بسیاری از مردم به دلایلی چون وجود استقلال در کار و امکان تصمیم گیری در مورد میزان، زمان و چگونگی انجام کار، علاقه مند به اشتغال در کار آزاد در آلمان هستند.

طبیعتاً مانند هر شغلی در کنار مزایای بسیار، کار آزاد در آلمان معایبی نیز دارد. الزام قبول مسئولیت همه موارد کاری و توجه به همه مسائل مربوطه  و عدم وجود حقوق ثابتی که پرداخت همه هزینه‌های زندگی را تضمین کند، از جمله مشکلاتی است که این نوع کسب و کار با آن مواجه هستند.

افراد می توانند در کنار اینکه استخدام هستند، با عنوان کار یا فعالیت جانبی کار آزاد نیز انجام دهند. البته باید پرداخت مالیات و بیمه اجتماعی و ارائه برگه بررسی و حسابدهی مالیات برای هر دو به صورت جداگانه انجام شود.

در اینجا به نکاتی که افراد برای شروع کار آزاد خود به آن نیاز دارند می پردازیم. چنانچه علاقمند باشید می توانید مقاله های جامع ” مهاجرت به آلمان از طریق کار ” و یا  ” ثبت شرکت در آلمان  ”  را نیز مطالعه کنید.

 

لیست مشاغل کار آزاد در آلمان

افراد دارای مشاغل زیر در صورتی که در اداره یا شرکتی استخدام نشده باشند،کارمند آزاد نامیده می شوند.

  1. دکتر، دامپزشک، وکیل، حسابدار، مهندس، معمار، مترجم
  2. معلم، استاد دانشگاه، روزنامه نگار، نویسنده، طراح، راه هنرمند و همچنین سایر حرفه های علمی، ادبی،هنری و یا تدریس
  3. طراحان، سازندگان، عکاسان، هنرمندان گرافیک و یا حرفه ای های فنی و خلاق

 اجازه کار مستقل در آلمان

اداره مالیات مسئول تصمیم‌گیری در مورد امکان اشتغال افراد به صورت آزاد و بدون استخدام شدن است. از این رو بهتر است افرادی که قصد شروع کار آزاد در آلمان را دارند، قبل از هرگونه اقدامی با اداره فینانس محل اقامت خود مشورت کنند.  در صورتی که فردی اجازه کار مستقل داشته باشد، جمله (Erwerbstätigkeit gestattet)  به طور صریح  این اقامت می شود. (برای پناهندگان این اطلاعات در برگه سبزی که همراه با اجازه اقامت دریافت می شود وجود دارد.)

طبق بند ۶ ماده ۲۱ قانون اقامت، امکان درخواست اجازه کار برای کسانی که با توجه به اجازه اقامتشان این مجوز صادر نشده، وجود دارد.

اجازه کار مستقل برای افرادی که پرونده پناهندگی آنها در جریان بوده و یا اقامت دولدونگ دارند، صادر نخواهد شد.

ثبت نام کار آزاد در آلمان

برای ثبت‌نام کار آزاد در آلمان متقاضی باید حداکثر ۴ هفته بعد از شروع کار به همراه شماره شناسایی شخصی مالیات (این شماره در هنگام ورود به آلمان و پس از ثبت آدرس در اداره شهروندان، برای فرد پست می‌شود و در صورت مفقودی از اداره مرکزی مالیات قابل دریافت است.)  به اداره مالیات منطقه خود مراجعه کرده (یا به صورت آنلاین) و اقدام به تکمیل فرم پرسشنامه جمع آوری مالیات کند.

متقاضیان و حرفه هایی مانند پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، دامپزشکی، دفتر اسناد رسمی، وکالت، مشاوره مالیاتی، حسابداری، معماری و کارشناسی مهندسی علاوه بر اداره مالیات باید به اداره تجارت منطقه خود نیز مراجعه کرده و ضمن ارائه مدارک و اثبات واجد شرایط بودن برای شروع این مشاغل، فعالیت خود را در این اداره نیز ثبت نمایند.

 انواع فرم حقوقی

به دلیل تاثیر بسزایی که شکل قانونی فعالیت بر مسئولیت ها و سیستم مالیات دارد، فرد متقاضی باید هنگام ثبت نام فرم حقوقی که می‌خواهد تحت آن فعالیت کند را مشخص سازد. به طور کلی شرکت ها از نظر نوع مسئولیت به دو دسته تقسیم می شوند:

  1. شرکت های مشارکت فردی

در این نوع شرکت ها فرد مسئولیت فردی دارد و در صورت ایجاد بدهی برای شرکت، علاوه بر دارایی های تجاری، داراییهای خصوصی او نیز برای پرداخت بدهی صرف خواهد شد. اشکال حقوقی این شرکت ها عبارتند از:

  • شکل قانونی: این شکل برای افرادی است که تنهایی و به صورت آزاد کار می کنند.
  • شکل حقوقی (GbR): این شکل توسط کسانی که با فرد دیگری مشترک و به صورت آزاد کار می‌کنند، انتخاب می شود.
  • شکل حقوقی مشارکت: این شکل مناسب افرادی است که به صورت مستقل و دسته جمعی اقدام به کار می‌کنند که پروسه ثبت این نوع فعالیت از طریق دفتر اسناد رسمی انجام می شود.
  1. 2. شرکت های تجاری (GmbH, AG, OHG, KG)

برخلاف شرکتهای مشارکت فردی در این نوع شرکت ها، برای پرداخت بدهی های احتمالی، از دارایی های تجاری فرد استفاده می شود. شرط لازم برای اشتغال به این تجارت، ثبت تجارت و پرداخت مالیات تجاری است.

مقررات تجارت کوچک

اصطلاح مقررات تجارت کوچک به مشاغلی اطلاق می شوند که درآمد سالیانه آنها کمتر از 17500 یورو بوده و معاف از پرداخت مالیات بر فروش هستند و معمولاً از یک سیستم حسابداری ساده استفاده می کنند.

لازم به ذکر است که صاحبان این مشاغل امکان دریافت مالیات بر فروش از مشتریان خود ندارند و باید این موضوع را صراحتاً در فاکتور ها قید کند.

برای شروع فعالیت در این نوع شرکت، متقاضی باید در فرم پرسشنامه جمع آوری مالیات آن را انتخاب کند.

در صورت افزایش میزان درآمد و یا تمایل به تغییر نوع کسب و کار، با اعلام به اداره مالیات امکان تبدیل سیستم حسابداری به سیستم حسابداری نرمال وجود دارد.

مالیات مشاغل آزاد

مالیات هایی که شاغلین کار آزاد، با توجه به درآمدشان موظف به پرداخت آن هستند، عبارتند از:

  1. مالیات بر درآمد

افراد دارای شغل آزاد که سود سالیانه آنها بالای 9000 یورو باشد، موظف به پرداخت این مالیات ت به میزانی متناسب با سودشان هستند. ( به هزینه هایی مانند هزینه ماشین شرکت، ایجاد دفتر کاری و هزینه تبلیغات که برای پیشبرد کسب و کار استفاده شده، مالیات تعلق نمی گیرد و این هزینه ها از درآمد کسر می شوند.)

مشاغلی با سود بیشتر از ۴۰۰ یورو بسته به اطلاعات پرسشنامه جمع آوری مالیات  و یا درآمد سال گذشته ملزم به پرداخت مبالغی به عنوان پیش پرداخت، در تاریخ های ۱۰ مارچ، ۱۰جون، ۱۰ سپتامبر و ۱۰ دسامبر هستند که مبلغ پرداختی در نامه‌ای که پیش از این تاریخ ها از اداره مالیات ارسال می شود، ذکر شده است.

فرصت تسویه مالیاتی تا پیش از ختم سال مالی بوده و همه افراد ( حتی کسانی که مشمول پرداخت مالیات نیستند)، باید گزارش تسویه مالی خود را تا ۳۱ جولای به اداره مالیات بفرستند.

  1. مالیات بر فروش

این مالیات توسط افرادی با درآمد سالیانه بیش از ۱۷,۵۰۰ یورو و به میزان  ۱۹% همه در آمد او پرداخت می شود. این مقدار برای شاغلان کار آزاد مانند نویسندگان، هنرمندان و حرفه های مشابه به به ۷% کاهش یافته و برای بعضی مشاغل مانند اشتهای پزشکی به صفر می رسد. این مبلغ توسط مشتریان مجدداً به شاغلان پرداخت می شود.

مهلت زمانی برای پرداخت این مالیات تا تا ۳۱ جولای هر سال است.

نحوه ارسال گزارش تسویه مالیاتی

تهیه و ارسال گزارش مالیاتی تنها به صورت آنلاین از طریق وب سایت elster.de  یا نرم افزارهای قابل پرداخت دیگر امکان پذیر است.

کمک گرفتن از مشاور مالیاتی یک راه دیگر برای محاسبه و پرداخت بهتر و درست تر مالیات است که در قبال هزینه پرداختی می تواند به طور بالقوه باعث پرداخت مالیات کمتر گردد.

 سیستم های حسابداری در کار آزاد در آلمان

سیستم حسابداری مجاز برای شاغلین کار آزاد، سیستم حسابداری ساده است که در این سیستم تمام درآمد ها و هزینه ها در یک دفترچه مالیاتی و یا به صورت دیجیتال ثبت می گردد.

برای شرکت های تجاری و سرمایه گذاری از سیستم حسابداری doppelte Buchführung استفاده می شود.

بهتر است صورت حساب های مالی جهت درخواست احتمالی اداره مالیات تا ده سال نگهداری شود.

 زمان و نحوه نوشتن صورتحساب

افرادی که در زمینه ارائه خدمات به صورت فردی فعالیت دارند، ملزم به ارائه صورتحساب دریافت پول خود و درخواست دستمزد از کارفرما تا حداقل ۶ ماه بعد از اتمام کار هستند که  صورتحساب باید شامل اطلاعات زیر باشد.

  • نام و آدرس فرد
  • نام و آدرس گیرنده صورتحساب
  • تاریخ فاکتور
  • دوره عملکرد (تاریخ ارائه خدمت)
  • ماهیت و دامنه ارائه خدمات
  • شماره مالیات فرد
  • شماره صورتحساب
  • مقدار مالیات بر ارزش افزوده و مقدار ناخالص و خالص
  • عدم اخذ مالیات بر فروش (کسب و کارهای کوچک)
  • در صورت امکان شماره خاص مشتری، دوره پرداختی مشخص شده و جزئیات بانکی فرد

مفهوم Scheinselbstständigkeit

اگر شرکتی در آلمان کارمندی که فقط برای آن شرکت کار کرده و تمام حقوق خود را از آنجا به دست می‌آورد را صرفاً به جهت معافیت از پرداخت بیمه و مالیات، به عنوان کارگر آزاد استخدام کند ولی شرایطی مانند کارمند استخدامی و اعمال کند و یا در مقابل اگر کارمندی به دلیل سیستم مالیات و بیمه های اجتماعی خود را به عنوان کارمند آزاد ثبت کرده ولی همیشه برای یک شرکت کار کند و شرایط کاری او مانند کارمندان استتخدامی باشد، از فعالیت آنها به نام Scheinselbstständigkeit یاد شده و جرم محسوب می شود.

 کمک های مالی برای شروع کسب و کار مستقل در آلمان

اگر فردی کسب و کار خود را آغاز کرده باشد ولی سرمایه کافی برای هزینه‌های لازم را نداشته باشد، می تواند با تهیه طرح و برنامه تجارتی یا کاری و میزان کمک‌های لازم خود به طور واضح ازکمکهای مختلف دولتی و کمک بانک‌ها برخوردار شود. این کمک ها عبارتند از:

 کمک های مالی اداره کار و جاب سنتر

  • کمک مالی برای ایجاد کسب و کار مستقل: افرادی که حداقل ۱۵۰ روز از حق استفاده از بیمه بیکاری آن ها باقی مانده و قصد شروع کسب و کار مستقل خود را دارند، می توانند با ارسال مدارک ای چون طرح و برنامه کسب و کار،  برگه ثبت کسب و کار در اداره مالیات، آیا نامه تاییدیه قابلیت اجرایی طرح از متخصصی در همین تجارت، خلص سوانح cv  و مدارک تحصیلی به اداره کار، درخواست کمک مالی برای ایجاد کسب و کار شخصی کنند. اگر فرد واجد شرایط دریافت این کمک مالی باشد، از پرداخت پول بیمه بیکاری به علاوه ۳۰۰ یورو (جهت پرداخت بیمه های سلامتی و بازنشستگی) به مدت شش ماه و امکان حضور رایگان در سمینارها و کارگاه های آموزشی با موضوعات مختلف (حسابداری، بازاریابی و…) بهره مند می شود.

با صلاحیت مسئول پرونده در اداره کار، امکان دریافت کمک هزینه به مبلغ ۳۰۰ یورو تا ۹ ماه دیگر نیز وجود دارد.

کمک های جاپ سنتر برای شروع

افرادی که طبق کتاب دوم سوسیال پول جاب سنتر دریافت کرده و قصد ایجاد کسب و کار را دارند، می توانند با ارائه مدارک طرح و برنامه واضح کسب و کار و برگه ثبت کسب و کار در اداره مالیات به دفتر مالیاتی، طبق تصمیم مسئول پرونده متناسب با مدت زمان بیکاری و میزان دریافتی ماهیانه از چاپ سنتر از دریافت کمک هزینه مالی تا ۲۴ ماه برخوردار شوند.

  • وام با تخفیف ویژه از بانکهای انکشافی: بانک های انکشافی مانند (KfW-Förderbank)  برای اعطای وام سود کمتری می گیرند و معمولاً مدت زمان بازپرداخت توسط خود شخص قابل تعیین بوده و می توان بازپرداخت را به چند ماه پس از شروع کسب و کار موکول کرد.

برای دریافت این نوع وام متقاضی باید قبل از شروع کسب و کار درخواست خود را به یک بانک عادی ارسال کند و درخواست از طریق بانک عادی به بانک انکشافی منتقل می‌شود.

  • ضمانت بانک برای دریافت وام: برای دریافت این نوع وام متقاضی نیاز به ضمانت بازپرداخت دارد که در صورت قادر نبودن یک بانک (Bürgschaftsbank)این کار را انجام می دهد. این درخواست ضمانت از طریق بانک عادی انجام می گیرد.

 کمک هزینه های ایالتی در آلمان

برای دریافت این کمک هزینه ها متقاضی باید به یکی از دو وب سایت deutschland-startet.de و fuer-gruender.de مراجعه کرده و با تکمیل پرسشنامه موجود، طرح و برنامه های کمکی مناسب با وضعیت فردی و محل اقامت خود را دریافت کرده و سپس درخواست خود را را ارسال کند.

امکان مطرح کردن سوالات با متخصص به طور مستقیم از طریق شماره ۰۸۰۰۵۸۹۵۵۰۵ وجود دارد.

 بیمه در مشاغل آزاد آلمان

  • بیمه سلامت

با توجه به اینکه داشتن بیمه اجباری است، افرادی که به صورت مستقل کار می کنند ملزم به عضویت در یکی از بیمه های خصوصی یا عمومی هستند.

هنرمندان، نویسندگان و کارمندان رسانه ها می توانند با ثبت نام در صندوق حمایت از هنرمندان و اثبات فعالیت‌شان در بخش هنر و رسانه به صورت آزاد، پرداخت نیمی از هزینه های بیمه سلامت، مراقبت بلند مدت و بیمه بازنشستگی خود را به عهده این صندوق بگذارند.

  • بیمه بازنشستگی

برخی از افرادی که به صورت آزاد کار می کنند مانند حرفه هایی که باید در بخش تجارت ثبت شوند و حرفه های آسیب پذیر ( معلم آزاد، مامای مستقل، پرستار بزرگسالان که به صورت آزاد کار می کنند و پرستار) الزاما باید بیمه بازنشستگی خود را پرداخت کنند. برای بقیه افرادی که کار آزاد دارند، پرداخت بیمه بازنشستگی اختیاری است.

  • بیمه بیکاری

افراد دارای مشاغل آزاد می توانند در صورت تمایل تحت شرایط خاصی، داوطلبانه خود را در برابر بیکاری بیمه کنند که برای این منظور باید تا ۳ ماه پس از شروع کار مستقل به اداره کار محل زندگی مراجعه کنند.

  • بیمه از کار افتادگی

این بیمه اختیاری بوده و در صورت عدم توانایی کار کردن به دلیل ایجاد معلولیت، بیماری و یا تصادف به شخص کمک می‌کند.

بیمه های شخص

این بیمه ها در زمانی که بر اساس اشتباه کاری یا اداری فرد به کسی خسارت وارد میشود، کمک کننده هستند و مسئولیت فرد را در قبال شخص ثالث به عهده می گیرند. این بیمه ها برای مشاغلی چون وکالت، حسابداری، معماری، مهندسی، پزشکی و مترجمی مهم هستند. چند نمونه از این بیمه ها عبارتند از:

  • بیمه مسئولیت کار
  • بیمه مسئولیت شرکت
  • بیمه اموال

 استخدام کارمند در آلمان

افراد دارای مشاغل آزاد می توانند با رعایت قوانین مربوط به حرف های خود با توجه به محیط و تعداد کارکنان و قبول مسئولیت همه کارها و فعالیت ها (حتی از افراد استخدام شده)  به صورت نیمه وقت، تمام وقت و حتی در سطح مینی جاب ( ۴۵۰ یورو در ماه)، کارمند آزاد استخدام کنند و برای کارمندان با درآمد ماهیانه بالاتر از ۴۵۰ یورو، باید بیمه اجتماعی پرداخت کنند. (برای مینی جاب ها باید ۳۰% از حقوق را به مرکز کارهای کوچک بپردازند.)

اگر فرد مسئولیت فعالیت تخصصی که در آن رشته علم ندارد و برای انجام آن افراد متخصص را استخدام کرده است نمی پذیرد، ملزم به داشتن شرکت تجاری و پرداخت مالیات تجاری است.

 شرایط استخدام کارمند در آلمان

  • دریافت شماره کاری از اداره کار برای هر کارمند جهت ثبت نام کارکنان برای پرداخت بیمه ها
  • تهیه قرارداد کاری کتبی به صورت واضح و مشخص جهت پیشگیری از هرگونه سوء تفاهم و مشکل
  • ثبت همه کارکنان در اداره کار و پرداخت بیمه و مالیات جهت جلوگیری از انتصاب به کار سیاه که جرم است. ( این کار بصورت آنلاین در سایت net انجام می شود.)
  • ثبت بیمه حوادث برای کارمندان
  • پرداخت حداقل دستمزد قانونی به کارکنان
  • کسر مالیات بر درآمد و مالیات کلیسا (در صورت لزوم) از درآمد کارمندان و پرداخت به اداره مالیات

 دریافت راهنمایی برای شروع کار آزاد در آلمان

متقاضیان می توانند از طریق تماس با موسسه حرفه های آزاد و شماره تلفن اطلاعاتی وزارت اقتصاد و انرژی تماس گرفته و به صورت رایگان مشاوره اولیه را دریافت کنند.

همچنین با پرداخت هزینه امکان مشاوره با یک متخصص برای شروع کسب و کار وجود دارد. (در برخی ایالت های فدرال آلمان امکان دریافت کمک هزینه مشاوره وجود دارد.)

در صورت دریافت پول بیکاری می توان از اداره کار برای شروع کار و اشتراک در دوره‌های کاریابی کمک دریافت نمود.

 لغو جواز کاری

متقاضیان لغو جواز کاری می توانند با مراجعه به وب سایت اداره مالیات فرم مربوطه را یافته و پس از تکمیل آن را برای این اداره ارسال کنند. در صورت پیدا نکردن فرم ایجاد با ایجاد ارتباط از طریق نامه یا ایمیل و ذکر شماره مالیاتی، این فرم برای فرد ارسال می شود.

در صورتی که فرد قصد تغییر کار آزاد خود را از تمام وقت به نیمه وقت دارد، نیاز به لغو مجوز کار نیست اما اگر اکنون کار تحت مقررات تجارت کوچک باشد جهت معافیت از مالیات پیش پرداخت باید اطلاع داده شود.

لازم به ذکر است حتی در صورت انجام کار آزاد به صورت نیمه وقت و یا لغو کسب و کار در نیمه سال کاری باید اظهارنامه مالیاتی ارائه شود.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

جدیدترین مطالب