این مقاله به بررسی بیمه های تامین اجتماعی در آلمان می پردازد. سیستم تامین اجتماعی آلمان یکی از بهترین‌ها بوده و افراد را در برابر خطرات بیکاری، بیماری، نیاز به مراقبت های طولانی مدت، خطرات شغلی و بازنشستگی بیمه می کند.

تنظیم و کنترل قوانین و مقررات مربوط به این بیمه ها بر عهده دولت بوده و شرکت ها و موسسات فعال در حوزه بیمه مانند شرکت های بیمه سلامت، اداره های کار و اداره های بیمه بازنشستگی با همکاری یکدیگر این قوانین را اجرا می کنند.

"<yoastmark

همه کارمندان مشغول به کار در آلمان با درآمد ماهیانه بیش از ۴۵۰ یورو ملزم به پرداخت بیمه های تامین اجتماعی هستند و افرادی که کار آزاد می کنند می توانند به صورت داوطلبانه بیمه شود.

به طور کلی می توان گفت همه ساکنین آلمان (صرف نظر از شاغل یا بیکار بودن) لزوماً باید عضو یک شرکت بیمه درمانی باشند.

انواع بیمه های تامین اجتماعی در آلمان

 پنج مورد اصلی سیستم تامین اجتماعی آلمان عبارتند از:

  • بیمه درمانی: بیمه درمانی در آلمان مسئولیت پرداخت هزینه های درمان برای همه بیماری ها و همچنین هزینه های دوره بارداری را بر عهده دارد.
  • بیمه مراقبت های پرستاری: بیمه مراقبت های پرستاری در آلمان هزینه های مراقبت و پرستاری در صورت نیاز شخص به مراقبت توسط یک پرستار را می پردازد.
  • بیمه حوادث کاری: بیمه حوادث کاری در آلمان مسئول پوشش هزینه های ناشی از صدمه در محل کار یا بیماری ناشی از شغل که منجر به باز ماندن از کار شود، می باشد.
  • بیمه بیکاری: بیمه بیکاری در آلمان مسئول تامین هزینه های معمولی زندگی فرد در صورت از دست دادن شغل است .
  • بیمه بازنشستگی: بیمه بازنشستگی در آلمان در صورت عدم توانایی اشتغال به دلیل کهولت سن یا بیماری، هزینه های زندگی را پوشش می دهد.

برای بیمه درمان، امکان انتخاب از بین شرکتهای بیمه و خدمات درمانی مختلف برای فرد وجود دارد، ولی برای سایر بیمه ها همه چیز به صورت اتوماتیک پرداخت میشود.

نحوه پرداخت هزینه بیمه در آلمان

 به جز هزینه بیمه حوادث که پرداخت آن به عهده کارفرما می باشد، هزینه ی انواع بیمه ( بازنشستگی، درمانی، پرستاری و بیکاری) به صورت مساوی بین کارمند و کارفرما تقسیم شده و  میزان این هزینه ها به مقدار درآمد فرد بستگی دارد و برای هر نوع بیمه متفاوت است.

کارفرما سهم کارمند را از حقوق وی کسر کرده و به همراه سهم خود به اداره بیمه های تامین اجتماعی منتقل می کند. برای کسب اطلاعات در مورد کار و کاریابی در آلمان می توانید مقاله کامل ” مهاجرت به آلمان از طریق کار ” را مطالعه کنید همچنین در صورت تمایل به تحصیل در آلمان مقاله ” تحصیل در آلمان ” و در صورتی که هنوز روش مطلوب خود برای مهاجرت به آلمان را انتخاب نکرده اید مقاله ” مهاجرت به آلمان ، راهنمای کامل برای انتخاب روش مهاجرت ” می تواند راهنمای بسیار خوبی برای شما باشد.

 کارت بیمه در آلمان

 زمانی که فردی برای اولین بار در کشور آلمان مشغول به کاری که  شامل بیمه های تامین اجتماعی است، می شود، کارت بیمه تامین اجتماعی که شامل نام فرد و شماره پرداخت منحصر به او( که تا پایان عمر ثابت می ماند) می باشد به او اعطا می‌شود و در صورت تغییر شغل باید شماره کارت را به کارفرمای جدید اعلام کند.

در صورت مفقود شدن این کارت، امکان درخواست مجدد آن از اداره بیمه بازنشستگی آلمان وجود دارد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

جدیدترین مطالب