تمرکز بر روی موضوعات آشنا مرتبط با کار، مدرسه، اوقات فراغت، و غیره می تواند با اکثر شرایط که به طور معمول مواجه می شوند، در هنگام سفر در منطقه زبان رسیدگی کند. میتواند به سادگی و منسجم در مورد موضوعات آشنا و زمینه های علاقه شخصی،  بیان  خوبی داشته باشد. می تواند در مورد تجارب و حوادث گزارش دهد، رویاها، امیدها و اهداف را شرح دهد.و نهایتا اظهارات کوتاه مدت را برای توجیه یا توضیح نظرات و طرح های خود ارائه دهد.

سطح B 2 :

زبان آموز قادر خواهد بود پس از این دوره از زبان آلمانی، نکات اصلی متون پیچیده در ارتباط با مطالب معین یا انتزاعی را درک نماید. وی میتواند در رشته تخصصی خود بحث های تخصصی را دنبال نماید. همچنین قادر خواهد بود بدون آمادگی قبلی، روان گفتگو کند. به طوری که یک گفتگوی عادی با شخصی که زبان مادریش است، بدون هیچ مشکلی برای هر دو طرف بخوبی ممکن باشد. می تواند خود را در طیف وسیعی از موضوعات به شیوه ای واضح و دقیق بیان کند. می تواند موضع خود را در مورد موضوع فعلی توضیح دهد و منافع و اشکالات مختلف گزینه ها را نشان دهد.

سطح C توانایی  در بکارگیری خودكار زبان آلمانی :

سطح C 1 :

زبان آموز قادر خواهد بود پس ازاین دوره زبان آلمانی متون طولانی شامل طیف گسترده ای از واژه های سطح بالا را درک نماید. وی می تواند نکاتی را که مختصرا” مورد اشاره قرار گرفته اند نیز متوجه شود. همچنین قادر خواهد بود بدون آمادگی قبلی، روان گفت گو کند. بدون اینکه مجبور باشد به دفعات و به گونه ای محسوس در جستجوی لغات مورد نظر برآید. می تواند زبان را به طور موثر و انعطاف پذیر در زندگی اجتماعی و حرفه ای خود و یا در آموزش و مطالعات استفاده کند. می تواند اظهارات روشن، ساختار یافته و دقیق را در مورد موضوعات پیچیده ایجاد کند. در نهایت می تواند به روش های متفاوتی متنی را به طور مناسب ایجاد کند.

سطح C 2 :

زبان آموز قادر خواهد بود پس از این دوره از زبان آلمانی عملا” آنچه را می خواند یا می شنود بدون هیچگونه مشکلی درک نماید. وی قادر خواهد بود اطلاعات کتبی یا شفاهی از منابع گوناگون را جمع بندی نموده و در این رابطه دلائل یا توضیحات مربوطه را به شکلی پیوسته عنوان کند. همچنین می تواند تفاوت های ظریف بیشتری را در مباحث پیچیده تری بیان کند.

منابع :

[1] www.goethe.de

[2] www.germanlessons.de

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

جدیدترین مطالب