مهاجرت به آلمان (سریعترین راه + شرایط و هزینه مهاجرت به آلمان )

اگر قصد مهاجرت به آلمان را دارید این مقاله میتواند راهنمای خوبی برای شروع باشد. لطفا مقاله را تا انتها مطالعه کنید و در صورتی که سوالی دارید و یا به راهنمایی نیاز دارید با مشاورین ما تماس بگیرید.

مهاجرت، یکی از پدیده‌های اجتماعی است که همواره در طول تاریخ بشر، نقشی حیاتی ایفا کرده است. این پدیده، به انتقال افراد از یک منطقه یا کشور، به منطقه یا کشور دیگر، با هدف ایجاد تغییرات مثبت در زندگی شخصی، اقتصادی و اجتماعی اشاره دارد. مهاجرت به دلایل مختلفی از جمله جستجوی فرصت‌های شغلی بهتر، تحصیل در موسسات آموزشی برتر یا حتی فرار از شرایط سیاسی یا اقتصادی نامناسب در کشور مبدأ صورت می‌گیرد.

تاریخچه مهاجرت به آلمان

  1. پس از جنگ جهانی دوم (1945-1950):

پس از پایان جنگ جهانی دوم، کشور آلمان به دلیل نیاز به نیروی کار جهت بازسازی، مهاجران زیادی را به خود جذب کرد. این مهاجران عمدتاً از کشورهای اروپایی مانند ایتالیا، یونان، ترکیه و اسپانیا بودند.

  1. دوره رونق اقتصادی (۱۹۵۰-۱۹۷۳):

در این دوره، آلمان با رشد اقتصادی چشمگیری روبرو شد و با شکل‌گیری بسترهای شغلی فراوان، مهاجرت به آلمان افزایش یافت. این مهاجران عمدتاً از کشورهای جنوبی و شرقی اروپا بودند.

  1. پس از تحول اقتصادی (۱۹۷۳-۱۹۹۰):

پس از تحول اقتصادی در سال ۱۹۷۳، آلمان تلاش کرد تا مهاجرت را کنترل کند و تعداد مهاجران را کاهش دهد. با این حال، در دهه ۱۹۸۰، به دلیل تغییرات سیاسی در اروپای شرقی، مهاجرت به آلمان، دوباره افزایش یافت.

  1. پس از اتحاد آلمان (۱۹۹۰-۲۰۰۰):

پس از اتحاد آلمان در سال ۱۹۹۰، تعداد مهاجران به آلمان افزایش یافت. این مهاجران عمدتاً از کشورهای اروپای شرقی و جنوب شرق اروپا بودند.

  1. دوره مدرن (۲۰۰۰-حال):

در این دوره، آلمان به یکی از مقاصد اصلی مهاجرت در اروپا تبدیل شده است. مهاجران عمدتاً از کشورهای اروپای شرقی، آفریقا و خاورمیانه هستند.

تاریخچه مهاجرت به آلمان

به طور کلی، تاریخچه مهاجرت به آلمان نشان می‌دهد که این کشور، همواره یک مقصد مهم برای مهاجران بوده است. هرچند در دوره‌های مختلف، علل متعددی این مهاجرت‌ها را شکل داده است، اما همواره شرایطی همچون، نیازهای اقتصادی، تغییرات سیاسی و جنگ‌ها، نقش مهمی در جذب مهاجران به آلمان داشته است.

معرفی کشور و فرهنگ آلمان

آلمان، با نام رسمی جمهوری فدرال آلمان، یکی از کشورهای مهم و پیشرو در قلب اروپا است. این کشور، با جمعیت تقریبی ۸۳ میلیون نفر، پرجمعیت‌ترین کشور اتحادیه اروپاست و پایتخت آن برلین، با ۳.۷ میلیون نفر، پرجمعیت‌ترین شهر آلمان است. همچنین، بزرگترین فرودگاه آلمان، فرودگاه فرانکفورت است که سالانه بیش از ۷۰ میلیون مسافر را می‌پذیرد. آلمان سالانه حدود ۳۸ میلیون گردشگر را جذب می‌کند که اکثر آن‌ها از اروپا و ایالات متحده آمریکا می‌آیند.

تاریخ و فرهنگ آلمان: آلمان از نظر تاریخی و فرهنگی، یک کشور غنی است. این کشور مهد فیلسوفان بزرگی همچون کانت، هگل و نیچه بوده و هنرمندان برجسته‌ی زیادی چون بتهوون، باخ و دورر را در خود پرورش داده است. این کشور همچنین به دستاوردهای علمی و فناوری بالا نیز مشهور است، به طوری‌که برخی از بزرگترین شرکت‌های جهان همچون آدیداس و بنز در آلمان مستقر هستند. البته نباید از فرهنگ بالای کشور آلمان در رعایت قوانین نیز غافل شد. قواعد فرهنگی آلمان بر پایه احترام به قوانین، دقت و کارایی و ارزش‌گذاری بر کیفیت کار بنا شده است. آلمانی‌ها به طور کلی مردمی مهربان، مهاجردوست و پرتلاش هستند. آن‌ها برای فرهنگ و تاریخ خود ارزش زیادی قائل هستند و در عین حال، برای پیشرفت و نوآوری کشورشان تلاش می‌نمایند.

جغرافیای آلمان:  آلمان دارای مناظر طبیعی زیبا و شهرهای تاریخی است. از کوه‌های آلپ در جنوب تا سواحل بالتیک در شمال، همگی سبب شده تا آلمان به یکی از پر جاذبه ترین‌های اروپا تبدیل شود. شهرهای بزرگ آلمان همچون برلین، هامبورگ، مونیخ و فرانکفورت، مراکز مهمی برای فرهنگ، هنر و تجارت هستند.

پاسپورت آلمان: پاسپورت آلمان در سال ۲۰۲۳ در رتبه دوم جهان قرار گرفته است. شهروندان آلمان می‌توانند بدون نیاز به ویزا به ۱۷۶ کشور سفر کنند. پاسپورت آلمان به ۱۵۹ کشور بدون نیاز به ویزا، به ۲۹ کشور با ویزای دریافتی در موقع ورود (Visa on Arrival) و به ۱۱ مقصد با نیاز به مجوز سفر الکترونیکی (eTA) دسترسی دارد. در مجموع، دارندگان پاسپورت آلمان می‌توانند به ۱۹۰ مقصد سفر کنند. بنابراین، پاسپورت آلمان در رتبه دوم جهان قرار دارد.

اقتصاد آلمان: آلمان با تولید ناخالص داخلی حدود ۴.۴۵ تریلیون دلار، بزرگترین اقتصاد اروپا را داراست و درآمد سرانه شهروندان آن، در حدود ۵۳.۵۷۱ دلار است. این کشور در صنعت ماشین‌آلات، خودرو، مواد شیمیایی و فولاد بسیار فعال است و به عنوان یکی از پیشگامان فناوری و تکنولوژی در سراسر جهان شناخته می‌شود.

آلمان نه تنها کشوری با تاریخچه غنی و فرهنگ‌های مختلف است، بلکه مهد فرصت‌ها نیز هست. این کشور به دلیل کیفیت بالای زندگی، خدمات بهداشتی و درمانی عالی و آموزش برتر در سطح جهانی، از موقعیت قابل توجهی برخوردار است. آلمان مکانی است که نوآوری در آن، حرف نخست را می‌زند و کسب و کارها، امکان رشد و پیشرفت دارند. از طرفی، ازآنجاکه آلمان یکی از اقتصادهای برتر جهان است، مقصد جذابی برای کسانی است که می‌خواهند در مسیر شغلی خود پیشرفت کنند یا زندگی جدیدی را آغاز نمایند. اقتصاد قوی این کشور، بر پایه بخش‌های تولیدی قدرتمند به خصوص، بر صنعت خودرو و توانمندی‌های فناوری و مهندسی استوار است. علاوه بر این، شهرهای مهم آلمان همچون برلین و مونیخ، مرکز بسیاری از شرکت‌های چندملیتی و استارتاپ‌ها هستند.

همانطور که گفتیم، آلمان به دلیل قدرت اقتصادی بالا، سطح کیفی خوبی از زندگی را نیز ارائه می‌دهد. این کشور دارای سیستم حمل‌ونقل عمومی با کیفیت، امنیت اجتماعی بالا و خدمات بهینه برای سالمندان، بیکاران و خانواده‌های آن‌ها است.

علاوه بر این، آلمان به دلیل موقعیت مهاجرپذیر خود، کشوری چند فرهنگی است که همواره پذیرای فرهنگ‌های مختلف مردم دنیا بوده است. می‌توانید این تنوع فرهنگی را در غذا، موسیقی و جشنواره‌ها به راحتی ببینید. بنابراین، می‌توانید با هر سلیقه و فرهنگی در آلمان، احساس آرامش و صمیمیت کنید.

در بخش آموزش‌های آکادمیک نیز آلمان حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. برخی از بهترین دانشگاه‌های جهان، در آلمان مستقر هستند و با اینکه آموزش‌های خود را با کیفیت بالا ارائه می‌دهند، هزینه‌ای کمتر از سایر کشورها دریافت می‌کنند. به همین دلیل، آلمان برای دانشجویان مهاجر سراسر جهان نیز، مقصد جالب توجهی است.

در نهایت، آلمان کشوری است که محیط زیست را ارزشمند می‌داند. این کشور، با تمرکز بر انرژی‌های تجدیدپذیر و اجرای سیاست‌های بازیافت به طور جدی، در پایداری محیط زیست پیشرو است.

آب و هوای آلمان

آلمان کشوری است که از آب‌وهوای معتدلی برخوردار است، به طوری‌که وقوع تابستان‌های به شدت گرم و یخبندان بسیار طولانی، در آن نادر است. با توجه به استقرار کشور آلمان در عرض‌های شمالی و فاصله آن از تاثیر جریان‌های گرم اقیانوس اطلس، آب و هوای این کشور وضعیت بسیار مناسبی دارد. این وضعیت، در کنار توزیع خوب بارندگی، شرایط ایده‌آلی برای کشاورزی فراهم می‌کند. با این حال، آب‌وهوای آلمان نیز مانند سایر نقاط غرب اروپا، ممکن است در اثر برخورد بادهای معتدل غربی از اقیانوس اطلس با جریان‌های هوای سرد از شرق اروپا، به سرعت تغییر کند.

در بخش‌های نزدیک به سواحل دریای شمال و دریای بالتیک بیشتر، جریانات دریایی بر آب وهوای منطقه غالب است، در حالیکه هر چه به سمت مناطق خشکی حرکت می‌کنیم، وضعیت آب‌وهوا، قاره‌ای‌تر می‌شود. از طرفی، دشت‌های واقع در بخش‌های شمال غربی آلمان، عمدتاً تحت تاثیر هوای مرطوب و معتدلی است که توسط بادهای غالب غربی از دریای شمال به خشکی آورده می‌شود. اگرچه این فرآیند، سبب شکل‌گیری تابستان‌های معتدل و زمستان‌های ملایم است، با این حال، با معایبی همچون رطوبت بالا، دوره‌های طولانی بارندگی و وقوع مه در فصول خنک نیز همراه است.

هر چه به سمت بخش‌های شرقی آلمان پیش می‌رویم، از میزان بارندگی کاسته شده و متوسط دمای هوا در ماه‌های گرم بیشتر و در ماه‌های سرد کمتر می‌شود.  همچنین، مناطق کوهستانی در مرکز و جنوب غربی و فلات‌ها در جنوب شرقی، تحت تاثیر اختلاف دمای بیشتری در ماه‌های گرم و سرد قرار می‌گیرند. کوه‌ها در دامنه‌های غربی خود، بیشترین بارندگی را از جریان‌های هوایی دریایی دریافت می‌کنند و در نتیجه دارای آب‌وهوای خنک‌تری هستند.

یکی دیگر از ویژگی‌های نه‌چندان خوشایند آب و هوای آلمان، ابرپوشی تقریباً دائمی، در فصول خنک است که به ندرت با بارندگی همراه است؛ این وضعیت با فصل پاییز شروع می‌شود و تا مارس یا آوریل ادامه دارد. بنابراین، در این ماه‌ها، شاهد روزهای آفتابی کمتری خواهیم بود.

در رابطه با وضعیت بارندگی کشور آلمان، مقدار میانگین بارندگی سالانه در هر منطقه متفاوت است. کمترین میزان بارندگی، متعلق به دشت‌های شمال آلمان است که مقدار آن، در محدوده ۲۰ تا ۳۰ اینچ (۵۰۰ تا ۷۵۰ میلیمتر) در نوسان است؛ در مناطق مرتفع مرکزی آلمان، این مقدار از حدود ۳۰ تا حدود ۶۰ اینچ (۷۵۰ تا ۱۵۰۰ میلیمتر) است و همچنین، در مناطق آلپی بیش از ۸۰ اینچ (۲۰۰۰ میلیمتر) بارش وجود دارد.

بررسی جدیدترین و آخرین قوانین مهاجرت به آلمان

کشور آلمان به تازگی، قوانین مهاجرتی خود را برای جذب نیروی کار ماهر بیشتر از طریق کشورهای غیراتحادیه اروپا تغییر داده است. این تغییرات تازه در قوانین مهاجرت، سبب شده تا آلمان به یکی از کشورهای جذاب برای مهاجرت متخصصین ماهر تبدیل شود. بنابراین، اگر یک متخصص حرفه‌ای هستید و به دنبال فرصت‌های کاری در اروپا می‌باشید، ممکن است آلمان گزینه خوبی برای شما باشد. این تغییرات عبارت است از:

کارت آبی جدید اتحادیه اروپا از نوامبر 2023

کارت آبی

در اجرای الزامات دستورالعمل (EU) ۲۰۲۱/۱۸۸۳، قانونگذار آلمانی امکانات مهاجرت را با کارت آبی اتحادیه اروپا بازسازی و گسترش داده است:

  • آستانه حقوق کمتر: آستانه حقوق برای کارت آبی اتحادیه اروپا در مشاغل معمولی و مشاغل تنگنا به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.  در آینده، حداقل حقوق ۴۵.۳ درصد از سقف ارزیابی سهم سالانه برای بیمه بازنشستگی (در سال ۲۰۲۳:۳۹۶۸۲.۸۰ یورو) برای مشاغل تنگنا و تازه واردان به بازار کار اعمال خواهد شد. برای همه مشاغل دیگر، این رقم ۵۰٪ خواهد بود (در سال ۲۰۲۳: حدود ۴۳۸۰۰ یورو).
  • گروه وسیع‌تری از افراد
  • تازه واردان به بازار کار:  امکان دریافت کارت آبی اتحادیه اروپا برای گروه وسیع‌تری از افراد باز خواهد شد. به عنوان مثال، افراد خارجی که در سه سال گذشته از دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند، می‌توانند کارت آبی اتحادیه اروپا را دریافت کنند، در صورتی که شغل آن‌ها در آلمان حداقل حقوق ۴۵.۳ درصد از سقف ارزیابی سالانه بیمه بازنشستگی (در سال ۲۰۲۳:۳۹۶۸۲.۸۰ یورو) را به همراه داشته باشد.  این امر هم در مورد مشاغل تنگنا و هم برای مشاغل معمولی صدق می‌کند.
  • متخصصان فناوری اطلاعات: تغییر دیگر این است که متخصصان فناوری اطلاعات در صورتی که مدرک دانشگاهی نداشته باشند، می‌توانند کارت آبی اتحادیه اروپا را دریافت کنند به شرط اینکه ثابت کنند که حداقل سه سال تجربه حرفه‌ای مشابه دارند. در این مورد،  آستانه حقوق پایین‌تر برای مشاغل تنگنا اعمال خواهد شد (۴۵.۳٪ از سقف ارزیابی سالانه؛ در سال ۲۰۲۳:۳۹۶۸۲.۸۰ یورو).
  • گسترش فهرست مشاغل تنگنا: لیست مشاغل تنگنا برای کارت آبی اتحادیه اروپا به طور قابل توجهی گسترش خواهد یافت.  علاوه بر مشاغل تنگنای موجود (ریاضیات، فناوری اطلاعات، علوم، مهندسی و پزشکی انسانی)، کارگران ماهر در مشاغل زیر می‌توانند در صورت داشتن سایر شرایط، کارت آبی اتحادیه اروپا را دریافت کنند:
    • مدیران تولید، معدن، ساخت و ساز یا توزیع
    • مدیران خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات
    • مدیران خدمات حرفه‌ای، مانند مدیران مراقبت از کودک یا خدمات بهداشتی
    • دامپزشکان
    • دندانپزشکان
    • داروسازان
    • متخصصین پرستاری یا مامایی
    • معلمان و مربیان مدرسه و خارج از مدرسه

شما می‌توانید قوانین مهاجرت به آلمان را در لینک مشخص شده به طور کامل ببینید.

در اینجا نیز، آستانه حقوق کمتر برای مشاغل تنگنا اعمال خواهد شد (۴۵.۳٪ از سقف ارزیابی سالانه؛ در سال ۲۰۲۳:۳۹۶۸۲.۸۰ یورو).

  • جابهجایی‌های کوتاه مدت و بلند مدت:  دارندگان کارت آبی اتحادیه اروپا صادر شده توسط یکی دیگر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، حق جابه‌جایی کوتاه مدت و بلند مدت در آلمان را خواهند داشت. دارندگان کارت آبی از سایر کشورهای اتحادیه اروپا می‌توانند برای حداکثر اقامت ۹۰ روزه، به آلمان بیایند و برای فعالیت تجاری که مستقیماً با شغلشان مرتبط است در اینجا اقامت کنند. در چنین اقامت‌های کوتاهی ویزا و مجوز کار از آژانس کار فدرال (BA)   لازم نیست.

پس از حداقل اقامت دوازده ماهه با کارت آبی اتحادیه اروپا در یکی دیگر از کشورهای اتحادیه اروپا، اقامت طولانی مدت در آلمان بدون ویزا امکان‌پذیر است. پس از ورود به آلمان، متخصص باید برای دریافت کارت آبی اتحادیه اروپا به مقامات خارجی مراجعه کند.

  • تسهیل الحاق خانواده برای دارندگان کارت آبی اتحادیه اروپا: دارندگان کارت آبی اتحادیه اروپا که قبلاً با خانواده خود در یکی دیگر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا زندگی کرده‌اند، حق الحاق مجدد خانواده را خواهند داشت. اگر این اعضای خانواده به دلیل ملیت خود نیاز به ویزا داشته باشند، حق ورود و اقامت در آلمان را به عنوان اعضای خانواده دارنده کارت آبی اتحادیه اروپا با مجوز اقامت صادر شده در کشور عضو قبلی بدون نیاز به انجام مراحل روادید از قبل را خواهند داشت. هنگامی که مجوز اقامت در آلمان صادر می‌شود، شرایط فضای زندگی کافی (بخش ۲۹ بند ۱ شماره ۲ قانون اقامت[AufenthG]) و الزامات تامین معاش (بخش ۵ بند ۱ شماره ۱ قانون اقامت) قانون اقامت دیگر اعمال نخواهد شد.

تغییرات بیشتر از نوامبر 2023

استحقاق مجوز اقامت برای کارگران ماهر و کنار گذاشتن ارتباط بین صلاحیت و اشتغال

دو مبنای قانونی هسته‌ای برای مجوزهای اقامت برای کارگران ماهر با صلاحیت آموزش حرفه‌ای (بخش  ۱۸a قانون اقامت [AufenthG]) و کارگران ماهر دارای مدرک دانشگاهی (بخش  ۱۸bقانون اقامت) در دو مورد اصلاح می‌شود:

  • اولاً، متقاضیان از این پس در صورت برآورده شدن همه شرایط، حق دریافت مجوز اقامت را خواهند داشت.
  • دوم، این محدودیت که افراد می‌توانند فقط بر اساس مهارت‌های کسب شده با صلاحیت حرفه‌ای کار کنند، حذف خواهد شد. به عبارت دیگر، اگر متقاضیان دارای مدرک حرفه‌ای یا مدرک دانشگاهی باشند، در هنگام جستجوی کار، محدود به یافتن شغلی مرتبط با آن مدرک نمی‌شوند. برای مشاغل تحت نظارت استثنائاتی وجود دارد .

بکارگیری رانندگان حرفه ای

اعطای مجوز توسط آژانس کار فدرال برای به کارگیری رانندگان حرفه‌ای از کشورهای ثالث باید ساده شود. در نتیجه، دیگر بررسی نخواهد شد که آیا متقاضی دارای گواهینامه رانندگی اتحادیه اروپا یا EEA و صلاحیت اولیه یا صلاحیت اولیه تسریع شده است یا خیر.  علاوه بر این،  بررسی اولویت لغو خواهد شد و مهارت زبان دیگر الزامی نخواهد بود.

قوانین جدید استخدام و به رسمیت شناختن از مارس 2024

قوانین استخدام

اقامت برای به رسمیت شناختن صلاحیت حرفه‌ای خارجی

دامنه مربوط به اقامت برای شرکت در اقدامات صلاحیت در آلمان در حال گسترش است. اجازه اقامت ۱۸ ماهه قبلی به منظور تکمیل اقدامات سازگاری (بخش۱۶d  بند ۱ قانون اقامت) اکنون برای اولین بار برای ۲۴ ماه اعطا خواهد شد.  تمدید مجوز برای ۱۲ ماه دیگر تا حداکثر مدت اقامت سه سال امکان‌پذیر خواهد بود. این اصلاحیه به کارفرمایان انعطاف بیشتری می‌دهد.

امکان استخدام ثانویه در طول مدت احراز صلاحیت از ۱۰ ساعت به ۲۰ ساعت در هفته افزایش می‌یابد. این کار باعث می‌شود که کارگران ماهر آینده‌نگر راه خود را به بازار کار پیدا کنند.

هدف از انجام اقدامات صلاحیتی در آلمان این است که مدارک خارجی متقاضیان به رسمیت شناخته شود.  قانون جدید مهاجرت شخص ماهر دو مسیر دسترسی جدید را برای این منظور ایجاد می‌کند:

  • ورود و اشتغال تحت مشارکت شناسایی: مشارکت شناسایی این امکان را برای متقاضیان فراهم می‌کند تا پس از ورود به کشور، عنوان اقامتی را برای اشتغال واجد شرایط دریافت کنند و مراحل شناسایی لازم را انجام دهند. برخلاف گزینه‌های قبلی برای انجام اقدامات صلاحیت، نیازی به شروع یک روش شناسایی یا داشتن گواهی شناسایی جزئی قبل از ورود نخواهد بود. اعطای ویزا به تعهد کارگر ماهر آینده و کارفرما برای درخواست شناسایی پس از ورود و پیگیری فعال این رویه مرتبط خواهد بود. الزامات اساسی برای مشارکت به رسمیت شناختن، علاوه بر قرارداد کار، وجود مدرک حرفه‌ای که حداقل به دو سال آموزش یا مدرک دانشگاهی نیاز دارد – که هر دو باید توسط کشور آموزش دهنده به رسمیت شناخته شده باشند – و مهارت‌های سطح A۲   (طبق چارچوب مرجع مشترک اروپایی برای زبان‌ها CEFR) زبان آلمانی خواهد بود. اجازه اقامت معمولا برای یک سال صادر می‌شود و تا سه سال قابل تمدید است.
  • اقامت قبلی برای به رسمیت شناختن تحت نسخه قدیمی از بخش ۱۶d بند ۳، در صورت فقدان تجربه عملی، دیگر اعمال نخواهد شد. افرادی که اخطار شناسایی جزئی دریافت کرده‌اند و عمدتاً فاقد تجربه عملی هستند، برای شناسایی مدارک حرفه‌ای خود در آلمان دو گزینه خواهند داشت: می‌توانند – مانند قبل – برای تکمیل یک معیار صلاحیت وارد آلمان شوند (بخش ۱۶d بند ۱ قانون اقامت [AufenthG]) یا در چارچوب یک مشارکت شناسایی (بخش ۱۶d بند ۳) اقدام کنند.
  • ورود به منظور انجام تجزیه و تحلیل مهارت: به افرادی که به دنبال شناسایی هستند و به نظر مقام ذی‌صلاح باید در آلمان مورد تجزیه و تحلیل مهارت قرار گیرند تا معادل مدارک خارجی خود را تعیین کنند، ممکن است اجازه اقامت حداکثر تا شش ماه اعطا شود. به این منظور یکی از الزامات این است که بتوانند مهارت‌های زبان آلمانی خود را ثابت کنند. به عنوان یک قاعده (CEFR)، مهارت‌های زبان آلمانی در سطح A۲ یا بالاتر مورد نیاز است.

بکارگیری کارگران (ماهر)

  • تدارک ویژه برای دانش حرفه‌ای عملی: اشتغال افراد با دانش حرفه‌ای عملی بسیار پیشرفته باید گسترش یابد. مقررات جدید اکنون برای همه مشاغل غیرقانونی (کادر درمان) در همه بخش‌ها اعمال می‌شود.  برای افرادی که دانش حرفه‌ای عملی دارند، شرط لازم این است که دارای مدرک حرفه‌ای یا مدرک دانشگاهی شناخته شده توسط کشور محل آموزش باشند.  در مورد صلاحیت حرفه‌ای، یک دوره آموزشی حداقل دو سال مورد نیاز است. به عنوان جایگزینی برای مدرک تحصیلی به رسمیت شناخته شده توسط دولت، یک مدرک از اتاق بازرگانی آلمان در کشور مبدا ممکن است تحت شرایط خاصی کافی باشد.  علاوه بر این، متقاضیان باید حداقل دو سال سابقه کار در شغلی که می‌خواهند وارد شوند، داشته باشند. به رسمیت شناختن مدرک تحصیلی در آلمان مورد نیاز نیست.

برای متخصصان فناوری اطلاعات، دسترسی به بازار کار با کاهش تجربه حرفه‌ای مورد نیاز به دو سال (از سه) تسهیل می‌شود. مدرک حرفه‌ای یا مدرک دانشگاهی هنوز مورد نیاز نیست. مهارت‌های زبان دیگر برای اهداف ویزا مورد نیاز نیست.

  • دسترسی به بازار کار برای دستیاران پرستاری از کشورهای ثالث: تغییرات برنامه‌ریزی‌شده مقرراتی را برای دستیاران پرستاری از کشورهای ثالث به قوانین دسترسی به بازار کار برای متخصصان مراقبت‌های بهداشتی اضافه می‌کند. همه اتباع کشورهای ثالث با کمتر از سه سال آموزش پرستاری نظارتی می‌توانند در بخش بهداشت و مراقبت کار کنند. لازمه این امر این است که چنین افرادی یا دارای آموزش حرفه‌ای مرتبط در زمینه پرستاری در آلمان باشند یا مدرک پرستاری خارجی که در آلمان به رسمیت شناخته شده باشد.
  • جستجوی کار پس از آموزش در حرفه مراقبت‌های بهداشتی و پرستاری: دستیاران پرستاری و مراقبت از کشورهای ثالث که دوره‌های آموزشی خود را در آلمان به پایان رسانده‌اند در آینده می‌توانند برای مجوز اقامت برای جویندگان کار درخواست دهند. اجازه اقامت حداکثر تا دوازده ماه صادر می‌شود و در صورت تامین معیشت متقاضی تا شش ماه قابل تمدید است.
  • مجوز اقامت برای کارگران ماهر از خارج از کشور: متخصصان خارجی که دارای مجوز اقامت مطابق با بخش ۱۸a، بخش ۱۸b، بخش ۱۸d یا بخش ۱۸g قانون اقامت (AufenthG) هستند و نه آموزش حرفه‌ای داخلی دارند و نه مدرک تحصیلی خود را در آلمان گذرانده‌اند، تنها پس از سه سال (چهار سال قبل) می‌توانند مجوز اقامت در آلمان را دریافت کنند. علاوه بر این، دارندگان کارت آبی اتحادیه اروپا می‌توانند با سرعت بیشتری مجوز تسویه حساب را دریافت کنند: دریافت مجوز تسویه پس از ۲۷ ماه کار با کارت آبی اتحادیه اروپا امکان‌پذیر خواهد بود. اگر متقاضی دانش کافی به زبان آلمانی (سطح B۱) داشته باشد، این مدت به ۲۱ ماه کاهش می‌یابد.

برای کسانی که تحصیلات دانشگاهی یا حرفه‌ای را در آلمان گذرانده اند، مقررات ویژه فعلی در مورد مجوز اسکان همچنان به قوت خود باقی است: پس از تنها دو سال از داشتن مجوز اقامت برای استخدام به عنوان   «فرد حرفه‌ای واجد شرایط» عناوین اقامت مطابق با بخش ۱۸a، بخش ۱۸b، بخش ۱۸d یا بخش ۱۸g قانون اقامت (AufenthG)، می‌توان به آن‌ها اجازه سکونت داد.

  • تسهیل الحاق خانواده برای کارگران ماهر: همسران یا فرزندان خردسالی که برای پیوستن به برخی کارگران ماهر به آلمان می‌روند، دیگر نیازی به ارائه مدرکی مبنی بر فضای زندگی کافی ندارند. به علاوه، این کارگران ماهر همچنین می‌توانند والدین خود و – در صورتی که همسر نیز مقیم دائم آلمان باشد – والدین همسرشان را برای پیوستن به آن‌ها به آلمان بیاورند البته در صورتی که اولین بار اقامت خود را بعد از مارس ۲۰۲۴ دریافت کرده باشند.
  • مجوز اقامت برای دارندگان کمک هزینه راه اندازی: کارگران ماهر همانطور که در بخش ۱۸ بند ۳ قانون اقامت AufenthG تعریف شده است،  در صورت دریافت کمک هزینه از یک سازمان تحقیقاتی آلمانی یا یک نهاد عمومی، می‌توانند در آینده مجوز اقامت تا ۱۸ ماه به منظور راه اندازی کسب و کار دریافت کنند.

اشتغال دانشجویان و کارآموزان

  • فرصت‌های شغلی گسترده برای دانشجویان بین‌المللی: فرصت‌های شغلی ثانویه برای اتباع کشورهای ثالث که با ویزای دانشجویی در آلمان تحصیل می‌کنند، قرار است گسترش یابد. میزان ساعات کاری سالانه قبلی ۱۲۰ روز کامل یا ۲۴۰ نیم روز به ۱۴۰ روز کامل یا ۲۸۰ نیم روز افزایش می‌یابد. از طرف دیگر، قانون جدید به کارمندان دانشجو اجازه می‌دهد تا ۲۰ ساعت در هفته کار کنند. میزان حقوق و نوع استخدام مهم نیست. در آینده، استخدام ثانویه نیز از همان ابتدا امکان‌پذیر خواهد بود که دانشجویان آینده نگر در اقدامات مقدماتی برای تحصیل دانشگاهی شرکت کنند.
  • اقامت به منظور جستجوی محل در دانشگاه با آینده شغلی: ورود و اقامت به منظور درخواست تحصیل در یک موسسه آموزش عالی آلمان برای اتباع کشورهای ثالث امکان‌پذیر خواهد بود. تغییر قانون اینجاست که دانشجویان آینده‌نگر اکنون می‌توانند در حالی که به دنبال دانشگاهی برای تحصیل هستند، یک شغل نیمه وقت حداکثر تا ۲۰ ساعت در هفته داشته باشند.
  • گسترش فرصت‌های اقامت به منظور جستجوی کارآموزی:  اتباع کشورهای ثالث نیز ممکن است به منظور جستجوی آموزش حرفه‌ای وارد آلمان شوند. محدودیت سنی برای متقاضیان بالقوه از ۲۵ به ۳۵ افزایش می‌یابد و الزامات زبان آلمانی به سطح B۱ (CEFR) کاهش می‌یابد. این امر محل اقامت را به منظور جستجوی آموزش حرفه‌ای برای گروه بزرگتری از اتباع کشورهای ثالث باز می‌کند. حداکثر مدت اقامت قبلی شش ماهه به نه ماه افزایش می‌یابد. علاوه بر این، افرادی که دارای این مجوز اقامت هستند می‌توانند تا ۲۰ ساعت در هفته شغل ثانویه داشته باشند و تا دو هفته آزمایش‌های شغلی انجام دهند.
  • فرصت‌های گسترده برای اشتغال ثانویه برای کارآموزان: در آینده، اشتغال ثانویه حداکثر تا ۲۰ ساعت در هفته برای تمامی دوره‌های کارآموزی امکان‌پذیر خواهد بود.

استخدام سهمیه‌ای کوتاه مدت

تغییرات این قانون امکان جدیدی را برای اشتغال کوتاه مدت اتباع کشورهای ثالث بدون توجه به شرایط تحصیلی ایجاد می‌کند. به محض اینکه آژانس کار فدرال (BA) یک سهمیه تقاضا محور را تعیین کرد – که می‌تواند برای بخش‌های اقتصادی خاص یا گروه‌های شغلی نیز متمایز شود – کارفرمایان علاقه‌مند می‌توانند برای مجوز کار یا تاییدیه عنوان اقامت برای کارگران خارجی درخواست دهند. در صورت اعمال موارد زیر این اعطا خواهد شد:

  • کارفرما متعهد به قراردادهای دسته جمعی است و کارگران مطابق با شرایط و ضوابط کار مورد توافق جمعی استخدام می‌شوند.
  • کارفرما متعهد می‌شود که هزینه‌های سفر را به طور کامل پرداخت کند.
  • استخدام برنامه ریزی شده در یک دوره ۱۲ ماهه از هشت ماه تجاوز نمی‌کند و
  • هفته کاری حداقل ۳۰ ساعت است.

اصلاحات بیشتر از ژوئن 2024

معرفی کارت فرصت

کارت فرصت

قرار است یک کارت فرصت معرفی شود تا جویندگان کار بتوانند در آلمان بمانند و به دنبال کار بگردند.  این کارت را می‌توان از دو طریق دریافت کرد: اتباع کشورهای ثالثی که به طور کامل از صلاحیت‌های خارجی خود به رسمیت شناخته می‌شوند و بنابراین تحت عنوان «کارگران ماهر» در نظر گرفته می‌شوند، می‌توانند مطابق با بند ۳ بخش ۱۸ قانون اقامت بدون نیاز به شرایط خاص کارت فرصت دریافت کنند. سایر متقاضیان باید مدرک تحصیلی دانشگاهی خارجی، مدرک حرفه‌ای حداقل دوساله (در هر مورد توسط دولت در کشور محل آموزش به رسمیت شناخته شده) یا مدرک حرفه‌ای صادر شده توسط اتاق بازرگانی آلمان در خارج از کشور ارائه دهند. علاوه بر این، دانش اولیه آلمانی سطح  A۱یا انگلیسی سطح B۲ مورد نیاز است.

اگر این الزامات برآورده شود، برای معیارهایی مانند به رسمیت شناختن مدارک تحصیلی در آلمان، مهارت‌های زبانی، تجربه حرفه‌ای، سن، پیوند با آلمان و پتانسیل شرکای همراه یا همسر امتیاز اعطا می‌شود. متقاضیان برای دریافت کارت فرصت باید حداقل شش امتیاز کسب کنند.

کارت‌های فرصت حداکثر برای یک سال صادر می‌شوند، مشروط بر اینکه دارنده بتوانند در آن مدت خود را تامین کنند که به دارنده این امکان را می‌دهد که در طول اقامت خود در آلمان حداکثر ۲۰ ساعت در هفته کار آزمایشی انجام دهند یا به مشاغل ثانویه بپردازند. اگر متقاضی متعاقباً قادر به دریافت عنوان اقامت دیگری برای اهداف شغلی طبق قسمت ۴ بخش ۱۸ تا ۲۱ قانون اقامت [AufenthG] نباشد، اما با این وجود پیشنهاد شغل واجد شرایط داشته باشد، کارت فرصت را می‌توان برای دو سال دیگر تمدید کرد.

برای تبدیل شدن به یک کارگر ماهر در آلمان چه اقداماتی باید انجام دهم؟

  • به رسمیت شناختن مدارک تحصیلی خارجی: مهم است که شما یک مدرک حرفه‌ای شناخته شده یا واجد شرایط به رسمیت شناختن داشته باشید. بنابراین، حداقل باید دارای مدرک تحصیلی حرفه‌ای خارجی مورد تایید دولتی یا به رسمیت شناخته شده توسط دولت باشید. برای اطمینان از اینکه صلاحیت می‌تواند به رسمیت شناخته شود، مقررات قانون اقامت ایجاب می‌کند که آموزش حرفه‌ای باید حداقل دو سال طول بکشد تا تکمیل شود، به ویژه ذیل قانون مشارکت در شناسایی. در چندین مورد، قبل از ورود به آلمان باید برای به رسمیت شناختن مدارک خارجی خود اقدام کنید. در برخی موارد، می‌توانید پس از ورود به آلمان برای به رسمیت شناختن صلاحیت حرفه‌ای خود اقدام کنید.
  • مهارت‌های زبانی: شما باید بتوانید مهارت‌های زبانی خود را ثابت کنید، به خصوص اگر برای جستجوی مکانی برای آموزش یا تحصیل و همچنین برای برخی از انواع دیگر اقامت وارد کشور می‌شوید.

بررسی شرایط کلی و خاص برای مهاجرت

شرایط لازم مهاجرت به آلمان

در این بخش به نکات کلیدی پیرامون  قانون مهاجرت ماهر در آلمان می‌پردازیم:

_ قانون مهاجرت ماهر در آلمان، از مارس ۲۰۲۰ اجرا شده است. این قانون به افراد سراسر جهان چه داخل اتحادیه اروپا و چه خارج از اتحادیه اروپا، اجازه می‌دهد در صورت داشتن مهارت‌های حرفه‌ای، جهت کار به آلمان بیایند.

_ این قانون به افرادی که دارای یک پیشنهاد کاری معتبر از یک کارفرمای آلمانی هستند و از سطح زبان آلمانی خوبی برخوردارند، اجازه می‌دهد برای کار به آلمان بروند.

_ این قانون همچنین به افرادی که دارای مدرک تحصیلی یا آموزش حرفه‌ای معتبر هستند این اجازه را می‌دهد، برای کار به آلمان بروند. این بخش شامل افرادی است که می‌خواهند در حرفه‌هایی که در آن کمبود نیروی کار وجود دارد، کار کنند.

_ بخش مهم این قانون این است که به افرادی که هنوز پیشنهاد کاری خاصی از کارفرمایان آلمانی دریافت نکرده و در عین حال قصد دارند برای مهاجرت کاری به آلمان بروند، اجازه می‌دهد برای یافتن کار به آلمان سفر کنند. این افراد باید توانایی مالی برای حمایت از خود تا پیش از یافتن کار را اثبات کنند و همچنین باید نشان دهند که زبان آلمانی را در سطح مطلوبی بلد هستند.

_ این قانون همچنین به کارفرمایان آلمانی اجازه می‌دهد تا بتوانند بدون هیچ مانعی، به دنبال کارکنان از خارج از اتحادیه اروپا بگردند.

_ این قانون به افرادی که می‌خواهند به آلمان بروند و در آنجا کار کنند، اجازه می‌دهد تا خانواده خود را نیز با خود ببرند. منظور از خانواده، همسر و فرزندان آن‌ها است.

_ این قانون همچنین به افرادی که در حال حاضر در آلمان هستند و دارای اقامت موقت می‌باشند، امکان می‌دهد در صورتی که شاغل شده یا آموزش حرفه‌ای را گذرانده‌اند، اقامت دائمی دریافت کنند.

_ همچنین، به افرادی که دارای مهارت‌های خاص هستند و می‌خواهند برای کار به آلمان بروند، اجازه می‌دهد تا برای مدتی محدود و به طور آزمایشی به آلمان بروند و در آنجا کار کنند.

_ همچنین آلمان قصد دارد قانون جدیدی را جهت تسهیل دریافت شهروندی برای مهاجران و جذب بیشتر کارکنان ماهر خارجی به آلمان تصویب کند. این قانون، افراد را قادر می‌سازد پس از پنج سال اقامت در آلمان، برای شهروندی درخواست دهند. این مدت در گذشته ۸ساله بود.

_ امکان دیگر قانون جدید این است که افراد با مدرک دانشگاهی یا گواهینامه حرفه‌ای می‌توانند تا یک سال، در حالی که به دنبال شغل هستند، در آلمان بمانند. همچنین می‌توانند همزمان که به دنبال شغل ثابت هستند، تا ۲۰ ساعت در هفته مشغول به کار پاره وقت باشند.

شرایط لازم برای مهاجرت به آلمان

برای مهاجرت به آلمان، داشتن شرایط زیر ضروری است:

مهارت زبان آلمانی: برای دریافت بیشتر اقامت‌ها، داشتن دانش زبان آلمانی ضروری است. سطح مورد نیاز بستگی به نوع اقامت دارد.

پیش‌نیازهای تحصیلی یا حرفه‌ای: برای دریافت برخی از اقامت‌ها، باید مدرک تحصیلی یا حرفه‌ای خاصی را ارائه دهید.

تضمین مالی: باید ثابت کنید که می‌توانید خودتان را از نظر مالی در آلمان اداره کنید. اثبات این امر می‌تواند با ارائه قرارداد کاری، سند اقتصادی یا دارایی‌های مالی صورت بگیرد.

بیمه سلامت: برای اکثر انواع اقامت‌ها، باید بیمه سلامت داشته باشید.

کیفیت زندگی: برخی از انواع اقامت‌ها ممکن است نیاز به ارائه اطلاعات پیرامون شرایط زندگی همچون محل زندگی یا ارتباطات خانوادگی داشته باشند.

سابقه کیفری: برای اکثر اقامت‌ها، ارائه‌ی‌عدم سوء پیشینه نیاز است.

پذیرش از سوی دولت آلمان: برخی از اقامت‌ها نیاز به پذیرش رسمی از سوی دولت آلمان دارند.

* لطفاً توجه داشته باشید که این فهرست کامل نیست و شرایط ممکن است بسته به نوع اقامت و شرایط شخصی شما متفاوت باشد.

مدارک لازم برای مهاجرت به آلمان

برای مهاجرت به آلمان، مدارک مختلفی لازم است که بسته به نوع ویزای درخواستی ممکن است متفاوت باشد. با این حال، برخی از مدارک کلی که برای اکثر ویزاها لازم است عبارتند از:

  • پاسپورت: پاسپورت باید حداقل تا ۶ ماه پس از تاریخ پایان ویزا اعتبار داشته باشد.
  • عکس: دو عکس رنگی با اندازه استاندارد مورد نیاز برای ویزا که طی ۳ ماه گذشته گرفته شده باشد.
  • فرم درخواست ویزا: فرم درخواست ویزا باید به طور کامل و صحیح پر شود.
  • بیمه مسافرتی: بیمه مسافرتی باید برای درمان بیماری‌های احتمالی یا حوادث در کل اروپا حداقل ۳۰.۰۰۰ یورو را پوشش دهد.
  • اثبات مالی: باید بتوانید اثبات کنید که توانایی مالی لازم برای پشتیبانی از خود در طول اقامت در آلمان را دارید.

این یک فهرست کلی از مدارک است و ممکن است، بسته به نوع ویزایی که درخواست می‌کنید، مدارک دیگری نیز لازم باشد. برای مثال، اگر درخواست ویزای کار دارید، ممکن است نیاز باشد یک پیشنهاد شغلی از سوی یک کارفرمای آلمانی ارائه دهید. یا اگر درخواست ویزای تحصیلی می‌کنید، باید مدارک پذیرش از یک موسسه آموزشی در آلمان را به همراه داشته باشید.

توجه: به یاد داشته باشید که هرگونه اطلاعات نادرست یا کذب در فرم درخواست ویزا یا مدارک مربوطه می‌تواند منجر به رد درخواست ویزا شود. لذا توصیه می‌شود که با دقت و صداقت فرم‌ها و مدارک خود را پر کنید.

هزینه‌های مهاجرت به آلمان

هزینه‌های مهاجرت به آلمان در موارد مختلف متغیر است. برخی از هزینه‌هایی که ممکن است برای شما ضروری باشد، عبارتند از:

  • هزینه‌های اولیه مهاجرت: این هزینه‌ها شامل هزینه‌های اداری، هزینه‌های ویزا، هزینه‌های مربوط به ترجمه و تایید اسناد و مدارک و همچنین، هزینه‌های مربوط به آمادگی جهت مصاحبه مهاجرت می‌باشد. برای مثال، هزینه اولیه برای درخواست اقامت در آلمان حدود ۱۱۰ یورو است.
  • هزینه‌های حمل و نقل: این هزینه‌ها شامل هزینه‌های بلیط هواپیما حدود ۴۰۰ تا ۸۰۰ یورو، حمل اثاثیه منزل و هزینه‌های مربوط به حمل و نقل داخلی در آلمان می‌شود. برای مثال، هزینه متوسط حمل و نقل از یک قاره دیگر به آلمان حدود ۴۴۵۰ دلار است.
  • هزینه‌های زندگی در آلمان: این هزینه‌ها شامل اجاره مسکن، هزینه‌های غذا، هزینه‌های حمل و نقل داخلی، هزینه‌های بیمه سلامت و هزینه‌های تفریح و سرگرمی می‌باشد.
  • هزینه‌های مربوط به کار یا تحصیل: اگر قصد کار یا تحصیل در آلمان را دارید، ممکن است نیاز باشد، هزینه‌های اضافی همچون هزینه‌های ثبت‌نام در دانشگاه یا هزینه‌های مربوط به جستجوی شغل را نیز بپردازید.

در صفحه هزینه مهاجرت به آلمان به طور کامل با این هزینه‌ها آشنا می‌شوید.

در ادامه با جزئیات بیشتری این هزینه‌ها برای‌تان شرح داده می‌شود:

هزینه یک ماه زندگی در آلمان

هزینه زندگی در برلین:

  • اجاره ماهانه آپارتمان ۱ خوابه مبله در مرکز شهر: حدود ۸۹۰ یورو
  • هزینه ماهانه خوراک در حدود ۲۵۰ یورو
  • هزینه ماهانه حمل و نقل در حدود ۱۰۰ یورو
  • هزینه ماهانه بیمه در حدود ۲۰۰ یورو
  • هزینه‌های ماهانه برق، گرمایش، سرمایش، آب، جمع‌آوری زباله در حدود ۱۵۰ یورو برای یک آپارتمان ۸۵ متری

هزینه زندگی در مونیخ:

  • اجاره ماهانه آپارتمان ۱ خوابه در مرکز شهر: حدود ۱۲۰۰ یورو
  • هزینه ماهانه خوراک، حمل و نقل، تفریحات و پوشاک مشابه برلین است.

هزینه زندگی در هامبورگ:

  • اجاره ماهانه آپارتمان ۱ خوابه در مرکز شهر: حدود ۱۰۰۰ یورو
  • سایر هزینه‌های ماهانه خوراک، حمل و نقل، تفریحات و پوشاک مشابه برلین است.

هزینه زندگی در هایدلبرگ:

  • اجاره آپارتمان ۱ خوابه در مرکز شهر: حدود ۱۰۰۰ یورو
  • سایر هزینه‌ها ی ماهانه خوراک، حمل و نقل، تفریحات و پوشاک مشابه برلین است.

هزینه زندگی در نورنبرگ:

  • هزینه اجاره: برای یک آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر، متوسط ۷۵۰ یورو در ماه است. در حالی که یک آپارتمان یک خوابه خارج از شهر، متوسط ۶۰۰ یورو در ماه است.
  • سایر هزینه‌های ماهانه خوراک، حمل و نقل، تفریحات و پوشاک مشابه برلین است.

 هزینه زندگی در کلن:

  • هزینه اجاره آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر: حدود ۹۰۰ یورو در ماه
  • هزینه اجاره آپارتمان یک خوابه خارج از مرکز شهر: حدود ۶۸۶ یورو در ماه
  • سایر هزینه‌های ماهانه خوراک، حمل و نقل، تفریحات و پوشاک مشابه برلین است.

لطفاً توجه داشته باشید که این ارقام تقریبی هستند و ممکن است بسته به شهر، منطقه و سبک زندگی شما تغییر کند.

اثبات توانایی مالی جهت درخواست انواع ویزای آلمان

بسته به نوع ویزا و مدت زمان اقامت، برای درخواست ویزای آلمان، مبالغ متفاوتی از منابع مالی لازم است. در ادامه چند نمونه از این درخواست‌ها را بررسی می‌کنیم:

ویزای تحصیلی: از سال ۲۰۲۳، دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل در آلمان را دارند، می‌بایست اثبات نمایند که برای هزینه‌های خود، حداقل ۹۳۴ یورو در ماه یا ۱۱.۲۰۸ یورو در سال (برای کالج ۱۲.۲۰۸ یورو در سال) را در اختیار دارند. این مبلغ می‌تواند از طریق ارائه گزارش حساب بانکی، حساب مسدود شده (Sperrkonto) یا ضمانت‌نامه رسمی آشنایانی که در آلمان درآمد کافی دارند و یا اثبات دریافت بورسیه معتبر، ارائه شود.

ویزای توریستی: بسته به کشوری که ویزای شنگن را درخواست می‌کنید، مبلغ مورد نیاز در حساب بانکی  (که به عنوان اثبات کافی از منابع مالی یا وسایل زندگی می‌باشد) از حداقل ۱۴ یورو در روز تا حداکثر ۱۳۰ یورو در روز متغیر است.

ویزای اقامت طولانی مدت: برای ویزاهای اقامت طولانی مدت (از جمله ویزای تحصیلی و کاری‌) که برای اهداف خاصی صادر می‌شوند و ممکن است تا یک سال مهلت اقامت داشته باشد، دارندگان ویزا می‌بایست پس از ورود به آلمان، جهت اخذ اجازه اقامت درخواست دهند که این خود مستلزم پرداخت هزینه‌هایی اندک در کشور آلمان است.

مراحل مهاجرت به آلمان

برای مهاجرت به آلمان نیاز است تا مدارکی را تهیه نمایید و تاییدیه‌هایی را از سفارت آلمان دریافت کنید. در این بخش، مراحل مهاجرت به آلمان را بررسی خواهیم کرد:

  1. تصمیم به مهاجرت: این مرحله شامل بررسی دلایل شخصی، اقتصادی و اجتماعی جهت مهاجرت است. اینکه به این اطمینان برسید که آیا آلمان مکان مناسبی برای شما و خانواده‌تان هست یا خیر.
  2. بررسی شرایط مهاجرت: در این مرحله، باید شرایط مهاجرت به آلمان را بررسی کنید. این بخش شامل بررسی قوانین مهاجرت، نیازهای مهارت زبانی و شرایط کاری است.
  3. تهیه مدارک: باید تمام مدارک مورد نیاز برای مهاجرت را تهیه کنید. این موارد شامل گذرنامه، عکس، گواهی‌های تحصیلی، سابقه کار مرتبط و سایر مدارک مربوط به اشتغال است.
  4. درخواست ویزا: در این مرحله، باید برای دریافت ویزا اقدام کنید. این مرحله شامل تکمیل فرم‌های درخواست، پرداخت هزینه‌ها و مصاحبه با سفارت است.
  5. پرواز به آلمان: پس از دریافت ویزا، می‌توانید به آلمان مهاجرت کنید. در این مرحله، باید برای حمل و نقل، تهیه مسکن و کار خود برنامه ریزی کنید.
  6. تأمین مسکن و کار: پس از ورود به آلمان، باید وضعیت مسکن و کار خود را روشن کنید که شامل جستجو جهت یافتن خانه یا آپارتمان و پیدا کردن شغل مناسب است.
  7. شروع زندگی جدید: در این مرحله، باید برای زندگی جدید خود در آلمان آماده شوید که شامل آموختن زبان آلمانی، آشنایی با فرهنگ و آگاهی از قوانین محلی است.
  8. تمدید ویزا: پس از مدتی زندگی در آلمان، می‌توانید برای دریافت اقامت موقت یا تمدید ویزا اقدام کنید. این مرحله شامل تکمیل فرم‌های درخواست، مصاحبه با مقامات مهاجرت و پرداخت هزینه‌های اداری و تحویل برخی مدارک است.

مراحل مهاجرت به آلمان

لطفاً توجه داشته باشید که این فرآیند ممکن است بسته به شرایط شخصی کمی متفاوت باشد. بنابراین بهتر است که با یک مشاور مهاجرت یا وکیل مهاجرت مشورت کنید تا از تمام شرایط و مراحل مهاجرت اطمینان حاصل کنید.

راه‌های مهاجرت به آلمان

بنابر آخرین تغییرات در قوانین مهاجرت آلمان، روش‌های مختلفی برای مهاجرت به این کشور تعریف شده است:

مهاجرت به آلمان از طریق روش‌های اصلی تحصیل، کار، سرمایه گذاری، پناهندگی و ازدواج صورت می‌گیرد. از ارزان‌ترین راه‌های مهاجرت از طریق کار را می‌توان نام برد چرا که تضمین‌کننده درآمد در طول اقامت در آلمان است. یکی از ساده‌ترین روش‌های مهاجرت به آلمان مهاجرت از طریق تحصیل در دانشگاه‌های آلمان چه خصوصی و چه دولتی آلمان است. البته. سرمایه‌گذاری در آلمان با ثبت شرکت صورت می‌گیرد و نیازمند هزینه‌ای در حدود ۲۵ هزار یورو است. با بسیاری از روش‌های مهاجرت به آلمان می‌توان جهت اخذ اقامت دائم و تابعیت اقدام کرد.

  • امکان تحصیل در دانشگاه‌های آلمان و فرصت ۱۸ ماهه پس از فارغ التحصیلی برای یافتن شغل، از مزیت‌های مهاجرت تحصیلی به آلمان است
  • یکی از روش‌های مهاجرت به آلمان از طریق کار، درخواست ویزای جستجوی کار آلمان Job Seeker (جاب سیکر)، با مهلت ۶ ماهه است که برای یافتن شغل و دریافت پیشنهاد از طرف کارفرمای آلمانی به متقاضی داده می‌شود.
  • برای مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه گذاری، ثبت شرکت در آلمان یکی از بهترین روش سرمایه‌گذاری است، امکان دریافت اقامت موقت و پس از آن دائم و تابعیت آلمان را برای متقاضی و خانواده وی فراهم می‌کند.
  • در روش مهاجرت به آلمان از طریق ازدواج، اعطای پاسپورت به همسر خارجی پس از گذراندن حداقل ۳ سال زندگی مشترک در آلمان امکانپذیر است.
  • برای مهاجرت به آلمان از طریق پناهندگی، شرایط خاصی وجود دارد که باید بیشتر بررسی شود. این مجموعه در این رابطه هیچگونه فعالیتی ندارد.

اکنون هر کدام از این روش‌ها، مراحل و الزامات آن را با جزئیات بیشتری برای‌تان شرح می‌دهیم:

مهاجرت به آلمان از طریق کار

مراحلی که با دریافت ویزای کار آلمان طی می‌کنید، شامل موارد زیر است:

  1. یافتن شغل مناسب در آلمان: متقاضی در این مرحله می‌بایست به دنبال شغل مناسب در آلمان باشد. برخی از مراجع ارائه دهنده فرصت‌های شغلی در آلمان عبارتند از وب سایت‌های استخدامی آلمانی، شرکت‌های استخدام بین المللی و نمایشگاه‌های کاری
  2. درخواست ویزای کار: بعد از پیدا کردن شغل، باید برای دریافت ویزای کار درخواست دهید. این مرحله شامل تکمیل فرم درخواست، ارائه مدارک مورد نیاز و مصاحبه با سفارت آلمان یا سازمان مربوطه در کشور خود است.
  3. ویزای تسریع شده کاری: در این روش کارفرما، مراحل قانونی مربوط به درخواست ویزا را خود انجام داده و مدارک لازم را به صورت الکترونیکی به سفارت آلمان در کشور مبدا ارسال می‌کند و سپس یک نسخه کاغذی آن مدارک را در اختیار کارجو قرار می‌دهد، کارجو با در دست داشتن این مدارک به سفارت یا سازمان مربوطه (ویزامتریک) در کشور مبدا مراجعه نموده و ویزای خود را ساده‌تر دریافت می‌کند.
  4. رفتن به آلمان و شروع به کار: پس از دریافت ویزای کار، می‌توانید به آلمان بروید و مشغول به کار شوید. در این مرحله، باید در آلمان حساب بانکی باز کنید و با سیستم بیمه اجتماعی آلمان آشنا باشید.
  5. درخواست اقامت دائم: پس از کار کردن در آلمان برای مدت معینی، می‌توانید برای اقامت دائم درخواست دهید. لازمه این کار، ارائه مدارک مورد نیاز و مصاحبه با مقامات مهاجرت آلمان است.
  6. الحاق خانواده: در صورت برخورداری از اقامت آلمان، می‌توانید برای الحاق به خانواده خود درخواست دهید. این مرحله شامل ارائه مدارک مورد نیاز و مصاحبه با سفارت آلمان در کشور خود است.

لطفاً توجه داشته باشید که این فرآیند ممکن است بسته به شرایط خاص تغییر کند و همیشه بهتر است قبل از شروع فرآیند، با یک مشاور یا وکیل مهاجرتی مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: مهاجرت کاری به آلمان

ارزشیابی مدارک تحصیلی و سوابق حرفه‌ای در آلمان

برخی شرکت‌ها یا سازمانهای دولتی در آلمان موظف هستند تا صلاحیت‌ها و مهارت‌های متقاضیان خارجی را بررسی و ارزیابی کنند. اتاق‌های بازرگانی نیز در این فرآیند نقش دارند. بر اساس قانون شناسایی فدرال (Anerkennungsgesetz)، هر کارشناس خارجی باید صلاحیت حرفه‌ای خود را ثابت کند. این قانون برای کسانی است که مدرک حرفه‌ای خارجی دارند و می‌خواهند در آلمان کار کنند.

ارزشیابی مدارک تحصیلی و سوابق حرفه‌ای در آلمان

اگر شغل متقاضی تطابقی با شغل‌های آلمانی داشته باشد و آن شغل تحت قانون فدرال قرار داشته باشد، صلاحیت‌های وی تحت همین قانون بررسی می‌شوند. قانون شناسایی فدرال شامل شغل‌های مخصوص مانند پزشکان و داروسازان (که تحت قوانین خاص خودشان هستند) و همچنین شغل‌های عمومی است. ولی باید توجه داشت که برخی شغل‌ها، مانند معماران، معلمان و مربیان، تحت قوانین ایالت‌های فدرال قرار دارند و برای آن‌ها قانون ایالتی مربوطه باید اعمال شود.

در این بین، برای تایید صلاحیت‌های علمی همچون اقتصاددانان یا متخصصان IT که پیش‌نیاز شغل‌های مخصوص نیستند، قوانین مختلفی اعمال می‌شود. مسئول انجام «ارزیابی گواهینامه صلاحیت دانشگاهیان خارجی» دفتر مرکزی آموزش خارجی (ZAB: Zentralstelle für ausländisches Bildungswesen) است. برای شناخت بهتر صلاحیت‌های خارجی، پورتال BQ (Berufsqualifikationen-Portal) اطلاعات جامعی در مورد سیستم‌های آموزش حرفه‌ای و محتوای آموزشی در کشورهای مختلف جهان ارائه می‌دهد. برای یک مهاجر خارجی، تایید صلاحیت، پیش‌نیازی برای انجام شغل‌های مخصوص همچون در حوزه پزشکی است. بانک اطلاعاتی BerufeNet فهرستی از تمام شغل‌های مخصوص در آلمان را جمع‌آوری کرده است.

همچنین اگر صلاحیت یک مهاجر بین‌المللی، به طور کامل محرز نشود، به عنوان «شناخت جزئی» ثبت می‌شود. در این صورت، متقاضی باید در یک دوره آموزشی یا کارآموزی در بخش‌هایی که برای تایید صلاحیت خود کمبودی دارد، شرکت کند.

مهاجرت متخصصان IT

مهاجرت متخصصان IT به آلمان یکی از راه‌هایی است که بسیاری از افراد فعال در صنعت فناوری اطلاعات انتخاب می‌کنند. آلمان به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در اروپا در زمینه فناوری اطلاعات، فرصت‌های فراوانی را برای متخصصان IT فراهم کرده است.

  • مزایای مهاجرت به آلمان برای متخصصان IT: آلمان با داشتن بازار کار پویا و فرصت‌های شغلی فراوان، محیطی مناسب برای رشد حرفه‌ای متخصصان IT فراهم کرده است. همچنین، حقوق و دستمزد بالا، امکانات زندگی مناسب و سیستم آموزشی قوی از جمله مزایای دیگر مهاجرت به این کشور است.
  • روند مهاجرت: برای مهاجرت به آلمان، ابتدا باید از یک شرکت آلمانی، پیشنهاد شغلی دریافت کنید. سپس، با استفاده از این پیشنهاد شغلی، می‌توانید برای اخذ ویزای کار به سفارت آلمان مراجعه کنید. در صورت تایید، می‌توانید به آلمان مهاجرت کنید و مشغول به کار شوید.
  • مدارک لازم: برای اخذ ویزای کار، باید مدارکی مانند گذرنامه، عکس، فرم درخواست ویزا، پیشنهاد شغلی و مدارک تحصیلی خود را ارائه دهید.
  • زبان: دانستن زبان آلمانی برای کار در آلمان ضروری است، اما بسیاری از شرکت‌های IT از زبان انگلیسی به عنوان زبان اصلی خود استفاده می‌کنند. با این حال، یادگیری زبان آلمانی می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر در جامعه آلمانی جا بیفتید و فرصت‌های شغلی بیشتری را بیابید.
  • بیمه و مالیات: در آلمان، کارکنان باید بیمه‌های اجباری پرداخت کنند و همچنین مالیات بر درآمد بپردازند. با این حال، سیستم مالیاتی و بیمه در آلمان بسیار سازمان یافته و منصفانه است.
  • فرصت‌های شغلی: با توجه به رشد سریع صنعت IT در آلمان، فرصت‌های شغلی فراوانی برای متخصصان IT فراهم است. در آلمان، شرکت‌های بزرگی مانند SAP، Siemens، و Bosch قرار دارند که فرصت‌های شغلی فراوانی را ارائه می‌دهند.

مهاجرت پرستاران به آلمان

شرایط اختصاصی مهاجرت به آلمان برای کادر پرستاری (monarchco)

برای کار در آلمان به عنوان پرستار، باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • داشتن مدرک کارشناسی پرستاری (یا درجات بالاتر)
  • داشتن حداقل دو سال تجربه کاری در زمینه مرتبط (دوره‌های عملی هم به عنوان تجربه کاری محسوب می‌شوند).
  • دریافت گواهی زبان آلمانی سطح B2

مهاجرت به آلمان به عنوان پرستار

به طور کلی، حقوق پرستاران در آلمان بستگی به تعداد ساعات کاری، سابقه کار و میزان تحصیلات دارد. همچنین، برخی از بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها ممکن است برای جذب پرستاران با تجربه و مهارت بالا، حقوق بیشتری پرداخت کنند. حقوق متوسط یک پرستار در آلمان در حدود ۶۱.۷۰۶ یورو در سال یا تقریبا ۵.۱۴۲ یورو در ماه است. با این حال، این مقدار می‌تواند بسته به تجربه، مهارت، جنسیت و مکان متغیر باشد. همچنین، پایین‌ترین حقوق گزارش شده برای یک پرستار در آلمان، در حدود ۲۵.۰۰۰ یورو در سال یا تقریبا ۲.۰۸۳ یورو در ماه است و بالاترین حقوق گزارش شده در حدود ۷۶.۳۹۷ یورو در سال یا تقریبا ۶.۳۶۶ یورو در ماه می‌باشد. این اطلاعات نشان می‌دهد که حقوق یک پرستار در آلمان می‌تواند بین ۲.۰۸۳ یورو تا ۶.۳۶۶ یورو در ماه متغیر باشد.

وظایف یک پرستار در آلمان، مراقبت از افراد در شرایط و سنین مختلف است. این وظایف شامل مراقبت خصوصی، راهنمایی، پشتیبانی و مراقبت از بیماران، هم در وضعیت بستری و هم در شرایط مراجعه عادی بیماران خواهد بود. در ادامه مراحل و پیش‌نیازهای مهاجرت به آلمان به عنوان یک پرستار را بر اساس اطلاعات به روز شده در سال ۲۰۲۳ می‌خوانید:

  • مدرک تحصیلی در رشته پرستاری: برای اقدام به مهاجرت، باید حداقل مدرک کارشناسی در رشته پرستاری داشته باشید. این مدرک باید از موسسه آموزشی معتبر و شناخته شده در کشور مبدا به دست آمده باشد.
  • سابقه کاری: باید حداقل دو سال سابقه کاری در زمینه مرتبط داشته باشید. این سابقه می‌تواند در نتیجه کار در بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، مراکز سالمندان یا هر محیط دیگری که نیاز به خدمات پرستاری دارد، به دست آمده باشد. دوره‌های عملی نیز به عنوان سابقه کاری محسوب می‌شوند.
  • مهارت زبان آلمانی: برای کار در آلمان به عنوان پرستار، می‌بایست حداقل به سطح B۲ زبان آلمانی مسلط باشید. این مهارت برای ارتباط با بیماران و همکاران در آلمان ضروری است. البته ممکن است برخی از برنامه‌های آموزش زبان، توسط کارفرمایان آلمانی ارائه شود.
  • تایید مدارک تحصیلی: مدارک تحصیلی باید توسط مراجع مربوطه در آلمان تایید شوند که شامل ارائه مدارک به یک سازمان تایید مدارک آلمانی است.
  • مهارت‌های ارتباطی و شخصیتی: پرستاران باید دارای مهارت‌های ارتباطی قوی از جمله توانایی درک و پاسخ به نیازهای بیماران باشند. همچنین، پرستاران باید بتوانند در محیط‌های استرس‌زا بدون مشکل کار کنند و با فشار کاری موجود کنار بیایند.
  • پذیرش کاری: در نهایت، باید از یک کارفرمای آلمانی پیشنهاد کاری دریافت کنید. این پیشنهاد می‌تواند از سوی یک بیمارستان، کلینیک یا خانه سالمندان و یا مراکز ارائه خدمات پرستاری باشد.

لطفا توجه داشته باشید که این فرآیند ممکن است بسته به شرایط تغییر کند و برخی از مراحل ممکن است نیاز به مدت زمان بیشتری داشته باشند.

در صفحه مهاجرت پرستاران به آلمان اطلاعات بیشتری ارائه داده ایم.

مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل

مهاجرت از طریق تحصیل به آلمان یکی از روش‌های محبوب مهاجرت به آلمان نزد ایرانیان است. دانشجویان برای این منظور باید، ویزای نوع D یا Visum zu Studienzwecken را دریافت کنند. این ویزا مخصوص دانشجویان طراحی شده است. برای دریافت این ویزا، ابتدا باید در یک دوره تحصیلی در آلمان ثبت نام کنید، مدارک خود را به تایید سفارت برسانید، سپس با سفارت آلمان در ایران تماس بگیرید و قرار ملاقاتی جهت درخواست ویزا تعیین کنید و در نهایت، باید مدارک مورد نیاز را جهت ارائه، جمع آوری کنید. اگر شما دانشجویی خارج از اتحادیه اروپا هستید، قبل از ورود به کشور آلمان باید مجوز اقامت دریافت کنید. به طور کلی در آلمان دانشگاه‌های خصوصی و دولتی متعددی وجود دارد که رشته‌های متنوعی را ارائه می‌دهند. پس گزینه‌های زیادی جهت انتخاب دارید.

 مهاجرت تحصیلی به آلمانی

هزینه تحصیل در آلمان

تحصیل در دانشگاه‌های آلمان در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی امکان‌پذیر است. برای تحصیل  در دانشگاه‌های خصوصی ملزم به پرداخت شهریه، هزینه جزوه و کتاب و هزینه‌های ثبت‌نام هستید؛ هرچند در دانشگاه‌های دولتی الزامی به پرداخت شهریه ندارید، و با برآوردن شرایطی همچون شرط سنی، الزامات زبانی و شرط معدل می‌توانید در دانشگاه دولتی پذیرش بگیرید، اما معمولاً باید مبلغی همچون «هزینه ترم»، هزینه ثبت‌نام و هزینه جزوات را پرداخت کنید. البته این مبلغ بسیار کم و در حدود ۳۰۰ یا ۴۰۰ یورو برای کل ترم است. این هزینه بلیط حمل و نقل عمومی در سطح شهر و گاهی حتی مناطق اطراف را نیز شامل می‌شود. در این بین، در برخی در آلمان چند استثنا نیز هست که باید در آن هزینه تحصیل را پرداخت کنید:

  • دانشگاه‌های آلمان بین برنامه‌های تحصیلی پاره‌وقت و تمام‌وقت تمایز قائل می‌شوند. برنامه‌های تحصیلی پاره‌وقت معمولاً هزینه تحصیلی دارند.
  • همچنین، ممکن است دانشگاه‌های دولتی در برخی ایالت‌ها از دانشجویان غیر اتحادیه اروپا هزینه تحصیل دریافت کنند. به عنوان مثال هزینه تحصیل در بادن-وورتمبرگ ۱۵۰۰ یورو در هر ترم یا ۳۰۰۰ یورو در سال است.

البته سایر هزینه‌ها در آلمان در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی، بسیار ارزان است. در زیر می‌توانید هزینه‌های متوسط ماهانه یک دانشجو را ببینید:

  •  اجاره و خدمات: ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو
  • غذا و نوشیدنی: ۲۰۰ تا ۲۵۰ یورو
  •  بیمه سلامت: ۱۰۰ یورو
  • تلفن و اینترنت: ۳۰ یورو
  • تفریح و سرگرمی: ۵۰ تا ۱۰۰ یورو

دانشگاه‌های برجسته آلمان

آلمان دانشگاه‌های برجسته و معتبر زیادی دارد. در ادامه، چند دانشگاه معتبر در آلمان را به شما معرفی می‌کنیم:

  1. دانشگاه لودویک ماکسیمیلیان مونیخ (LMU): این دانشگاه یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌های اروپا است. LMU در بسیاری از رشته‌ها، از جمله فیزیک، علوم زیستی و علوم انسانی، رشته‌های تحصیلی مهمی دارد. بسیاری از دانشمندان برجسته، از جمله مکس پلانک و ورنر هایزنبرگ، از این دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند.
  2. دانشگاه هامبولت برلین: این دانشگاه در قرن ۱۹ میلادی تأسیس شد و یکی از معتبرترین دانشگاه‌های آلمان است. دانشگاه هامبولت به خاطر تأکید بر تحقیقات علمی و تعامل بین رشته‌های مختلف شهرت دارد.
  3. دانشگاه اشتوتگارت: این دانشگاه یکی از مراکز علمی برجسته در آلمان است و در رشته‌هایی مانند مهندسی، علوم کامپیوتر و فیزیک دوره‌های آموزشی قوی‌ای دارد. اشتوتگارت که پایتخت ایالت بادن-وورتمبرگ نیز هست، یکی از مراکز صنعتی بزرگ آلمان است و مقر شرکت‌های مشهوری همچون مرسدس-بنز و پورشه است.
  4. دانشگاه فنی مونیخ (TUM): این دانشگاه یکی از برترین دانشگاه‌های فنی در جهان است و در رشته‌هایی مانند مهندسی، علوم کامپیوتر و علوم زیستی رشته‌های تحصیلی برجسته‌ای دارد.
  5. دانشگاه فرایبورگ: دانشگاه فرایبورگ که در سال ۱۴۵۷ تأسیس شده، یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های آلمان است. این دانشگاه در رشته‌هایی مانند علوم انسانی، علوم اجتماعی و علوم طبیعی برنامه‌های آموزشی برجسته‌ای دارد.
  6. دانشگاه هایدلبرگ: دانشگاه هایدلبرگ که در سال ۱۳۸۶ تأسیس شده، یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان است. این دانشگاه در رشته‌های مختلفی از جمله علوم طبیعی، علوم انسانی و علوم اجتماعی، رشته‌های تحصیلی مفیدی دارد. هایدلبرگ همچنین محل فعالیت بسیاری از برندگان جایزه نوبل بوده است.
  7. دانشگاه فنی برلین (TU Berlin): این دانشگاه یکی از بزرگترین و معتبرترین دانشگاه‌های فنی آلمان است. دانشگاه فنی برلین در رشته‌هایی مانند مهندسی، علوم کامپیوتر و علوم طبیعی رشته‌های آموزشی به روزی دارد. این دانشگاه نیز به خاطر تأکید بر روی تحقیقات علمی و تعامل بین رشته‌های مختلف شهرت دارد.

دانشگاه های معتبر آلمانی

مهاجرت به آلمان از طریق آوسبیلدونگ

مهاجرت به آلمان از طریق آوسبیلدونگ یکی از روش‌های محبوب برای افرادی است که به دنبال یادگیری مهارت‌های جدید حرفه‌ای در آلمان هستند. آوسبیلدونگ یک برنامه آموزشی کارآموزی است که بسیار پرطرفدار است و به دانش‌آموختگان این برنامه اجازه اقامت در آلمان و اشتغال را می‌دهد. مدت زمان دوره‌های آوسبیلدونگ معمولاً بین ۲ تا ۳ سال است. شما در طول این دوره، به صورت ترکیبی در محل کار و مدرسه حرفه‌ای (Berufsschule) آموزش می‌بینید. این برنامه به شما اجازه می‌دهد تا مهارت‌های عملی را در محل کار یاد بگیرید، در حالی که همزمان، دانش نظری را نیز در مدرسه حرفه‌ای کسب می‌کنید. مهاجرت از این طریق دو شیوه کلی قابل انجام است: آوسبیلدونگ عادی و آوسبیلدونگ دوگانه یا دائل.

آوسبیلدونگ عادی با مهاجرت به شیوه تحصیلی قابل قیاس است. در این روش شما باید تمکن مالی پرداخت نموده و هزینه شهریه برای آموزش دوره‌های فنی در حال یادگیری را پرداخت کنید. پایان دوره آموزشی ملزم به داشتن کارفرما نیست.

آوسبیلدونگ دوگانه با مهاجرت به شیوه کاری قابل قیاس است. در این روش شما همزمان تحصیل و کار می‌کنید و کارفرما هزینه‌ی دوره‌هایی را که می‌گذرانید را پرداخت می‌کند، درنتیجه نیازی به ارائه تمکن مالی هم ندارید و از آنجا که شما در حال تحصیل مشغول به کار نیز هستید، کارفرمایی دارید که در صورت قبول شدن در آزمون ورودی شما را به استخدام خود در خواهد آورد، پس احتمال مشغول به کار شدن شما بسیار بالاتر است.

آوسبیلدونگ در رشته‌های مختلفی ارائه می‌شود، اما برخی از آن‌ها پرتقاضاتر هستند. برخی از این رشته‌ها عبارتند از:

  • مکانیک خودرو: این رشته برای افرادی مناسب است که به تعمیر و نگهداری خودرو علاقه‌مند هستند.
  • پرستاری: این رشته برای افرادی است که به کار در بخش بهداشت و درمان علاقه‌مند هستند.
  • فناوری اطلاعات: این رشته مناسب افرادی است که در کامپیوتر و فناوری استعداد دارند.
  • صنعت ساخت و ساز: این رشته برای کسانی که به کار با مواد ساختمانی و ساخت و ساز علاقه‌مند هستند، مناسب است.
  • برق و الکترونیک: این رشته برای افرادی که به کار با سیستم‌های الکتریکی و الکترونیکی علاقه‌مند هستند، مناسب است.

با توجه به تقاضای بالا برای جذب این مهارت‌ها، این رشته‌ها می‌توانند فرصت‌های خوبی برای کار و مهاجرت به آلمان را فراهم کنند. یک مزیت شرکت در این دوره‌ها، دریافت حقوق از مراکز آموزش حرفه‌ای است که سبب می‌شود، متقاضیان بتوانند بدون نیاز به اثبات توان مالی به این کشور مهاجرت کنند، زیرا حقوق دریافتی از موسسات آموزشی، به منزله اثبات توان مالی فرد برای تامین هزینه‌های زندگی در آلمان است. حقوق متوسط این آموزشگاه‌ها بین ۱.۲۰۰ تا ۲.۵۰۰ یورو در ماه، بسته به برنامه و موسسه‌ای که در آن آموزش می‌بینند، متغیر است.

مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه‌گذاری و ثبت شرکت

یکی دیگر از راه‌های مهاجرت به آلمان سرمایه‌گذاری در این کشور است. بر اساس قوانین موجود در آلمان، برای دریافت برای سرمایه‌گذاری، مدارک زیر نیاز است:

  • ثبت شرکت در دفاتر محضر رسمی یا اداره بازرگانی
  • تدوین و تنظیم برنامه کسب و کار یا بیزینس پلن برای اخذ اقامت
  • ارائه گواهی‌های مالی لازم
  • سایر مدارک مربوطه

برای مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه‌گذاری یا همان ثبت شرکت، باید یک ویزای خوداشتغالی دریافت کنید. این ویزا برای افرادی که می‌خواهند در آلمان کسب و کاری راه‌اندازی نمایند و یا به عنوان خود اشتغال (فریلنسر) کار کنند، مناسب است.

شرایط دریافت ویزا از طریق سرمایه گذاری

برای دریافت این ویزا، باید بتوانید چندین شرط را برآورده کنید:

  • باید نشان دهید که یک علاقه اقتصادی یا تقاضای منطقه‌ای برای محصول یا خدمات شما وجود دارد.
  • باید اثبات شود که شرکت، تأثیر مثبتی بر اقتصاد آلمان خواهد داشت.
  • باید بتوانید طرح کسب و کار خود را با سرمایه شخصی یا از طریق تعهد وام مالی پیاده‌سازی کنید.
  • همچنین اگر بیش از ۴۵ سال دارید، این ویزا تنها در صورتی برای شما صادر می‌شود که بتوانید از تامین مالی خود در ایام بازنشستگی، اطمینان حاصل کنید.
  • فریلنسرها باید بتوانند بودجه کافی جهت انجام پروژه‌های خود را تامین کنند و هرگونه مجوز لازم برای انجام کار مورد نظر را دریافت نمایند.
  • برای دریافت این ویزا، باید توانایی سرمایه‌گذاری در یک کسب و کار جدید یا یک شغل موجود درجامعه را داشته باشید. مقدار سرمایه‌گذاری مورد نیاز ممکن است بسته به نوع کسب و کار و محل آن متفاوت باشد.
  • با دریافت این ویزا، شما و خانواده‌تان اجازه اقامت در آلمان را خواهید داشت و پس از گذشت حداکثر ۴سال، می‌توانید برای دریافت شهروندی و پس از آن تابعیت آلمان اقدام کنید.
  • ویزا یا اقامت از طریق سرمایه‌گذاری، ابتدا برای مدت حداکثر سه سال صادر می‌شود. اگر از طریق کسب و کارتان بتوانید هزینه‌های زندگی خود و خانواده‌تان را تأمین کنید، اقامت شما تمدید خواهد شد. بنابراین، امکان درخواست اقامت دائمی پس از دو تا سه سال وجود دارد.

مهاجرت به آلمان از طریق ثبت شرکت

برای مهاجرت به آلمان از طریق راه اندازی یک کسب و کار و ثبت شرکت، قانون اقامت آلمان به شهروندان خارجی اجازه می‌دهد تا یک کسب و کار در یک قالب رسمی مثل شرکت، در آلمان راه اندازی و به عنوان مدیر در آن فعالیت کنند. با این حال، یک مدیر خارجی برای مدیریت کسب و کار در آلمان، نیاز به اجازه کار در آلمان دارد.

اجازه دهید در این رابطه برای شما بیشتر توضیح دهیم:

  • انتخاب نوع شرکت: در آلمان، انواع مختلفی از شرکت‌ها از جمله شرکت با مسئولیت محدود (GmbH)، شرکت سهامی (AG)، شرکت شخصی (OHG) و شرکت شرکای سرمایه‌گذار (KG) وجود دارد. هر کدام از این شرکت‌ها قوانین، مزایا و معایب خاص خود را دارند. برای مثال، GmbH یکی از شکل‌های رایج شرکت در آلمان است که با سرمایه اولیه ۲۵.۰۰۰ یورو تاسیس می‌شود و امکان‌پذیرترین روش برای گرفتن اقامت از طریق ثبت شرکت است. فریلنسرها نیز می‌توانند با مراجعه به اداره بازرگانی مجوز کاری خود را کسب کنند.
  • ثبت شرکت: باید شرکت خود را در آلمان ثبت کنید. این فرآیند شامل تهیه اسناد مورد نیاز، انجام مراحل قانونی و پرداخت هزینه‌های مربوطه است. برای ثبت یک شرکت مثلا GmbH، باید نسخه‌ای از قرارداد شرکت را که توسط وکیل تنظیم و توسط دادیار تصدیق شده، تهیه کنید.
  • اخذ مجوزهای لازم: بسته به نوع کسب و کاری که قصد دارید انجام دهید، ممکن است نیاز به اخذ مجوزهای خاصی داشته باشید. مثلاً برای برخی از کسب‌وکارها همچون رستوران‌ها و کافه‌ها،   باید مجوزهای خاصی را از دولت محلی دریافت کنید.
  • ایجاد حساب بانکی: باید برای شرکت خود حساب بانکی ایجاد کنید. این حساب برای مدیریت مالی شرکت و پرداخت مالیات‌ها استفاده می‌شود.
  • اجاره یا خرید محل کار: باید برای شرکت خود محل کاری در آلمان اجاره کنید یا بخرید.
  • استخدام کارکنان: اگر قصد دارید کارمند استخدام کنید، باید با قوانین کار آلمان آشنا شوید و آن‌ها را رعایت کنید.

این فرآیند ممکن است بسته به نوع شرکت و نوع کسب و کاری که قصد دارید انجام دهید، متفاوت باشد.

مهاجرت به آلمان از طریق ازدواج

مهاجرت به آلمان از طریق ازدواج نیز یکی از روش‌های مهاجرت است. این روش به شرایط خاص خود متکی است. برخی از مراحل و مستندات مورد نیاز برای این نوع مهاجرت عبارتند از:

  • تعریف ازدواج: ازدواج به معنای اتحاد قانونی دو فرد است که توسط دولت یا سازمان مذهبی ثبت می‌شود. در مورد مهاجرت به آلمان از طریق ازدواج، باید با یک شهروند آلمانی یا یک شخص دارای اقامت قانونی در آلمان ازدواج کرده باشید.
  • قوانین ازدواج در آلمان: برای ازدواج با شهروند آلمانی یا شخصی دارای اقامت قانونی در آلمان، باید ازدواج خود را ثبت کنید و مدارک مربوط به ازدواج را ارائه دهید. این مدارک می‌توانند شامل گواهی ازدواج، گواهی تولد، گواهی اتباع و عکس باشند.
  • فرآیند درخواست اقامت از طریق ازدواج: برای درخواست اقامت در آلمان از طریق ازدواج، باید فرم درخواست اقامت را پر کنید و آن را به همراه مدارک مورد نیاز به سفارت یا کنسولگری آلمان در کشور خود ارسال کنید. سپس، باید منتظر تصمیم سفارت یا کنسولگری باشید.
  • مراحل ارزیابی درخواست اقامت از طریق ازدواج: سفارت یا کنسولگری آلمان درخواست را بررسی خواهد کرد و بر اساس شرایط شما و شریک زندگیتان، تصمیم خود را اعلام خواهد کرد. این فرآیند ممکن است چندین ماه طول بکشد.
  • مشکلات احتمالی در فرآیند ازدواج: برخی از مشکلات ممکن در فرآیند ازدواج می‌تواند شامل‌عدم توانایی در ارائه مدارک مورد نیاز، مشکلات زبان یا مشکلات مربوط به وضعیت شغلی یا مالی باشد.

انواع مهاجرت به آلمان از طریق ازدواج

در اینجا چند نکته مهم در مورد این روش مهاجرت از طریق ازدواج آورده شده است:

  • ازدواج با شهروند آلمان: اگر با شهروندان آلمان ازدواج کنید، می‌توانید اقامت دائم در آلمان دریافت کنید. اما برای این کار باید ثابت کنید که می‌توانید به زندگی مشترکتان ادامه دهید و همچنین، زبان آلمانی را به خوبی بلد هستید.
  • ازدواج با شخص دارای اقامت در آلمان: اگر با شخصی که اقامت آلمان را دارد ازدواج کنید، می‌توانید اقامت موقت دریافت کنید. این اقامت معمولاً برای مدت یک سال صادر می‌شود و قابل تمدید است.
  • ازدواج با شخص دارای پناهندگی در آلمان: اگر با شخصی که پناهندگی آلمان را دارد ازدواج کنید، می‌توانید یک اقامت موقت دریافت کنید. اما برای این کار باید ثابت کنید که ازدواج  واقعی است و نه فقط برای دریافت اقامت.
  • ازدواج با شخص دارای اقامت اروپا: اگر با شخصی که اقامت در یکی از کشورهای اتحادیه اروپا را دارد ازدواج کنید، می‌توانید یک اقامت موقت در آلمان دریافت کنید. برای این کار باید ثابت کنید که همسر شما واقعاً در آلمان زندگی خواهد کرد.
  • ازدواج با شخص دارای اقامت دائم در آلمان: اگر با شخصی که اقامت دائم در آلمان را دارد ازدواج کنید، می‌توانید یک اقامت دائم در آلمان دریافت کنید. اما برای این کار باید ثابت کنید که می‌توانید در آلمان روی پای خودتان بایستید و زبان آلمانی را به خوبی بلد هستید.
  • اگر پیش از مهاجرت فرد به آلمان با وی ازدواج کرده باشید، دو تا سه سال پس از ازدواج می‌توانید برای اقامت اقدام کنید.

به طور کلی، برای مهاجرت به آلمان از طریق ازدواج، شما باید ثابت کنید که این ازدواج واقعی است. همچنین، باید ثابت کنید که می‌توانید خود و همسرتان را در آلمان تامین کنید.

مهاجرت به آلمان از طریق دوره زبان آلمانی

مهاجرت به آلمان از طریق دوره زبان آلمانی یکی دیگر از روش‌های محبوب برای افرادی است که قصد دارند به این کشور مهاجرت کنند. این روش برای افرادی که می‌خواهند در آلمان تحصیل یا کار کنند، بسیار مفید است. به طور کلی، مهاجرت به آلمان از طریق دوره زبان آلمانی یک فرآیند طولانی و پیچیده است که نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد. با این حال، با تلاش و پشتکار، می‌توانید این هدف را برآورده کنید. در ادامه به بررسی این روش می‌پردازیم.

مهاجرت از طریق دوره زبان آلمانی

  • محدودیت زمانی: ویزای دوره زبان آلمانی معمولاً برای مدت محدودی صادر می‌شود و باید در این مدت دوره زبان خود را تمام کنید. این مدت زمان معمولاً حداکثر یک سال است.
  • محدودیت در کار کردن: با ویزای دوره زبان، شما مجاز به کار کردن در آلمان نیستید. این می‌تواند برای برخی افرادی که حامی مالی برای زندگی در آلمان ندارند، مشکل ساز باشد.
  • تمدید ویزا: اگر قصد دارید بعد از اتمام دوره زبان در آلمان بمانید، باید ویزای خود را تمدید کنید یا ویزای جدیدی بگیرید. این می‌تواند فرآیندی پیچیده و زمان‌بر باشد.
  • محدودیت در تحصیل: با ویزای دوره زبان، شما مجاز به تحصیل در دوره‌های غیر زبانی نیستید. بنابراین، اگر قصد دارید بعد از اتمام دوره زبان به تحصیل در آلمان ادامه دهید، باید ویزای تحصیلی بگیرید.
  • نیاز به مدارک: برای دریافت ویزای دوره زبان، شما باید توانایی مالی خود را برای تامین هزینه‌های زندگی در آلمان، در در طول دوره زبان را ثابت کنید. همچنین، باید نشان دهید که قصد دارید به طور جدی در دوره زبان شرکت کنید که ممکن است نیاز به ارائه مدارک اضافی داشته باشد و نهایتاً باید از یک دانشگاه پذیرش تحصیلی بگیرید.

مهاجرت به آلمان از طریق ویزای هنرمندان و ورزشکاران

مهاجرت به آلمان از طریق ویزای هنرمندان برای هنرمندان غیر اروپایی که قصد دارند در آلمان زندگی کنند، امکان‌پذیر است. این ویزا معمولاً برای سه ماه اعطا می‌شود و می‌تواند به اقامت سه‌ساله تبدیل شود. اگر پس از سه سال، شرایط لازم را داشته باشید، می‌توانید برای دریافت اقامت دائمی اقدام کنید. برای دریافت این ویزا، شغل شما باید با هنر مرتبط باشد و فعالیت آزادانه شما در یک دفتر مالیاتی آلمان ثبت شود. همچنین، برای دریافت این ویزا، شما باید توانایی خود را برای انجام کار هنری ثابت کنید. این مرحله می‌تواند شامل نمونه‌کارها، نامه‌های رضایت از مشتریان یا شرکای همکار و سوابق تحصیلی یا آموزشی مرتبط باشد. همچنین باید بتوانید ثابت کنید که امکان تامین هزینه‌های زندگی خود را دارید. این هزینه‌ها معمولاً حداقل ۱۲۰۰۰ یورو در سال است.

شغل‌هایی که در آلمان در حیطه هنر شناخته می‌شوند شامل نقاش، موسیقی‌دان، عکاس، طراح گرافیک، دی‌جِی، نویسنده و غیره است. برای دریافت ویزای هنرمندان، باید ابتدا برای ویزای کار به سفارتخانه آلمان در کشور خود مراجعه کنید. پس از تایید اداره کار فدرال (BA)، ویزا صادر می‌شود. سپس باید به آلمان سفر کنید و در آنجا برای دریافت اقامت اقدام کنید.

ورزشکاران یا مربیانی که نیاز به ویزا یا اجازه اقامت دارند باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • ورزشکار یا مربی باید حداقل ۱۶ سال سن داشته باشد و قصد داشته باشد حرفه خود را در یک باشگاه ورزشی آلمانی یا موسسه ورزشی مشابه انجام دهد، مشروط بر اینکه موسسه در ورزش‌های رقابتی شرکت کند.
  • باشگاه یا مؤسسه ورزشی به میزان کافی به ورزشکار یا مربی پرداخت می‌کند تا بتواند هزینه‌های زندگی خود را پوشش دهد (حداقل ۵۰ درصد از آستانه درآمد بیمه بازنشستگی قانونی).
  • انجمن مرکزی مسئول این ورزش و فدراسیون ورزش آلمان با توافق دوجانبه صلاحیت ورزشی ورزشکار یا صلاحیت حرفه‌ای مربی را تأیید کنند.

مهاجرت به آلمان از طریق پیوند به خانواده

مهاجرت به آلمان از طریق پیوند به خانواده یکی از روش‌های مهاجرت به این کشور است. این روش برای افرادی که همسر یا فرزندانی در آلمان دارند و می‌خواهند به آن‌ها بپیوندند، مناسب است. به این منظور، باید برای ویزای پیوست به خانواده درخواست کنید. این ویزا به شما اجازه می‌دهد تا به آلمان بروید و با خانواده‌تان زندگی کنید. برای دریافت این ویزا، باید بتوانید نیازهای مالی خود و خانواده‌تان را برآورده کنید و در عین حال باید توانایی زبان آلمانی خود را نیز اثبات کنید. همچنین، باید بتوانید ثابت کنید که خانواده‌تان در آلمان قادر به پذیرایی از شما هست و شما توان ادغام در جامعه آلمانی را دارید که می‌تواند شامل اثبات توانایی مهارت در زبان آلمانی، شناخت فرهنگ آلمانی و آگاهی از قوانین و مقررات محلی باشد.

شرایط لازم جهت دریافت ویزای پیوند به خانواده

برای اینکه بتوانید به آلمان مهاجرت کنید تا با خانواده‌تان زندگی کنید، باید چند شرط را برآورده سازید:

  • باید اقامت قانونی در آلمان داشته باشید.
  • باید فضای مناسب برای زندگی خانواده‌تان را تامین کنید.
  • باید بتوانید خودتان و خانواده‌تان را بدون کمک دولت تامین کنید.
  • در صورتی که ویزای کاری، ویزای دانشجویی، ویزای تحصیلی یا ویزای آموزشی دارید، می‌توانید خانواده‌تان را به آلمان بیاورید تا با شما زندگی کنند. با این حال، باید بتوانید تمام شرایط فوق را برآورده کنید.
  • همچنین، اگر ویزای پناهندگی دارید، می‌توانید خانواده‌تان را به آلمان بیاورید. با این حال، باید اثبات کنید که خانواده‌تان نیز در کشور مبدا در خطر هستند.
  • برای پیوستن خانواده به فرزندان زیر ۱۶ سال، هیچ محدودیت زبانی وجود ندارد. اما برای فرزندان بالای ۱۶ سال، باید توانایی مهارت زبان آلمانی خود را در سطح C۱ اثبات کند که نشان می‌دهد که فرد می‌تواند به طور مستقل در محیط‌های اجتماعی و تحصیلی به زبان آلمانی ارتباط برقرار کند.
  • برای پیوستن به خانواده یا همسر، باید توانایی زبان آلمانی خود را حداقل در سطح A۱ ثابت کنید. این سطح نشان می‌دهد که شما می‌توانید در محیط‌های روزمره و ساده به زبان آلمانی ارتباط برقرار کنید.

مهاجرت به آلمان برای دانشمندان و پژوهشگران

برای مهاجرت به آلمان به عنوان یک دانشمند یا پژوهشگر، چندین گزینه وجود دارد که می‌توانید به کمک آن‌ها برای اهداف آموزشی و پژوهشی خود، به آلمان بیایید. برای اینکه بتوانید در آلمان فعالیت‌های پژوهشی داشته باشید، باید از یک موسسه پژوهشی در آلمان پذیرش یا قرارداد دریافت کنید. این قرارداد می‌تواند با هر سازمانی از جمله دانشگاه یا یک شرکتی باشد که در آن فعالیت‌های تحقیقاتی انجام می‌شود. همچنین مجوز اقامت برای اهداف پژوهشی به شما اجازه می‌دهد که به عنوان یک دانشمند، کارهای آموزشی داشته باشید. علاوه بر این، می‌توانید برای یک دوره محدود، جهت تکمیل فعالیت‌های پژوهشی خود به سایر کشورهای اتحادیه اروپا بروید بدون اینکه نیاز به اقامت دیگر برای حضور در آنجا داشته باشید.

پس از اتمام قرارداد پژوهش یا توافقنامه پذیرش، می‌توانید در صورت تمایل، برای تمدید مجوز اقامت خود به مدت نه ماه دیگر درخواست دهید تا شغلی در آلمان پیدا کنید. شغل آینده شما باید با صلاحیت‌های علمی شما مطابقت داشته باشد. همچنین می‌توانید در حالیکه ویزای کاری دارید به اهداف پژوهشی بپردازید. لازمه‌ی تحقق این شرایط، داشتن پیشنهاد کاری در راستای صلاحیت‌های علمی شما است. اگر از موسسه آموزش عالی خارجی فارغ التحصیل شده‌اید، باید صلاحیت علمی شما با یک درجه متناظر آلمانی معادل‌سازی شود. سایت «Anabin-Anerkennung und Bewertung ausländischer Bildungsnachweise» اطلاعات خوبی از شناسایی و ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی در آلمان ارائه می‌دهد.

دانشمندان متخصص در علوم خاص و همچنین کادرهای آموزشی و مشاغل علمی برجسته می‌توانند به راحتی اقامت دائم دریافت کنند. نوع مجوز اقامت پژوهشی به طور خاص، بستگی به این دارد که وضعیت فعالیت‌های کاری، پژوهشی روزانه شما به چه صورت  باشد. اگر یک قرارداد کاری دارید یا با موسسه‌ای پژوهشی توافقنامه بسته‌اید، ممکن است همین قرارداد برای دریافت اقامت جهت اهداف کاری یا پژوهشی یا حتی دریافت کارت آبی اتحادیه اروپا کافی شرایط باشد. اما اگر موقعیت کاری نیمه‌وقت یا کمتر دارید، شاید تنها بتوانید اقامت برای اهداف تحصیلی دریافت کنید. برای مثال، بورسیه‌ها، اقامت برای اهداف تحصیلی دریافت می‌کنند.

توجه داشته باشید که پس از فارغ التحصیلی از موسسات آموزش عالی آلمانی و کار در مشاغل مطابق با صلاحیت‌های خود به مدت دو سال، می‌توانید اقامت دائم در آلمان دریافت کنید.

مهاجرت به آلمان از طریق پناهندگی

پیش از هر چیز لازم است ذکر شود که این سازمان هیچگونه فعالیتی در این زمینه ندارد و تمامی محتویات این بخش صرفاً جنبه‌ی اطلاع‌رسانی دارند. اکنون مهاجرت به آلمان از طریق پناهندگی را با جزئیات بیشتری شرح می‌دهیم.

تعریف پناهندگی و پناهجویی

با توجه به اطلاعات حاصل از سایت رسمی دولت آلمان (BAMF – Bundesamt für Migration und Flüchtlinge)، پناهندگی حقی است که قانون اساسی آلمان از آن حمایت می‌کند. پناهندگی به معنای حق و فرآیند محافظت از افرادی است که به دلیل تحت تعقیب بودن یا تهدید جانی از سوی کشور مبدأ خود، به کشور دیگری مهاجرت می‌کنند و برای حمایت و اقامت در آنجا درخواست می‌دهند. در حقیقت، پناهندگی به عنوان یک حق بین‌المللی شناخته می‌شود و هدف آن، ایجاد امنیت و حفاظت از افرادی است که در کشور خود در معرض تهدید و خطر جانی قرار دارند. افرادی که درخواست پناهندگی می‌دهند، به عنوان پناهجو شناخته می‌شوند.

بیشتر بخوانید: وکیل پناهندگی در آلمان

مهاجرت به آلمان برای کارآفرینان و استارتاپ‌ها

برای افرادی که قصد دارند به عنوان کارآفرین کسب و کاری در آلمان راه اندازی کنند، ممکن است بتوانند یک اجازه اقامت آلمانی برای مهاجرت کسب و کاری دریافت کنند. البته برای دریافت اجازه اقامت به عنوان کارآفرین، باید به شرایط متنوعی راضی شد. مهمترین این شرایط این است که باید یک طرح کسب و کار به مقامات آلمانی ارائه شود. این طرح باید شامل اطلاعات جزئی در مورد کسب و کار (مانند شکل حقوقی و خط کسب و کار)، درخواست کننده (تجربه کاری، آموزش احتمالی دانشگاهی)، و تامین مالی کسب و کار باشد.

به عنوان یک کارآفرین،   باید بتوانید نشان دهید که کسب و کار  به اقتصاد آلمان کمک می‌کند و برای محصول یا خدمات  در آلمان تقاضا وجود دارد. همچنین، باید بتوانید نشان دهید که توانایی مالی برای پیاده‌سازی طرح کسب و کار خود را از طریق سرمایه خود یا تعهد وام دارید.

اگر بیش از ۴۵ سال سن دارید، این ویزا فقط در صورتی صادر می‌شود که بتوانید اثبات کنید که تامین بازنشستگی مناسبی دارید.

ویزا یا اجازه اقامت برای کارآفرینی ابتدا برای مدتی تا سه سال صادر می‌شود. اگر ایده کسب و کار  موفق باشد و  بتوانید هزینه‌های زندگی خود و خانواده‌تان را بپوشانید، اجازه اقامت می‌تواند تمدید شود. اگر  در حال راه‌اندازی شرکت خود هستید، امکان درخواست اجازه اقامت دائمی پس از سه سال وجود دارد.

برای مهاجرت به آلمان به عنوان کارآفرین یا برای راه‌اندازی استارتاپ،   نیاز به گرفتن اقامت خاصی دارید. برای این منظور،   باید بتوانید تعدادی از الزامات را برآورده کنید:

  • علاقه تجاری یا تقاضای منطقه‌ای برای محصولات یا خدمات وجود دارد.
  • فعالیت تجاری احتمالاً تأثیر مثبتی بر اقتصاد آلمان خواهد داشت.
  • تامین مالی برای کسب و کار خود را از طریق سرمایه یا تعهد وام اطمینان حاصل کرده‌اید.

اگر فارغ التحصیل دانشگاه آلمان هستید یا اقامتی برای اهداف تحقیق دارید و می‌خواهید کسب و کاری مرتبط با درجه علمی یا فعالیت‌های تحقیقاتی خود راه‌اندازی کنید،   نیز باید برای اقامت به منظور خودکارآمدی درخواست کنید.   نیازی به برآورده کردن الزامات فوق ندارید.

هنگامی که برای گرفتن اقامت درخواست می‌کنید، عموماً باید اسناد زیر را ارائه دهید:

  1. فرم درخواست کامل شده
  2. گذرنامه معتبر
  3. طرح کسب و کار
  4. اثبات بیمه سلامت
  5. پژوهشگران و دانشمندان
  6. فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های آلمان: کپی از گواهی درجه
  7. افراد بالای ۴۵ سال: اثبات تامین بازنشستگی مناسب

این لیست جامع یا عمومی نیست، زیرا اسناد مورد نیاز بستگی به شرایط موردی کیس  دارد. بهترین روش این است که قبل از درخواست با سفارت خود یا اداره خارجه تماس بگیرید و از آن‌ها برگه اطلاعاتی بخواهید. در آنجا می‌توانید در مورد نیازهای خود برای اثبات بیمه سلامت نیز اطلاعات کسب کنید. سفارت خود یا اداره خارجه قادر خواهد بود تا تعیین کند که آیا تامین مالی بازنشستگی  کافی است یا خیر.

مهاجرت به آلمان از طریق تأمین خانوادگی یکی از روش‌های مهاجرت به این کشور است. این روش برای افرادی که همسر یا فرزندانی در آلمان دارند و می‌خواهند به آن‌ها بپیوندند، مناسب است.

برای این منظور،   باید یک ویزای تأمین خانوادگی درخواست کنید. این ویزا به  اجازه می‌دهد تا به آلمان بروید و با خانواده‌تان زندگی کنید. برای دریافت این ویزا،   باید بتوانید نیازهای مالی خود و خانواده‌تان را برآورده کنید و همچنین باید توانایی زبان آلمانی را نشان دهید.

مهاجرت به آلمان برای دانشمندان و پژوهشگران

برای مهاجرت به آلمان به عنوان یک دانشمند یا پژوهشگر، چندین گزینه موجود است که به  اجازه می‌دهد برای اهداف آموزشی و پژوهشی به آلمان بیایید. برای اینکه بتوانید در آلمان پژوهش انجام دهید، باید یا یک توافقنامه پذیرش یا قراردادی با موسسه پژوهشی مربوطه بسته باشید. این می‌تواند هر سازمانی باشد که در آن پژوهش انجام می‌شود – از دانشگاه تا بخش پژوهش درون یک شرکت.

مجوز اقامت برای اهداف پژوهشی همچنین به  اجازه می‌دهد که به عنوان یک دانشمند کار آموزشی انجام دهید.   همچنین می‌توانید برای دوره محدودی در سایر کشورهای اتحادیه اروپا پژوهش انجام دهید بدون اینکه نیاز به عنوان اقامت اضافی در آنجا داشته باشید. اطلاعات بیشتر در این مورد می‌تواند در بخش حرکت در اتحادیه اروپا پیدا شود.

پس از اتمام قرارداد پژوهش یا توافقنامه پذیرش، می‌توانید برای تمدید مجوز اقامت خود تا به مدت نه ماه درخواست کنید تا شغلی در آلمان پیدا کنید. شغل آینده  باید با صلاحیت‌های  مطابقت داشته باشد.

همچنین می‌توانید کار علمی و پژوهشی انجام دهید اگر عنوان اقامت برای اهداف کاری داشته باشید، به شرط اینکه  یک پیشنهاد کار داشته باشید و دو شرط دیگر برآورده شوند:

  1. صلاحیت‌های علمی باید  را قادر به انجام کار مورد نظر کند. اگر  از یک موسسه آموزش عالی خارجی فارغ التحصیل شده اید، باید معادلیت صلاحیت  با یک درجه متناظر آلمانی تأیید شود. پایگاه داده «anabin» از کنفرانس دائمی وزرای آموزش و فرهنگ یک نمای خوب در این زمینه ارائه می‌دهد.
  2. دانشمندان با دانش خاص و همچنین کادر آموزشی و علمی در موقعیت‌های برجسته می‌توانند فوراً اقامت بی‌پایان دریافت کنند. اطلاعات بیشتر در این ارتباط در بخش «تسطح در آلمان» یافت می‌شود.

برای دانشجویان دکترا، راه‌های مختلفی وجود دارد که  می‌توانید در آلمان دکترا بگیرید. نوع مجوز اقامت به طور خاص بستگی به این دارد که چگونه روزمرگی  در آلمان قرار است تأمین شود.

اگر  یک قرارداد کار یا یک توافقنامه با یک موسسه پژوهشی بسته اید،   ممکن است برای عنوان اقامت برای اهداف کار یا پژوهش یا یک کارت آبی اتحادیه اروپا واجد شرایط باشید. اگر  یک موقعیت نیمه وقت یا کمتر دارید، شاید بتوانید یک عنوان اقامت برای اهداف تحصیلی بدست آورید. بورسیه‌ها یک عنوان اقامت برای اهداف تحصیلی دریافت می‌کنند.

همچنین راه‌های مختلفی وجود دارد که روزمرگی  می‌تواند در حالی که برای دکترا مطالعه می‌کنید تأمین شود.   ممکن است به عنوان مثال از پس‌انداز خود پشتیبانی کنید، یا والدین  ممکن است یک ضمانت ارائه دهند. خط تلفن «کار و زندگی در آلمان» می‌تواند  را مشاوره دهد که در این موارد چه عناوین اقامتی ممکن است.

توجه داشته باشید که پس از فارغ التحصیلی از یک موسسه آموزش عالی آلمانی و کار کردن در یک شغل مطابق با صلاحیت‌های  برای دو سال،   می‌توانید یک عنوان اقامت بی‌پایان در آلمان صادر کنید.

بهترین روش‌های مهاجرت به آلمان

بررسی و مقایسه روش‌های مختلف مهاجرت

چندین روش مختلف برای مهاجرت به آلمان وجود دارد که هر یک با توجه به شرایط فردی و هدف مهاجرت، مناسب خواهد بود. در اینجا به بررسی و مقایسه چندین روش مهم مهاجرت به آلمان می‌پردازیم:

  • مهاجرت از طریق کار: این روش برای افرادی که قصد دارند، وارد بازار کار آلمان بشوند، مناسب است. برای این منظور، باید از یک کارفرمای آلمانی پیشنهاد کاری دریافت کرده باشید. همچنین، برای برخی از شغل‌ها، می‌توانید از ویزای جستجوی کار استفاده کنید که به شما اجازه می‌دهد به آلمان بروید و در آنجا کار پیدا کنید.
  • مهاجرت از طریق تحصیل: این روش برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیلات و بهره‌مندی از فضای علمی کشور آلمان را دارند، مناسب است. برای این منظور، باید از دانشگاهی آلمانی پذیرش دریافت کرده باشید و سپس ویزای دانشجویی بگیرید.
  • مهاجرت از طریق الحاق به خانواده: این روش برای افرادی که قصد دارند به خانواده خود در آلمان ملحق شوند، مناسب است. برای این منظور، فرد باید یک خانواده (همسر، فرزند، والدین) داشته باشد که در حال حاضر در آلمان زندگی می‌کند.
  • مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری و ثبت شرکت: این روش برای افرادی که قصد دارند در آلمان کسب و کاری راه‌اندازی کنند، مناسب است. برای این منظور، باید برنامه کسب‌وکاری قوی داشته باشید و توانایی مالی برای راه اندازی کسب و کار خود را اثبات کنند.
  • مهاجرت از طریق کارت آبی اتحادیه اروپا: این روش برای متخصصان با مهارت‌های بالا که قصد دارند در آلمان کار کنند، مناسب است. برای این منظور، باید پیشنهاد کاری با حقوق بالا از کارفرمایی آلمانی دریافت کرده باشید.
  • مهاجرت از طریق پناهندگی: این روش برای افرادی که در کشور خود تهدید شده یا در معرض سوء استفاده قرار گرفته‌اند، مناسب است. به این منظور، باید به آلمان مراجعه کنید و درخواست پناهندگی دهید.
  • مهاجرت از طریق ازدواج: اگر با شهروندان یا با افراد دارای اقامت آلمان ازدواج کنید، می‌توانید به آلمان مهاجرت کنید. برای این منظور، باید ازدواج خود را ثبت رسمی کنید و در عین حال، توانایی تامین نیازهای خود و همسرتان را داشته باشید.

هر یک از این روش‌ها شرایط خاص خود را دارد و بسته به شرایط فردی، ممکن است یکی از این روش‌ها برای شما مناسب‌تر باشد. اینکه اکنون چه شرایطی دارید و در آینده چه هدفی را دنبال می‌کنید، آیا می‌خواهید در آینده کار کنید، خانواده خود را همراه ببرید، سرمایه لازم را دارید و بسیاری شرایط دیگر در تصمیم نهایی و انتخاب بهترین و عملی‌ترین روش برای مهاجرت شما تاثیرگذار هستند. پس برای اطلاعات بیشتر، بهتر است با یک مشاور یا وکیل مهاجرت مشورت کنید.

سریعترین روش برای مهاجرت به آلمان

مهاجرت به کشورهای دیگر یک فرآیند پیچیده و زمان‌بر است که بسته به روش انتخابی ممکن است مدت زمان متفاوتی طول بکشد. در محاسبه زمان لازم برای مهاجرت شما، عوامل بسیاری تاثیرگذار هستند و همچنین در تخمین این زمان باید آماده‌سازی مدارک، ترجمه مدارک و نیز در نظر گرفته شود. بهتر است با یک مشاور یا وکیل مهاجرت مشورت کنید.

شرایط اخذ تابعیت آلمان پس از مهاجرت

در ادامه به تفصیل هر یک از شرایط اصلی را بر اساس قانون تابعیت جدید تصویب شده توسط دو مجلس بوندسرات و بوندسگات آلمان شرح می‌دهیم:

  1. مدت زمان اقامت: باید حداقل ۸ سال اقامت قانونی در آلمان داشته باشید. در برخی موارد، این مدت به ۷ یا حتی ۶ سال کاهش می‌یابد، برای مثال شرکت در دوره‌های ادغام یا یکسری شرایط خاص می‌تواند سبب کاهش این زمان شود.
  2. مهارت‌های زبانی: باید مهارت‌های زبان آلمانی خود را در سطح B۱ یا بالاتر اثبات کنید که می‌بایست از طریق گذراندن آزمون‌های رسمی زبان اثبات شود.
  3. معیشت مستقل: باید بدون نیاز به کمک‌های اجتماعی، توانایی تامین معیشت خود و خانواده‌تان را داشته باشید.
  4. عدم سوء پیشینه: نباید محکومیت جنایی داشته باشید که شامل شرایط محکومیت‌های جدی و یا مکرر نیز می‌شود.
  5. تعهد به قانون اساسی آلمان: باید تعهدی کتبی به قانون اساسی آلمان ارائه دهید و از هر گونه فعالیت‌های افراطی یا تروریستی پرهیز کنید.

معرفی بهترین موسسات مهاجرتی آلمان

برای انتخاب بهترین سازمان مهاجرتی به آلمان چه عواملی را باید مد نظر داشت؟

مهاجرت به کشورهایی همچون آلمان، بستر گسترده‌ای از فرصت‌ها و چالش‌ها را برای افراد فراهم می‌کند. به‌منظور اطمینان از مهاجرت موفق و بدون مشکل به آلمان، انتخاب بهترین موسسه مهاجرتی، بسیار حیاتی است. تخصص و تجربه، اطلاعات به‌روز، خدمات گسترده، محترمانه‌ترین رفتار، نظرات مشتریان و هزینه‌های منصفانه، عواملی هستند که بهتر است در انتخاب سازمان مهاجرتی مد نظر قرار گیرند. با رعایت این عوامل، می‌توانید مهاجرتی موفق و بدون مشکل به آلمان را تجربه کنید. در این بخش از مطلب، عواملی که باید در انتخاب بهترین موسسه مهاجرتی به آلمان مد نظر داشته باشید، بررسی خواهد شد.

۱. تخصص و تجربه:

یک موسسه مهاجرتی خوب باید دارای تیمی متخصص و با تجربه در زمینه مهاجرت به آلمان باشد. بر همین اساس، وکلای حقوقی مجرب، مشاوران مهاجرتی ماهر و کارشناسان آگاه از قوانین و فرآیندهای مهاجرتی لازمه اصولی‌ترین خدمات مهاجرتی است.

۲. اطلاعات به‌روز:

یک موسسه مهاجرتی برتر باید اطلاعات به‌روز و دقیقی در مورد قوانین و ضوابط مهاجرتی آلمان داشته باشد. زیرا قوانین مهاجرتی به‌طور دوره‌ای تغییر می‌کنند و اطلاعات به‌روز به مهاجران کمک می‌کند تا فرآیند مهاجرت خود را با اطمینان انجام دهند.

۳. خدمات گسترده:

بهترین موسسه مهاجرتی، موسسه‌ای است که خدمات گسترده‌ای ارائه دهد. این خدمات شامل مشاوره حرفه‌ای، تهیه مدارک لازم، انجام امور مربوط به ویزا و تابعیت، معرفی به کارفرماها و آموزش‌های زبان و… است.

۴. رفتار محترمانه:

احترام به حریم شخصی و حفظ اطلاعات مشتریان، یکی از ویژگی‌های برجسته موسسات مهاجرتی حرفه‌ای است. رفتار محترمانه و کم‌پروپاگاندا، نشان‌دهنده مسئولیت‌پذیری و احترام به مشتریان است.

۵. نظرات مشتریان:

بررسی نظرات و تجارب مشتریان پیشین می‌تواند شما را در انتخاب بهترین موسسه مهاجرتی به آلمان کمک کند. نظرات مثبت و تجربه‌های موفق مشتریان، نشان‌دهنده کیفیت و قابلیت‌های مفید یک سازمان مهاجرتی است.

۶. هزینه منصفانه:

هزینه‌های خدمات موسسات مهاجرتی باید به‌طور منصفانه و متناسب با نوع خدمات ارائه شده باشد. انتخاب یک موسسه با قیمت مناسب و خدمات با کیفیت، مهاجران را ترغیب می‌کند که از خدمات آن بیشتر استفاده کنند.

7. داشتن دفتر در کشور مقصد:

دفتری که موسسه مهاجرتی انتخابی شما در کشور مقصد دارد، در صورت بروز مشکل در پروسه مهاجرت به شما کمک خواهد کرد و همچنین شما را از دریافت مزایای خدمات جانبی همچون باز کردن حساب، یافتن مسکن مناسب، استقبال فرودگاهی و غیره بهرمند خواهد ساخت.

مزایا و معایب مهاجرت به آلمان

  1. آلمان دارای سیستم آموزشی بسیار خوبی است و مدارس بین‌المللی متعددی را در آلمان وجود دارد که می‌تواند تسهیل‌کننده ادامه تحصیل فرزندان‌تان باشد.
  2. سبک فرزندپروری آلمانی که به کودکان کمک می‌کند تا از دوران کودکی خودمختار باشند، یک مزیت بزرگ است.
  3. دارای امکانات فراوان برای خانواده‌ها و فعالیت‌های خانوادگی است.
  4. سیستم حمایت اجتماعی گسترده‌ای در آلمان وجود دارد.
  5. امکان دسترسی آسان به سایر کشورهای اروپایی وجود دارد و با ویزای خود می‌توانید به راحتی به کشورهای حوزه‌ی شنگن سفر کنید.
  6. استاندارد بالای خدمات بهداشتی و درمانی وجود دارد که خدماتی با گستره‌ی فراوان به شما ارائه می‌دهد. البته برای بهره‌مندی از این خدمات باید بیمه داشته باشید که به دو صورتی خصوصی و دولتی است. بیمه‌های خصوصی گران‌تر هستند ولی یک‌سری مزایا همانند بهره‌مندی از اتاق خصوصی رد صورت بستری در بیمارستان همراه دارند.
  7. سیستم حمل و نقل عمومی بسیار کارآمد است، اما به دلیل بالا بودن هزینه سوخت، به نسبت گران است.
  8. سیستم پرداخت مالیات دقیقی وجود دارد که بر اساس میزان درآمد به هر فردی مالیات تعلق می‌گیرد. هر چند این مالیات ممکن است سنگین به نظر بیاید، اما منجر به برقراری عدالت اجتماعی شده و صرف امور جامعه می‌شود.
  9. یادگیری زبان آلمانی برای برخی مهاجران سخت است، هر چند بجز سالمندان که ممکن است نتوانند به زبان دیگری بجز آلمانی صحبت کنند، در بسیاری موارد می‌توانید به زبان انگلیسی نیز با شهروندان صحبت کنید.

به طور کلی، مهاجرت به هر کشوری ممکن است مزایا و معایب خاص خود را داشته باشد. بنابراین، برای تصمیم‌گیری بهتر، توصیه می‌شود تحقیقات بیشتری در مورد شرایط زندگی، فرهنگ، اقتصاد و سیستم‌های اجتماعی آلمان انجام دهید.

زندگی در آلمان پس از مهاجرت: بررسی فرهنگ، فرصت‌های شغلی و سیستم آموزشی در آلمان

زندگی در آلمان پر از تنوع و هیجان است. اشتغال، مسکن، بیمه و غیره همگی بخشی از زندگی در آلمان است و  برای اینکه بتوانید بهترین شرایط را برای اقامت خود در آلمان فراهم کنید، باید با آن‌ها آشنا شوید.

  • فرهنگ: آلمان یک کشور، با فرهنگ غنی و تاریخی کهن است. این کشور دارای یک جامعه چند فرهنگی است و مهاجران بخش مهمی از جامعه آلمان را تشکیل می‌دهند. اما به عنوان یک مهاجر، باید به زبان آلمانی مسلط باشید و با فرهنگ و آداب و رسوم آلمان آشنا شوید.
  • کشف آلمان: آلمان یک کشور با تاریخ و فرهنگ غنی است. از بازدید از شهرهای تاریخی و موزه‌ها گرفته تا شرکت در فستیوال‌ها و رویدادهای فرهنگی مختلف، فرصت‌های فراوانی را برای کشف و تجربه فرهنگ آلمان در اختیار مهاجران قرار می‌دهد.
  • فرصت‌های شغلی: آلمان یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان است و فرصت‌های شغلی فراوانی را به مهاجران ارائه می‌دهد. با این حال، برای دست‌یابی به شغل مناسب، باید مهارت‌های کافی و معمولاً مدرک تحصیلی داشته باشید. برخی از حوزه‌ها مانند فناوری اطلاعات و مهندسی، فرصت‌های شغلی بیشتری دارند.
  • سیستم آموزشی: سیستم آموزشی آلمان سیستم آموزشی قویی است که از آموزش ابتدایی تا دانشگاه را شامل می‌شود. برای کودکان مهاجر، آموزش در مدارس آلمانی الزامی است.
  • زندگی خانوادگی در آلمان: آلمان یک کشور خانواده محور است و بسیاری از سیاست‌ها و خدمات آن بر پایه حمایت از خانواده استوار است. از برنامه‌های مراقبت از کودک گرفته تا حمایت مالی خانواده‌ها، همگی بخشی از تلاش‌های دولت آلمان برای ایجاد محیطی ایده‌آل جهت رشد و توسعه خانواده‌ها است.
  • زندگی روزمره: زندگی در آلمان یک سبک زندگی با کیفیت است. این کشور، دارای سیستم سلامت قوی، امکانات عمومی خوب و فرصت‌های فراوان فرهنگی و فعالیت‌های تفریحی است.
  • مسکن و حمل و نقل: آلمان سیستم حمل و نقل عمومی گسترده‌ای دارد و برای خرید یا اجاره مسکن نیز گزینه‌های متنوعی ارائه می‌دهد.
  • مسائل قانونی: شما باید به عنوان یک مهاجر، با قوانین و مقررات آلمان آشنا باشید. این قوانین شامل قوانین مهاجرت، قوانین کار و قوانین زندگی روزمره است.
  • مسائل اجتماعی: آلمان یک جامعه باز و چند فرهنگی است و مردم آلمان به طور کلی با مهاجران خوشرو و مهمان‌نواز هستند. با این حال، به عنوان یک مهاجر، باید تلاش کنید تا با فرهنگ و زبان آلمانی آشنا شوید و در جامعه آلمانی جا بیفتید.

مقایسه مهاجرت به آلمان با کشورهای دیگر مانند کانادا، ایتالیا و ترکیه

آلمان: آلمان با داشتن یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان، فرصت‌های شغلی فراوانی را برای مهاجران ارائه می‌دهد. همچنین، سیستم آموزشی قوی و برنامه‌های حمایتی آن برای مهاجران، آلمان را به یک گزینه جذاب برای خارجیان بدل کرده است.

مزایا: معایب:
آلمان یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان است و فرصت‌های شغلی فراوانی را دارد. سیستم آموزشی آلمان بسیار قوی و بیمه بهداشت عمومی برای همه افراد از جمله مزایای زندگی در این کشور است. همچنین، آلمان دارای سیستم حمل و نقل عمومی بسیار خوبی است. زبان آلمانی می‌تواند یک چالش بزرگ برای مهاجران باشد. همچنین، برخی از مهاجران ممکن است با فرهنگ و ارزش‌های آلمانی مشکل داشته باشند.

کانادا: کانادا یکی از کشورهایی است که برنامه‌های مهاجرتی گسترده‌ای دارد و به دنبال جذب مهاجران ماهر است. اما، هزینه‌های زندگی در برخی از شهرهای بزرگ کانادا ممکن است بالاتر از آلمان باشد.

مزایا: معایب:
کانادا دارای یک سیستم مهاجرت متعادل است که از ارزش‌های مهاجران قدردانی می‌کند. سیستم آموزشی کانادا بسیار قوی است و فرصت‌های شغلی خوبی دارد. همچنین، کانادا سیستم بهداشتی عمومی گسترده‌ای دارد. هزینه زندگی در برخی از شهرهای بزرگ کانادا می‌تواند بسیار بالا باشد. همچنین، زمستان‌های سرد کانادا ممکن است برای برخی از مهاجران چالش‌برانگیز باشد.

ایتالیا: ایتالیا با داشتن فرهنگ غنی و تاریخی، یک گزینه جذاب برای مهاجرت است. اما، بازار کار به اندازه آلمان فرصت‌های شغلی ندارد.

مزایا: معایب:
ایتالیا دارای فرهنگ غنی و تاریخی است و زندگی در آن می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد. همچنین، ایتالیا دارای غذاهای خوشمزه و مناظر زیبا است. اقتصاد ایتالیا در حال حاضر با چالش‌هایی روبرو است و نرخ بیکاری در آن بالاست. همچنین، یادگیری زبان ایتالیایی می‌تواند برای مهاجران چالش‌برانگیز باشد.

ترکیه: ترکیه یک گزینه جذاب برای مهاجرانی است که به دنبال تجربه فرهنگی متفاوت هستند. اما، اقتصاد ترکیه نسبت به آلمان در سطح پایین‌تری قرار دارد و ممکن است فرصت‌های کمتری برای شغل‌های با درآمد بالا داشته باشد.

مزایا: معایب:
ترکیه دارای فرهنگ غنی و تاریخی است. هزینه زندگی در ترکیه نسبتاً پایین است و فرصت‌های شغلی خوبی دارد. ترکیه با چالش‌های اقتصادی و سیاسی روبرو است. همچنین، زبان ترکی برای برخی از مهاجران می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

در نهایت، انتخاب کشور برای مهاجرت، بستگی به اولویت‌ها و نیازهای  دارد. برای مثال، اگر  به دنبال فرصت‌های شغلی بیشتر هستید، آلمان و کانادا ممکن است گزینه‌های بهتری باشند. اما اگر به دنبال تجربه فرهنگی و تاریخی هستید، ایتالیا و ترکیه می‌توانند گزینه‌های جذابی باشند.

موفقیت‌های مهاجران در آلمان: بررسی داستان‌های موفقیت و تجربیات مهاجران

داستان‌های موفقیت مهاجران ایرانی در آلمان بسیار متنوع و الهام بخش است. در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنم:

کیوان دانشور: کیوان پزشکی ایرانی است که موفق شد پس از سال‌ها تلاش و مبارزه با مشکلات مختلف، مجوز رسمی پزشکی (approbation) در آلمان را دریافت کند. در ابتدا به عنوان پزشک مهمان در بیمارستان دانشگاه هایدلبرگ کار می‌کرد و سپس به مرکز تحقیقات سرطان آلمان منتقل شد. در نهایت پس از گذراندن آزمون نظری پزشکی، مجوز رسمی خود را دریافت کرد و اکنون به عنوان پزشک ارشد در زمینه رادیولوژی کار می‌کند.

بیشتر بخوانید: مهاجرت پزشکان به آلمان

مجید سمیعی: مجید سمیعی، متولد ۲۹ خرداد ۱۳۱۶ در تهران، جراح مغز و اعصاب و دانشمندی ایرانی است. سمیعی پس از تکمیل تحصیلات دبیرستان خود در ایران، به آلمان نقل مکان کرد و تحصیلات پزشکی خود را در دانشگاه ماینتس آغاز نمود. مدتی را رئیس جامعه بین‌المللی جراحی مغز و اعصاب بود و در سال ۲۰۰۳ به عنوان رئیس بنیانگذار MASCIN «کنگره بین‌المللی جراحان مغز و اعصاب» انتخاب شده است. سمیعی جوایز متعددی را از جمله جایزه «پزشک» از شهر هانوور در شمال آلمان دریافت کرده است. او همچنین رئیس موسسه علوم اعصاب بین‌المللی (INI) است و در سال ۲۰۰۷، جایزه «دوستی» را از نخست‌وزیر چین برای ایفای سهم خود در پیشرفت پزشکی کشور دریافت کرد.

رامین جوادی: رامین جوادی، متولد ۱۹ ژوئن ۱۹۷۴در دویسبورگ آلمان، یک ایرانی-آلمانی است که آهنگساز، رهبر ارکستر و تهیه‌کننده استدیویی است. او با آهنگسازی فیلم Iron Man در سال ۲۰۰۸ و سریال HBOبازی تاج و تخت، شناخته شد و در سال‌های ۲۰۰۹.۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ نامزد دریافت جوایز گرمی شد. همچنین آهنگساز سریال پیش‌نمایش بازی تاج و تخت، House of the Dragon است. او فیلم‌هایی مانند Clash of the Titans، Pacific Rim، Warcraft، A Wrinkle in Time، Iron Man  و Eternals  را نوشته است، همچنین سریال‌های تلویزیونی از جمله Prison Break، Person of Interest، Jack Ryan، وWestworld، و بازی‌های ویدئویی مانندMedal of Honor، Gears of War ۴ و Gears ۵. او در سال ۲۰۱۸ برای قسمت The Dragon and the Wolf و در سال ۲۰۱۹ برای  The Long Night از بازی تاج و تخت دو جایزه امی پیاپی برده است.

هادی تهرانی: هادی تهرانی، طراح و معماری ایرانی-آلمانی متولد ۱۳ بهمن ۱۳۳۲ در تهران است، که در هامبورگ زندگی می‌کند. تهرانی در سن ۶ سالگی با خانواده‌اش به آلمان مهاجرت کرد. او تحصیلات خود را در هامبورگ آغاز کرد و سپس در دانشگاه فنی براونشوایگ از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۴ معماری خواند. او از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۱ در دانشگاه فنی آخن تدریس کرد.

او قبل از اینکه به عنوان یک معمار حرفه‌ای شروع به کار کند، کار خود را به عنوان یک طراح مد در کلن آغاز کرد. تهرانی در سال ۱۹۹۱ با همکارانش Bothe و Richter  دفتر معماری BRT را تأسیس کرد و در سال ۲۰۰۳ شرکت طراحی با نام خودش، هادی تهرانی AG، را برای طرح‌ها و ایده‌های طراحی خود تأسیس نمود. او از سال ۱۹۹۹ عضو آکادمی هنرهای هامبورگ است. هادی تهرانی همچنین شعبه‌های کسب و کار خود را در مسکو، دبی، بنگلور و ابوظبی اداره می‌کند.

سهراب محمد: سهراب محمد یکی از موفق‌ترین کارآفرینان در صنعت فناوری اطلاعات است. او در سال ۱۳۶۳ در شهر تهران متولد شد. سهراب از دوران کودکی علاقه‌مند به کامپیوتر و برنامه‌نویسی بود و در سن ۱۲ سالگی اولین برنامه خود را نوشت. او در سال ۲۰۰۳ وارد دانشگاه شریف در رشته مهندسی کامپیوتر شد. سهراب در طول دوران تحصیل خود، به توسعه نرم‌افزار موبایل مشغول شد و در سال ۲۰۰۷، اولین شرکت خود را با نام «TechRise» تاسیس کرد. «TechRise» با توسعه برنامه‌های موبایل برای سیستم‌عامل اندروید شروع به کار کرد و به سرعت به یکی از پیشروان در این زمینه تبدیل شد. در سال ۲۰۱۲، «TechRise» برنامه‌ای را توسعه داد که به کاربران اجازه می‌داد تا از طریق گوشی‌های هوشمند خود به اینترنت دسترسی پیدا کنند.

این برنامه به سرعت محبوب شد و تعداد دانلودهای آن به بیش از ۱۰۰ میلیون رسید. سهراب محمد در سال ۲۰۱۵، به عنوان یکی از موفق‌ترین کارآفرینان جوان در زمینه فناوری اطلاعات شناخته شد. او همچنین در همان سال، جایزه‌ای را برای کارآفرینی در زمینه فناوری از دانشگاه شریف دریافت کرد. او در سال ۲۰۲۰، شرکت دوم خود را با نام «DataFlow» تاسیس کرد که به توسعه راهکارهای بزرگ داده و هوش مصنوعی می‌پرداخت.   «DataFlow» نیز به سرعت به یکی از شرکت‌های پیشرو در این زمینه تبدیل شد و محصولات آن در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفت. داستان سهراب محمد نشان می‌دهد که با تلاش و پشتکار، می‌توان به موفقیت‌های بزرگی دست یافت. او همچنین با توسعه شرکت‌های موفق خود، به ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان ایران کمک کرده است.

نرگس رشیدی: نرگس رشیدی بازیگر آمریکایی-آلمانی با تبار ایرانی است که در ایران متولد شده است. او در سال ۱۹۸۷ با خانواده‌اش به ترکیه مهاجرت کرد و یک سال بعد خانواده به آلمان، یعنی جایی که آن‌جا بزرگ شد و بازیگری را آموخت، نقل مکان کرد. او از سال ۲۰۰۵ بیشتر در لس آنجلس زندگی می‌کند. رشیدی در بسیاری از فیلم‌های مستقل و تولیدات تلویزیونی حضور داشته است.

او برای نقش اصلی خود در فیلم ۲۰۱۶ Under the Shadow توسط بابک انوری که اولین بار در جشنواره فیلم ساندنس اکران شد، بازخوردهای گسترده‌ای دریافت کرد. مجله Variety او را به عنوان «یکی از عملکردهای محبوب در ساندنس» معرفی کرد. این مجله او را به عنوان یک زن ایرانی با هوش و پیشرو، معرفی کرده است. نرگس رشیدی برای کارهای خود در سینما، جوایز متعددی دریافت کرده است و در سال ۲۰۰۷ جایزه بهترین بازیگر زن جدید در جشنواره فیلم و ویدئوی مستقل نیویورک را برد.

سازمان بین المللی مهاجرت (IOM)

سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) یک سازمان بین‌المللی است که در سال ۱۹۵۱ تأسیس شد و هدف آن، راهبردی مؤثر در مدیریت مهاجرت، تسهیل در توسعه مثبت مهاجرت و تأمین کمک‌های انسانی و اجتماعی برای مهاجران است. IOM در حال حاضر بیش از ۱۷۳ عضو دارد و در بیش از ۱۰۰ کشور فعالیت دارد. سازمان بین‌المللی مهاجرت با کشورهای عضو، دولت‌های غیرعضو و سایر سازمان‌های بین‌المللی همکاری می‌کند تا مهاجرت را به عنوان یک فرصت و چالش برای توسعه در نظر بگیرد.

  • IOM در زمینه‌های مختلفی فعالیت می‌کند، از جمله:
  • کمک به مهاجران در موقعیت‌های بحرانی و اضطراری
  • پشتیبانی از حکومت‌ها در توسعه سیاست‌ها و استراتژی‌های مهاجرت
  • ارائه خدمات به مهاجران، از جمله کمک‌های انسانی، حمایت از بازگشت اختیاری و بازگشت به کشورهای مبدأ
  • ترویج درک بهتر از مسائل مهاجرت در جامعه عمومی

IOM همچنین مطالعات و تحقیقات مهمی در زمینه مهاجرت انجام می‌دهد و اطلاعات مفیدی را در این زمینه ارائه می‌کند. سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) دفتری در آلمان، در شهر برلین دارد. این دفتر در زمینه‌های مختلفی از جمله برنامه‌های بازگشت داوطلبانه و بازگرداندن خانواده‌ها فعالیت می‌کند. همچنین، این دفتر با دولت آلمان همکاری می‌کند تا پروژه‌های بین‌المللی IOM را در زمینه‌هایی مانند کمک‌های بشردوستانه، گسترش صلح و مبارزه با قاچاق انسان، پشتیبانی کند.

اطلاعات تماس دفتر IOM در برلین به شرح زیر است:

آدرس: Charlottenstraße ۶۸.۱۰۱۱۷ Berlin

تلفن: +۴.۹۱۱ ۴.۰۰ 160

فکس: +۴.۳۰ ۲۷.۷۷۸ 99

ایمیل: iom-germany@iom. int

وب سایت سازمان بین‌المللی مهاجرت: (https://www.iom.int/)

وب سایت دفتر آلمان سازمان بین‌المللی مهاجرت: (https://germany.iom.int/)

اداره فدرال مهاجرت و پناهندگان آلمان

اداره فدرال مهاجرت و پناهندگان آلمان (BAMF) یک اداره دولتی است که مسئولیت اجرای سیاست‌های مهاجرتی و پناهندگی در آلمان را بر عهده دارد. این اداره در سال ۱۹۵۳ تأسیس شد و از آن زمان تاکنون نقش مهمی در مدیریت جریان‌های مهاجرت به آلمان ایفا کرده است.

قوانین پناهندگی در آلمان

BAMF وظایف متعددی دارد، از جمله:

بررسی درخواست‌های پناهندگی و تصمیم‌گیری در مورد اعطای وضعیت پناهندگی

اجرای برنامه‌های بازگشت داوطلبانه برای افرادی که درخواست پناهندگی آن‌ها رد شده است.

ارائه خدمات ادغام، از جمله دوره‌های آموزش زبان و دوره‌های آمادگی برای بازار کار

توسعه و اجرای سیاست‌های مهاجرت قانونی از جمله، مهاجرت کاری و خانوادگی

همچنین BAMF نقش مهمی در توسعه و اجرای سیاست‌های مهاجرت و پناهندگی در سطح اتحادیه اروپا دارد. این اداره با سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا همکاری می‌کند تا سیاست‌های مشترکی را در زمینه مهاجرت و پناهندگی اجرا کند. اداره فدرال مهاجرت و پناهندگان آلمان (BAMF) دفاتر متعددی در سراسر کشور آلمان دارد. در زیر برخی از آدرس‌ها و اطلاعات تماس این دفاتر آورده شده است:

سایت https://www.bamf.de

  1. دفتر بامبرگ:

– آدرس: Buchenstraße ۴.۹۶۰۵۰ Bamberg, Bayern

  1. دفتر دگندورف:

– آدرس: Stadtfeldstr. ۱۱.۹۴۴۶۹ Deggendorf, Bayern

  1. دفتر درسدن:

– آدرس: Nossener Brücke ۱۲.۰۱۱۸۷ Dresden, Sachsen

  1. دفتر برلین:

– آدرس: Riedemannweg ۵۹.۱۳۶۲۷ Berlin

  1. دفتر بون:

– آدرس: Reuterstraße ۶۳a، ۵۳۱۱۵ Bonn, Nordrhein-Westfalen

برای اطلاعات بیشتر در مورد دفاتر دیگر BAMF، می‌توانید به [صفحه مکان‌ها در وب‌سایت رسمی BAMF] (https://www.bamf.de/EN/Behoerde/Aufbau/Standorte/standorte-node.html) مراجعه کنید.

همچنین، شما می‌توانید با شماره تلفن +۴.۳۰ ۱۸۱۵-۱۱۱۱ مرکز خدمات BAMF تماس بگیرید. این خط تلفنی از ساعت ۹ صبح تا ۴ بعدازظهر (به وقت مرکزی اروپا)، از دوشنبه تا جمعه، در دسترس است.

اداره ثبت‌نام اتباع خارجی (Ausländerbehörde)

اداره ثبت نام اتباع خارجی، که معمولاً به عنوان «Ausländerbehörde» یا «Ausländeramt» شناخته می‌شود، یک اداره دولتی در آلمان است که مسئولیت اداره مسائل مربوط به اتباع خارجی را بر عهده دارد. این اداره مسئولیت‌های متعددی از جمله صدور و تمدید اقامت‌نامه‌ها، ارائه مجوز کار و مسائل مربوط به ادغام و اداره قوانین مهاجرت را بر عهده دارد. در برخی از شهرها، این اداره ممکن است به عنوان «Kreisverwaltungsreferat» یا «KVR» شناخته شود. در برلین، این اداره با عنوان «Landesamt für Einwanderung» یا «LEA» شناخته می‌شود.

در هر حال، وظیفه اصلی این اداره‌ها ارائه خدمات به اتباع خارجی است که در آلمان زندگی می‌کنند. این خدمات شامل صدور و تمدید اقامت‌نامه، ارائه مجوز کار و اداره مسائل مربوط به ادغام و قوانین مهاجرت می‌باشد. اداره ثبت نام اتباع خارجی، یا Ausländerbehörde، در همه ایالت‌های فدرال آلمان وجود دارد و هر کدام از آن‌ها مسئولیت‌های خاص خود را دارند. برای یافتن اداره مربوط به خود، می‌توانید از لینک (https://auslaenderbehoerde.org/en) استفاده کنید که شامل آدرس‌ها، اطلاعات تماس، شماره‌های تلفن و ساعات کاری است.

معمولاً می‌توانید برای تعیین وقت ملاقات با اداره ثبت نام اتباع خارجی، از طریق تلفن، فرم تماس یا پورتال خدمات شهر مربوطه اقدام کنید. می‌توانید برای برخی از شهرها، فرم‌های آنلاین مختلف را برای پیش‌پردازش سوالات مهم دانلود کنید. همچنین می‌توانید آدرس و ساعات کاری را به صورت آنلاین مشاهده کنید. قبل از مراجعه به اداره، اطمینان حاصل کنید که تمام مدارک لازم را در اختیار دارید.

سوالات متداول درباره مهاجرت به آلمان

در ادامه به پاسخ سوالات پیرامون این مبحث خواهیم پرداخت:

چگونه می‌توانم به آلمان مهاجرت کنم؟

برای مهاجرت به آلمان، ابتدا باید یک ویزای مناسب برای ورود به کشور دریافت کنید. این ویزا می‌تواند برای تحصیل، کار، یا همراهی با خانواده باشد. پس از ورود به آلمان، باید درخواست اقامت دائم را ارائه دهید.

آیا برای مهاجرت به آلمان نیاز به زبان آلمانی است؟

بله، در بسیاری از موارد، آشنایی با زبان آلمانی یکی از شرایط مهم برای مهاجرت به آلمان است. اما در برخی موارد، مانند برخی شغل‌های خاص، ممکن است نیازی به زبان آلمانی نباشد.

آیا می‌توانم با ویزای تحصیلی کار کنم؟

بله، دانشجویان بین‌المللی می‌توانند با ویزای تحصیلی در آلمان کار کنند، اما تعداد ساعات کاری آن‌ها محدود به ۲۰ ساعت در هفته است.

آیا می‌توانم در آلمان کار کنم؟

بله، اما نیاز به مجوز کار دارید. باید از یک کارفرمای آلمانی پیشنهاد کاری داشته باشید و مجوز کار از دولت آلمان دریافت کنید. پس از آن باید برای دریافت ویزای کاری و در نهایت مهاجرت به آلمان اقدام کنید.

آیا می‌توانم خانواده‌ام را به آلمان بیاورم؟

بله، می‌توانید خانواده‌تان را به آلمان بیاورید، اما برای این کار شرایط خاصی وجود دارد. به عنوان مثال، اگر  کارمند هستید، باید اثبات کنید که می‌توانید خانواده‌تان را بدون کمک دولت تامین کنید.

متخصص ماهر چیست؟

دو دسته نیروی کار ماهر وجود دارد؛ کسانی که آموزش حرفه‌ای دارند و کسانی که آموزش آکادمیک دارند. مدارک کسب شده در خارج از کشور باید به طور رسمی در آلمان تایید شوند. اگر مدرک خارجی یا گواهی‌نامه شما به طور رسمی تایید شده باشد و اصطلاحا زاب یا انرکنونگ شده باشید، می‌توانید عنوان اقامتی برای متخصین ماهر را که شما را مجاز به اشتغال به کار می‌کند، دریافت کنید.

آیا ایرانیان برای ورود به آلمان به ویزا نیاز دارند؟

بله، تمام شهروندان ایرانی باید قبل از ورود به آلمان ویزا دریافت کنند. اگر ویزای شنگن معتبر برای آلمان را دارید، باز هم برای جستجوی شغل در آلمان و سپس درخواست ویزای کار، باید ویزای جستجوی کار را درخواست کنید، چرا که ویزای شنگن قابل تبدیل به هیچ ویزای دیگری نیست.

شهروندان ایران چه مدارکی برای درخواست ویزای شنگن آلمان نیاز است؟

نامه تأییدیه، گذرنامه معتبر، ویزاهای قبلی در صورتی که ویزای جدید گرفته اید، عکس‌های پاسپورت، برنامه پرواز، حمایت بانکی، کمک بهداشتی بین‌المللی، رزرو هتل، روش پرداخت.

لطفاً توجه داشته باشید که این اطلاعات ممکن است بسته به شرایط شما متفاوت باشد و برای اطلاعات دقیق و به‌روز، بهتر است با یک مشاور مهاجرت مشورت کنید.

هزینه زندگی در آلمان چقدر است؟

هزینه زندگی در آلمان متغیر است و به شهری که در آن زندگی می‌کنید، بستگی دارد. به طور کلی، هزینه‌های زندگی در شهرهای بزرگتر مثل برلین و مونیخ بیشتر است. برای یک فرد تنها، هزینه‌های ماهانه می‌تواند بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ یورو متغیر باشد که شامل اجاره خانه، غذا، حمل و نقل و سرگرمی است.

هزینه ویزای آلمان چقدر است؟

در مورد هزینه ویزا برای اقامت کاری، هزینه تقریبی ۱۱۰ یورو است. اما این هزینه ممکن است بسته به نوع ویزایی که درخواست می‌کنید تغییر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

جدیدترین مطالب