برای گرفتن ویزای کاری آلمان و یا ویزای تحصیلی آلمان نیاز به تایید مدرک دانشگاهی از طرف کشور آلمان است. سازمان ZAB مسئول ارزیابی مدارک تحصیلی غیر‌آلمانی است که سیستم های آموزشی در کشورهای مختلف را با سیستم آموزشی آلمان مقایسه می‌کند و معادل آلمانی مدارک دانشگاهی را تعیین می‌کند. تاییدیه ZAB امکان دسترسی به بازار کار در آلمان را برای کسانی که مدارک تحصیلی و آموزشی دارند،  ممکن می‌سازد.

تاییدیه ZAB چیست؟

تاییدیه‌ای که از طرف ZAB  ارسال می‌شود، معادل مدرک دانشگاهی متقاضی در کشور آلمان را مشخص می‌کند و همچنین اطلاعاتی از قبیل فرصت‌های ادامه تحصیل در آلمان براساس مدرک متقاضی و فرصت‌های کاری مناسب برای دارنده مدرک تحصیلی در آلمان را شامل می‌شود. تاییدیه مدرک تحصیلی ZAB در دو فرمت کامل و خلاصه ارسال می‌شود. تاییدیه تحصیلی در فرمت خلاصه برای ارسال به آژانس‌های کاریابی در آلمان، کارفرما در آلمان و یا در شرایطی که صرفا نیاز به اطلاعات کلی در مورد اعتبار مدرک متقاضی است به کار می‌رود. فرمت کامل تاییدیه تحصیلی برای شرایطی که نیاز به اطلاعات جزئی در مورد مدارک تحصیلی است، استفاده می‌شود.

قابل توجه است که ZAB مدارک تحصیلی مربوط به دوران قبل از شروع مقطع آکادمیک (مدرسه) را ارزیابی نمی‌کند. همچنین تاییدیه مدرک تحصیلی از طرف ZAB برای رشته‌های پزشکی، پرستاری، روانپزشکی و دندانپزشکی برای ادامه تحصیل در آلمان و یا کار در آلمان کفایت نمی‌کند.

نحوه جستجو در سایت ZAB  معروف به آنابین

در سایت ZAB  که به آنابین (Anabin) معروف است لیست رشته و دانشگاه‌های ارزیابی شده توسط این دفتر مشخص شده است که با مراجعه به این سایت می‌توانید با جستجوی دانشگاه مد نظر وضعیت اعتبار مدرک آن دانشگاه را مشاهده کنید. در این لیست، وضعیت اعتبار تعداد زیادی از دانشگاه‌های ایرانی از نظر کشور آلمان نیز ثبت شده است. در آنابین وضعیت اعتبار دانشگاه‌ها به سه شکل نشان داده می‌شود:

  • +H: اگر در برابر موسسه آموزشی مقدار+H ثبت شده باشد، دانشگاه مورد تایید سیستم آموزشی آلمان است.
  • -H: اگر در برابر اسم دانشگاه مقدار -H ثبت شده باشد، مدرک دانشگاه مورد تایید سیستم آموزشی آلمان نیست.
  • -/+H: اگر در برابر اسم دانشگاه مقدار -/+H ثبت شده باشد، به این معنا است که وضعیت اعتبار مدرک دانشگاهی نامشخص است.

در صورتی که وضعیت تاییدیه مدرک تحصیلی در آنابین نامشخص باشد (با علامت -/+H نمایش داده شود)، ضروری است متقاضی مدارک تحصیلی خود را برای بررسی به ZAB  ارسال کند. همچنین اگر وضعیت تاییدیه مدرک در آنابین به صورت -H باشد، متقاضی همچنان می‌تواند برای بررسی دوباره، مدارک خود را به ZAB ارسال کند.

برای اینکه بتوانید وضعیت اعتبار مدرک تحصیلی و آموزشی خود را از طریق آنابین بررسی کنید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • وارد وب سایت آنابین شوید.
  • از لیست موجود کشوری را که تحصیلات خود را در آن گذرانده‌اید، انتخاب کنید.
  • پایین گزینه انتخاب کشور، لیست شهرهای مربوط به کشور انتخابی قرار دارد که باید شهری را که دانشگاه مد نظرتان در آن قرار دارد، انتخاب کنید.
  • بعد از انتخاب شهر محل دانشگاه، نوع دانشگاه محل تحصیل انتخاب می‌شود.

با انجام مراحل بالا، لیست دانشگاه‌ها متناسب با فیلترهای اعمالی نمایش داده می‌شود. در ستون Status وضعیت تاییدیه دانشگاه مورد نظرتان بر اساس علامت‌های -H+، H و -/+H را می‌توانید ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

جدیدترین مطالب