امتحان جهانی GRE مخفف Graduate Records Examination میباشد که توسط موسسه www.ets.org برگزار می شود.   این امتحان معمولا برای ادامه تحصیل در کشورهای آمریکا و کانادا مورد نیاز است و البته تاکنون از سوی دانشگاه های معتبر آلمانی که اریکا نماینده آنها می‌باشد، مطالبه نگردیده است. هدف از این امتحان سنجش مهارت درک و استنتاج متون علمی دشوار است. نمره بالا در این آزمون برگ برنده ای برای اخذ پذیرش از دانشگاه های خارجی است که داشتن این مدرک برایشان معیار می‌باشد.  اعتبار این مدرک پس از اخذ، به مدت 5 سال می‌باشد.

از کسی که قصد ورود به مقطع ارشد و دکترا را دارد انتظار می‌رود یک سری از توانایی‌های منطقی را کسب کرده باشد و بتوانداستدلال‌های مختلف را حلاجی کرده، ایرادهای آن را درآورده و یک متن انتقادی به هر موضوع علمی بنویسد. پس در واقع امتحان GRE این توانایی‌های فردی را قبل از ورود به مقاطع تحصیلات تکمیلی مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید : تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد آلمان

بیشتر بخوانید :  تحصیل MBA در آلمان از طریق شرکت اریکا بدون نیاز به مدرک GRE

انواع آزمون GRE

آزمون GRE در دو نوع GRE General  و GRE Subject برگزار می شود که معمولا برای بیشتر رشته های مهندسی آزمون  GRE General کفایت می کند. داوطلبان هشت رشته تحصیلی علاوه بر نمره GRE General لازم است نمره آزمون GRE Subject را نیز داشته باشند. این رشته‌ها عبارتند از: روانشناسی،  فیزیک،  ریاضی،  زیست شناسی،  بیوشیمی،  زیست شناسی سلولی و مولکولی، شیمی  و ادبیات انگلیسی. اینکه به چه نوع مدرکی نیاز دارید و با چه نمره ای، توسط دانشگاه مد نظرتان مشخص می‌شود وچه بسا در بسیاری از دانشگاه های معتبر داشتن مدرک این آزمون لازم نباشد.  بنابراین قبل از هر اقدامی می‌بایست به سایت دانشگاه مربوطه مراجعه نموده و در قسمت الزامات پذیرش (admission requirement) مدارک  مورد نیاز دانشگاه را چک نمایید.

امتحان GRE General نمره منفی ندارد ولی امتحان GRE Subject نمره منفی دارد بطوریکه به ازای هر چهار پاسخ اشتباه یک امتیاز منفی میگیرید. برخلاف آزمون GRE General که در همه ماه های سال و چندین بار در ماه برگزار می‌شود، آزمون GRE Subject فقط در ماه‌ های سپتامبر، اکتبر و آپریل برگزار می شود.

 آزمون  GRE General

امتحان GRE General  مهارت های شما را در سه بخش ارزیابی می کند:

 ۱- نوشتار تحلیلی یا Analytical Writing

امتحان GRE با آزمون نوشتاری آغاز می شود و در آن قدرت بحث و تحلیل داوطلب آزموده می شود. این بخش نمره ای بالغ بر 6 امتیاز دارد که مهلت پاسخگویی آن ۳۰ دقیقه است. جهت اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه مربوطه در سایت ETS مراجعه کنید.

۲- استدلال کلامی یا Verbal Reasoning

این قسمت در واقع توانایی‌های تحلیل زبانی فرد را مورد آزمون قرار می‌دهند و در آن سوالات به گونه ای می باشند که بعنوان مثال در یک پاراگراف تعدادی جای خالی وجود دارد و داوطلب  بر اساس مفهوم پاراگراف باید واژه مناسب را از بین کلمات داده شده انتخاب کند. همچنین ممکن است، متونی عرضه شوند که داوطلب پرسش های پیرامون آن را پاسخ دهد. تعداد 20 سوال در این بخش وجود دارد و مدت زمان پاسخگویی به آن 30 دقیقه می‌باشد. از 130 تا 170 نمره نیز می‌توان در این بخش به دست آورد. جهت اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه مربوطه در سایت ETS مراجعه کنید.

۳- استدلال کمی یا Quantitative Reasoning

محتوای سوالات این قسمت ریاضیاتی و محاسباتی می باشد که آن چنان سطح بالایی ندارد.  به طوریکه شاید حتی از ریاضیات دبیرستان نیز ساده تر باشد. اما معیار عمل با توجه به محدود بودن زمان، سرعت و دقت می باشد.  تعداد 20 سوال در این بخش وجود دارد و مدت زمان پاسخگویی به آن 35 دقیقه می‌باشد. از 130 تا 170 نمره نیز می‌توان در این بخش به دست آورد. جهت اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه مربوطه در سایت ETS مراجعه کنید.

ثبت نام و شرکت در آزمون GRE General

این آزمون به طور تقریبی هر هفته در شهرهای مختلف در داخل کشور برگزار می‌شود و شما می‌توانید جهت آگاهی از مراکز، زمان‌ها و ظرفیت‌های باز به بخش مربوطه در وب سایت ETS مراجعه نمایید. جهت شرکت در این آزمون، ابتدا می‌بایست در سایت ETS یک حساب کاربری ایجاد کنید. توجه نمایید در صورتی که سابقا برای آزمون تافل در ETS اکانت داشته‌اید، می‌توانید با مشخصات همان اکانت وارد شوید اما پس از ورود باید پروفایل امتحان GRE را تکمیل کنید. پس از انتخاب مرکز و تاریخ آزمون خود به صفحه پرداخت با مسترکارت یا ویزا‌‌کارت خواهید رسید و بعد از پرداخت، ثبت نام شما نهایی خواهد شد.

نکاتی پیرامون آزمون

در زمان ورود به محل برگزاری آزمون، به همراه داشتن تلفن همراه، کاغذ، ماشین حساب، هر نوع خودکار یا روان نویس و یا مداد ممنوع است. نماینده ETS که در محل آزمون حاضر است، کاغذ و مداد در اختیار شما خواهد گذاشت و ماشین حساب آنلاینی نیز روی مانیتور شما جهت انجام محاسبات در دسترس است.
شما می‌توانید گزارش نمره (Report) امتحان خود را برای 4 دانشگاه به صورت رایگان ارسال کنید. از آنجا که می‌بایست در روز امتحان مشخصات این دانشگاه ها را به صورت آنلاین وارد کنید، لذا این مشخصات را در روز آزمون به همراه داشته باشید.
نماینده ETS جهت احراز هویت شما، کارت ملی یا گذرنامه شما را بررسی می‌کند، بنابراین حتما یکی از این مدارک را به همراه داشته باشید. شناسنامه برای احراز هویت قابل قبول نیست.
پس از احراز هویت، یک عکس با وب کم از شما گرفته می‌شود و کامپیوتری که باید با آن آزمون را انجام دهید تعیین می‌شود.

در انتهای آزمون، نتایج بخش Verbal و Quantitative برای شما نمایش داده می‌شود، اما این نمرات، نمره رسمی و قابل استناد نیست.
بیشتر بخوانید : نمونه سوالات GRE General

2. آزمون  GRE Subject :

برای کسب نتیجه مناسب در این آزمون لازم است علاوه بر داشتن مهارت در زبان انگلیسی، از دانش و احاطه خوبی نسبت به رشته تحصیلی خود نیز برخوردار باشید.  بنابراین برای اخذ پذیرش، بررسی کنید که دانشگاه شما نمره GRE Subject را از شما درخواست می‌کند یا خیر. مهمترین دلیل درخواست نمره GRE Subject توسط دانشگاه مقصد، اطمینان از شایستگی کامل داوطلب و تعیین سطح دانش وی در رشته مورد تقاضای او می‌باشد.

آزمون GRE Subject برای هشت رشته تحصیلی برگزار می‌شود که این رشته‌ها عبارتند از: روانشناسی، فیزیک، ریاضی، زیست شناسی، بیوشیمی، زیست شناسی سلولی و مولکولی، شیمی و ادبیات انگلیسی.

زمان و نحوه برگزاری آزمون

جهت شرکت در این آزمون ابتدا لازم است نسبت به ایجاد حساب کاربری در سایت ETS اقدام نمایید، سپس امکان رجیستر آزمون از طریق لینک MyGRE  فراهم خواهد شد.
سه بار در طول سال و در ماه های اکتبر، سپتامبر و آوریل به صورت کاغذی (Paper Based) برگزار می‌شود. این آزمون مشابه کنکور سراسری و فقط در دو مرکز سازمان سنجش کشور و دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود. تعداد افراد شرکت کننده در هر دوره آزمون GRE (تعداد صندلی‌ها) نامحدود است، یعنی شما نگرانی‌ از بابت ظرفیت نخواهید داشت اما زمان ثبت نام مهم است و لازم است ثبت نام تا پیش از ددلاین‌های مربوط به ثبت نام آزمون که در صفحه Test Centers and dates اعلام شده است، انجام شود. معمولا ددلاین ها تا یک هفته قبل از تاریخ آزمون هستند.
توجه به ددلاین ها بسیار ضروری است، زیرا در صورت از دست دادن Late Deadline می‌بایست تا برگزاری دوره بعدی آزمون که ممکن است 6 ماه بعد انجام شود، صبر کرده که این زمان بسیار زیادی است و می‌تواند باعث از دست دادن ددلاین های دانشگاه‌ها و از دست دادن فرصت اپلای به مدت یک سال شود.
سوالات آزمون GRE Subject بستگی به رشته‌ای دارد که در آن شرکت می‌کنید و شامل درصدهای متفاوتی از سوالات پایه آن رشته می‌گردد. برای مثال در رشته بیوشیمی درصد توزیع سوالات به ترتیب %36 بیوشیمی، %28 زیست شناسی سلولی و %36 زیست شناسی ملکولی است. نتیجه این آزمون عددی در بازه 200 تا 990 خواهد بود.
آزمون GRE Subject به مدت 170 دقیقه و طی یک جلسه برگزار می‌گردد. این آزمون جزو معدود آزمون هایی است که پاسخ نادرست در آن دارای نمره منفی است و هر 4 پاسخ نادرست باعث از دست رفتن یک پاسخ صحیح شما می‌شود.

نکاتی پیرامون آزمون

هنگامی که تصمیم به شرکت در آزمون گرفتید اطمینان حاصل کنید، با توجه به ددلاین دانشگاه مورد نظر شما، زمان کافی تا آماده شدن Report نمره امتحان را دارید.
شما می‌توانید جهت تمرین و آشنایی با این آزمون از طریق صفحه Prepare for a GRE Subject Test موجود در وب سایت ETS نسبت به دانلود نمونه سوالات آزمون GRE Subject برای هر رشته اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.