شرایط مهاجرت به آلمان

همانگونه که در مقاله مهاجرت به آلمان اشاره کردیم، برطبق قوانین کشور آلمان، اقامت به دو دسته اصلی تقسیم شده است: اقامت دائم و اقامت موقت. که اقامت موقت طبق شرایط خاص قابلیت تبدیل شدن به اقامت دائم را نیز دارد.

برطبق قوانین کشور آلمان، مجوز اقامت در آلمان به دو دسته اصلی تقسیم شده است: اقامت دائم آلمان و اقامت موقت آلمان. که اقامت موقت طبق شرایط خاص قابلیت تبدیل شدن به اقامت دائم را نیز دارد. از این رو آشنایی با شرایط مهاجرت به آلمان، در همان ابتدای کار، بسیار ضروری و مهم می باشد.  با توجه به اینکه این مسیر، دارای ابعاد مختلف اداری و حقوقی، در مقاطع مختلف می باشد، انتخاب وکیل مهاجرتی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: وکیل مهاجرت به آلمان 

داشتن هریک از شرایط زیر می تواند شما را به اقامت دائم آلمان برساند:

انواع شرایط مهاجرت به آلمان:

  • مهاجرت به آلمان از طریق دانشجویی:

در حال حاضر یکی از بهترین روشهای مهاجرت به آلمان، روش دانشجویی می باشد. در این روش فرد، پس از مکاتبه با دانشگاه و اعلام درخواست تمایل برای ادامه تحصیل در رشته خاص و پس از انتظاری کوتاه، نامه ای از دانشگاه دریافت می کند. دانشگاه با بررسی پیشینه تحصیلی و کاری فرد، نامه ای مبنی بر پذیرش یا عدم پذیرش به متقاضی ارائه می دهد.

پس از دریافت موافقتنامه از دانشگاه، شما می توانید از سفارت آلمان در ایران، درخواست ویزای تحصیلی نمایید. سفارت نیز، با بررسی نامه دانشگاه و همچنین سوابق کاری و تحصیلی، و حتی شرایط خانوادگی شما، ویزای ۹۰ روزه برای شما صادر می کند. پس از ورود به آلمان و ثبت نام در شهر محل سکونت، شما درخواست اقامت بلند مدت تری برای تحصیل خود خواهید کرد که این کار توسط اداره اتباع خارجی شهر شما امکانپذیر است.

شرایط مهاجرت به آلمان از طرف اداره اتباع هر شهر، با شهر دیگر متفاوت بوده و مدارکی که جهت تمدید این اقامت مورد نیاز است در هر شهر ممکن است متفاوت باشد.

پس از تمدید اقامت که معمولا به صورت سالانه تمدید می شود، فرد می تواند تا مدت معینی به صورت دانشجو باقی بماند. پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه، به مدت ۱۸ ماه فرصت دارد تا کاری متناسب پیدا کند. این کار باید شرایط خاصی داشته باشد تا نهایتا به اقامت دائم آلمان منتهی شود.

بیشتر بخوانید:  تحصیل در آلمان

مهاجرت به آلمان از طریق کاری:

با توجه به اینکه آلمان به نیروی متخصص و تحصیلکرده، نیاز دارد، دولت آلمان بر آن شد تا شرایط مهاجرتی خاصی برای نیروهای متخصص فراهم آورد(درحال حاضر آلمان به رشته های مهندسی و پزشکی بیش از سایر رشته ها نیازمند است). بر این اساس، پارلمان آلمان قانونی را تصویب کرده است که طبق آن علاقمندان واجد شرایط  می توانند با ویزای جستجوی کار به آلمان سفر کرده و شش ماه در آنجا اقامت داشته باشند. آنها می توانند در این مدت به جستجوی شغل مناسب بگردند و پس از عقد قرارداد با کارفرمایان آلمانی، بلوکارت و یا اقامت دائم آلمان را دریافت کنند.

شرایط مهاجرت به آلمان در این روش، به این صورت است که فرد با داشتن پیشنهاد کاری، به سفارت مراجعه نموده و درخواست ویزای کاری می کند. این ویزای کاری یا همان بلوکارت شرایط خاص خودش را دارد. مقدار حقوق مشخص، و شرایط قرارداد باید متناسب با موارد قانونی باشد.

متقاضی پس از ورود به آلمان تا دو سال، هر گونه تغییر کاری را باید به اطلاع اداره اتباع خارجی برساند. پس از ۳۳ ماه، متقاضی با داشتن سطح زبان A1 می تواند درخواست اقامت دائم کند. درصورتیکه سطح زبانش B1 باشد، می تواند  پس از ۲۱ ماه درخواست دهد.

بیشتر بخوانید: کاریابی در آلمان 

  • مهاجرت به آلمان از طریق سرمایه گذاری یا ثبت شرکت:

در این روش، فرد با تاسیس شرکت در آلمان و پس از گذشت دو سال، درخواست اقامت دائم آلمان می کند. ثبت شرکت در آلمان حداکثر ظرف مدت سه ماه انجام شده و فرد وارد پروسه اقامتی می شود.

در این روش شرکت باید تا دو سال سود داشته باشد. قانون مقدار مشخصی برای این سود تعیین نکرده است اما برای احراز شرایط مهاجرت به آلمان باید شرکت توانایی پرداخت حقوق کارمندان خود و پرداخت مالیات را داشته باشد تا در پایان سال دوم بتواند درخواست اقامت دائم از طریق ثبت شرکت در آلمان را برای صاحب خود به ارمغان بیاورد.

بیشتر بخوانید: ثبت شرکت در آلمان

  • سایر روشهای مهاجرت به آلمان :

روشهای مهاجرتی دیگری نیز برای آلمان وجود دارد، از آن جمله مهاجرت به آلمان از طریق پناهندگی یا ازدواج می باشد.

بطور کلی می توان گفت فرد با زندگی در آلمان به مدت ۵ سال، می تواند درخواست اقامت دائم کند. درصورتیکه:

  • کار داشته باشد، یعنی بتواند هزینه زندگی خود و خانواده تحت تکفل خود را تامین کند.
  • دارای سابقه مجرمانه نباشد
  • آشنایی با زبان آلمانی داشته باشد

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

جدیدترین مطالب

No related posts found.