در این مقاله می خواهیم به موضوع کار دانشجویی در آلمان بپردازیم. اغلب دانشجویانی که تحصیل در آلمان را انتخاب کرده اند، به دلایلی همچون عدم دریافت بافوگ (کمک مالی دانشجویان) و کمک های خانواده یا کافی نبودن آن ها برای تامین مخارج زندگی، جمع آوری تجارب کاری مختلف (اعم از مرتبط یا نا مرتبط با رشته تحصیلی) و تقویت ارتباطات، می توانند به مقدار معینی و به صورت نیمه وقت مشغول به کار شوند.

در اینجا به نکاتی که یک دانشجو باید قبل از شروع به کار از آنها اطلاع داشته باشد می پردازیم.

کار دانشجویی در آلمان
کار دانشجویی در آلمان

میزان مجاز کار دانشجویی در آلمان

میزان مجاز کار دانشجویی در آلمان برای کسانی که با داشتن ویزای دانشجویی در آلمان سکونت دارند، به میزان ۲۰ ساعت در هفته است که در صورت کار بیش از این مقدار فرد باید به اداره مهاجرت اطلاع دهد.

انجام دوره کارآموزی حتی در صورت رایگان بودن، به عنوان کار عادی محاسبه می شود مگر اینکه که از طرف دانشگاه اجباری باشد.

جهت جلوگیری از به خطر افتادن وضعیت دانشجویی، هر فرد می تواند حداکثر ۲۰ ساعت در هفته مشغول به کار شود. در غیر این صورت یک کارمند عادی محسوب می شود و موظف به پرداخت بیمه های تامین اجتماعی و مالیات شده و حقوق دریافتی او از بافوگ (بورسیه) تحت تاثیر قرار میگیرد.

دانشجویان می‌توانند در طول تعطیلات آخر ترم حداکثر به میزان سه ماه یا هفتاد روز کاری در سال مشغول به کار شود؛ اگر بیش از این مقدار کار کنند ملزم به پرداخت حقوق بازنشستگی شده و اگر میزان کار دانشجویی در آلمان به بیش از از ۲۶ هفته در سال برسد، نیاز به پرداخت بیمه های سلامت و مراقبت بلند مدت نیز می باشد. همچنین اگر درآمد در طول تعطیلات از ماهیانه ۴۵۰ یورو بیشتر باشد مشمول مالیات می شود.

مشاغل مجاز

به طور کلی یک دانشجو می تواند در هر شغلی کار کند. مشاغلی که دانشجویان میتوانند به راحتی داشته باشند عبارتند از :

  • کار در رستوران ها و کافه ها
  • فروشندگی در فروشگاه ها
  • تدریس خصوصی به کودکان یا اشتغال به عنوان کمک معلم
  • مشاغل مربوط به رشته تحصیلی
  • اشتغال در دانشگاه محل تحصیل به عنوان دستیار (مثلاً در کتابخانه یا کمک به استادان)

 نحوه پیدا کردن کار دانشجویی در آلمان

امکان جستجوی کار دانشجویی در آلمان به صورت رایگان از طریق برخی وبسایت ها وجود دارد که امکاناتی چون جستجو در شهر مشخص با وارد کردن آدرس، ایجاد پروفایل شخصی برای ارسال پیشنهادات شغلی مناسب از طریق ایمیل و عدم نیاز به جستجوی هر روزه، جستجوی کارهای مخصوص دانشجویان علاوه بر کارهای عمومی را برای متقاضیان فراهم می کند. به علاوه اغلب دانشگاه های بزرگ معمولاً شرایط کار نیمه وقت را برای دانشجویان فراهم می کنند تا به راحتی کار مورد نظر و متناسب با رشته شان را پیدا کنند.

بیمه و مالیات کار دانشجویی در آلمان

میزان پرداخت بیمه های تامین اجتماعی و مالیات در دوران دانشجویی به درآمد فرد بستگی دارد. کار دانشجویی در آلمان بر اساس میزان درآمد به دو دسته تقسیم می شود:

مینی جاب: مشاغلی که درآمد آنها از ماهیانه ۴۵۰ یورو کمتر بوده و دانشجو مشمول پرداخت هیچ یک از بیمه های تامین اجتماعی و مالیات نخواهد بود و ممکن است بتواند از بیمه درمانی والدین یا همسر خود برخوردار شود.

 میدی جاب: درآمد ماهیانه این مشاغل بین۴۵۰ تا ۸۵۰ یورو بوده و دانشجویانی که که با این میزان حقوق مشغول به کار هستند باید بیمه بازنشستگی را پرداخت کرده و خود را شخصاً بیمه درمانی کنند.

در صورتی که میزان کار به بیش از ۲۰ ساعت در هفته برسد، پرداخت بیمه های بیکاری بیمه پرستار برای مراقبت های طولانی مدت نیز الزامی می‌شود.

به درآمدهای بیشتر از ۴۵۰ یورو مالیات نیز تعلق میگیرد که به صورت خودکار توسط کارفرما از حقوق فرد کسر شده و به اداره مالیات پرداخت می شود. البته هزینه های کلاس های آموزشی مجدداً از اداره مالیات قابل دریافت است.

در صورتی که دانشجویی ماهیانه بیش از هشتصد و پنجاه و یک یورو درآمد داشته باشد، تمام امتیازات دانشجویی از او سلب شده و مانند کارمند عادی موظف به پرداخت بیمه های اجتماعی و مالیات می باشد.

تا زمانی که دانشجویان حداکثر ماهیانه  ۴۵۰ یورو و سالیانه ۵۴۰۰ یورو درآمد داشته باشند، خدمات بافوگ برای آنها ادامه می یابد.

مقررات حداقل دستمزد برای دانشجویان

دانشجویان و دانش آموزانی که مشغول به کار هستند(به جز در موارد کارآموزی یا انجام کار عملی)، مشمول حداقل دستمزد که در حال حاضر (1/1/2020)، 9/35 یورو در ساعت است می شوند.

 تعطیلات کار دانشجویی در آلمان

صرف نظر از دانشجو بودن یا نبودن، هر کارمند در جریان کار حق داشتن تعطیلات را دارد. اگر فردی در طول سال ۵ روز در هفته کار کرده باشد، از حداقل ۲۰ روز تعطیلات در سال بهره مند می شود. اگر میزان روز های کاری هفته کمتر باشد، تعطیلات نیز به همان نسبت کاهش می یابد.

 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

جدیدترین مطالب