دوره کارآموزی در آلمان، دوره کاری محدودی است که سپری کردن آن مهارت شما را در رشته ای خاص بالا برده و می تواند به شما در انتخاب شغل بهتر و برقراری ارتباط اولیه با شرکتی که می خواهید در آن کار کنید، کمک کند. داشتن یک دوره کارآموزی رزومه شما را تقویت کرده و فرصت های شغلی بیشتری را در اختیارتان قرار داده و روند کاریابی در آلمان را برای شما تسهیل می کند و حتی ممکن است بتوانید در همان مرکزی که دوره کارآموزی را گذرانده اید استخدام شوید.

این دوره ها معمولاً بین ۱ تا ۶ ماه زمان می برد و عموما بعد از اتمام تحصیل در آلمان انجام میشود.

کارآموزی در آلمان
کارآموزی در آلمان

انواع دوره های کارآموزی در آلمان

  • کارآموزی برای دانش آموزان مدرسه ای(Schülerpraktikum) که بخشی از برنامه درسی سال های هشتم تا یازدهم مدرسه است، گذراندن آن اجباری بوده و یک یا دو هفته زمان می‌برد.
  • کارآموزی اجباری برای دانشجویان دانشگاه ها (Pflichtpraktikum) که بخشی از برنامه درسی دانشگاه هاست. در برخی از رشته های دانشگاهی، قبل از ورود دانشجویان‏ به دانشگاه برای آشنایی آنها با رشته ی تحصیلی، بهبود فعالیت های حرفه ای و سهولت درکاریابی، یک دوره ی کارآموزی برای دانشجویان برگزار می شود که بسته به دستورالعمل دانشگاه ها مدت آن متغیر است.
  • کارآموزی داوطلبانه نیز نوعی از کارآموزی است که هر فردی که مایل است تجربیات و مهارت های خود را ارتقا داده و به به روز رسانی کند، میتواند در آن آن ها شرکت کند. این نوع کارها ممکن است بین ۲ هفته تا چند ماه طول بکشد.

 چه افرادی و با چه نوعی از ویزا اجازه گذراندن دوره کارآموزی را دارند؟

در اصل اگر شما اجازه کار در آلمان داشته باشید، اجازه کارآموزی هم خواهید داشت. در نتیجه افرادی که مجوز اقامت معتبر دارند محدودیتی برای انجام کارآموزی در آلمان نخواهند داشت.

اگر اقامت موقت دارید، قبل از شروع کارآموزی باید درخواست اجازه کار بدهید. در صورت پذیرفته نشدن سعی کنید برای دریافت اجازه از اداره مهاجرت، یک دوره کارآموزی در شرکتی یا اداره ای پیدا کرده و برای اجرای آن به صورت خاص، درخواست دهید.

اما دانش آموزان مدارس فارغ از وضعیت اقامت می توانند کارآموزی ویژه دانش آموزان را انجام دهند.

حقوق کارآموزی در آلمان

برای افرادی که به صورت داوطلبانه در کارآموزی شرکت می کنند، اگر طول دوره کارآموزی بیشتر از سه ماه باشد، حقوق، دستمزد، ساعات کاری و تعطیلات آنها هماهنگ با سایر افراد است؛ یعنی معادل با حداقل حقوقی که در شرکت پرداخت می شود حقوق دریافت می کنند، دو روز در ماه تعطیلی داشته و ساعت کاری آنها مطابق با ساعت کار قانونی است.

در مورد کارآموزی های اجباری، قانون مشخصی در رابطه با دستمزد وجود ندارد. اما ساعت کاری نباید متفاوت با ساعات کاری معمول شرکت باشد.

پیدا کردن دوره های کارآموزی در آلمان

بهترین مرجع برای پیدا کردن دوره های کارآموزی در آلمان، وب سایت اداره فدرال کار است.

برخی از مراجع کاریابی هم، بخشی به عنوان کارآموزی یا Praktikum دارند.

همچنین می توانید به طور مستقیم با شرکتها و ادارات برای یافتن دوره کارآموزی مناسب تماس بگیرید.

چگونگی استفاده از از کمک مالی دانشجویان (بافوگ)

حتی اگر قبل از شروع دانشگاه یا در جریان تحصیل در آلمان و یا تعطیلات بین ترم ها اقدام به گذراندن کارآموزی داوطلبانه کنید، می توانید از کمک مالی (بافوگ) هم بهره مند شوید.

اما برای افرادی که کارآموزی داوطلبانه را قبل از شروع دانشگاه شروع کنند یا بیشتر از میزان مجاز از کارآموزی خود حقوق دریافت کنند مستحق کمک مالی دانشجویی نخواهد شد.

در صورتی که در دوره کارآموزی حقوق شما به اندازه حد مجاز قانونی باشد، به میزان حقوقی که دریافت کرده اید کمک مالی دانشگاهی کاهش می یابد.

 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

جدیدترین مطالب