معرفی شهرک های صنعتی درعمان

آیا شهرک های صنعتی عمان را می شناسید؟ آیا از مزایای سرمایه گذاری در این شهرک ها برخوردار است، اطلاع دارید؟ آیا شرایط اولیه سرمایه گذاری در آنها را می دانید؟ برای اطلاع از تمام این موارد با هلدینگ اریکا در ارتباط باشید.
در عمان نه منطقه صنعتی وجود دارد که شامل مزایایی زیر می باشد:

  • قیمت پایین اجاره و انرژی
  • معافیت مالیاتی 5 ساله شرکت، معافیت های گمرکی
  • سازمان Knowledge Oasis Muscat )) به شرکتهای تکنولوژی، اجازه  100% مالکیت خارجی را فراهم می کند

عمان 9 شهرک صنعتی دارد که زیر نظر سازمان عمومی شهرک های صنعتی PEIE (Public Establishment for Industrial Estates) است.
سازمان عمومی شهرک های صنعتی بسته های تسهیلاتی و خدماتی مختلفی ارائه می دهد، از جمله زمین و ساختمان برای توسعه صنعتی، هتل های نزدیک برای مهمانان و کارکنان، امکانات بانکی و رستوران، زیرساخت های مخابراتی، فروشگاه های خرده فروشی.
مشوق های این سازمان شامل صد درصد سرمایه سهام خارجی، معافیت مالیاتی پنج ساله و معافیت مالیات بر درآمد شخصی، معافیت از عوارض گمرکی، شرایط ویژه اعطای وام برای پروژه های مشترک دولتی در کشاورزی، شیلات، بهداشت، صنایع دستی سنتی و بیمه صادرات است.

شهرک صنعتی الرسیل Rusayl))

شهرک صنعتی رسیل در 20 کیلومتری فرودگاه بین المللی مسقط قرار دارد و مساحت آن 7.9 میلیون متر مربع است. رسیل، در سال 1983 تاسیس گردیده است. در حال حاضر در رسیل بیش از 259 کارخانه در زمینه های مختلف در حال فعالیت هستند. از جمله:مواد شیمیایی، باتری، برق و مصالح ساختمانی، کابل فیبر نوری، مواد غذایی، منسوجات، پوشاک، لوازم التحرير و رنگ
ضمن مدیریت تمام مالکیت ها، امکانات و خدمات درجه یک را برای مستاجران خود ارائه می دهد. از جمله؛ فضای کارخانه و دفتر، برق، آب، گاز، ارتباطات مخابراتی، فاضلاب، دفع ضایعات جامد و دیگر، اسکان، شبکه های جاده ای داخلی و خارجی، مساجد، بانک ها، رستوران ها، سوپر مارکت، اداره پست، کلینیک، دفاتر اداره گمرک و پلیس سلطنتی عمان.

شهرک صنعتی صحار (Sohar)

شهرک صنعتی صحار مساحتی بیش از 21.6 میلیون متر مربع را پوشش می دهد که بیش از 10.7 میلیون متر مربع آن برای سرمایه گذاری توسعه یافته و مجهز شده است. شهرک صحار صنعتی صحار که در نوامبر سال 1992 تاسیس شده است و در حد واسط شهر مسقط (200 کیلومتر) و دبی (180 کیلومتر) واقع شده است و دسترسی آسان به بازارهای داخلی و خارجی را فراهم می کند. بندر صحار یکی از بنادر اصلی تجاری کشور عمان شناخته می شود. این بندر دارای عمق 17 متر است که به اندازه کافی برای نسل پنجم کشتی های باربری عمیق می باشد. در واقع، این بندر منافع بین المللی قابل توجهی را در شهرک صنعتی صحار به ارمغان آورده است. تولید در شهرک صحار شامل؛ سنگ مرمر، بازیافت کاغذ، مواد غذایی، مواد شوینده، چرم، مبلمان، خمیر دندان، نوشیدنی و بستنی، رزین ها، شیشه، میله های فولادی و روغن موتور می باشد.

شهرک صنعتی ریسوت (Raysut)

این شهرک در نوامبر سال 1992، در یکی از مناطق جنوبی عمان، به نام ضفار تاسیس شده است. این شهرک مساحت 3069607 متر مربع  را پوشش میدهد که  30 هکتارآن امکانات انبارداری میباشد. شصت و سه هکتار شهرک در حال حاضر توسعه یافته و در حال  ساخت و سازو تقسیم بندی به قطعه های صنعتی از 1350 تا 11000 متر مربع است.

شهرک صنعتی ریسوت در چهار کیلومتری بندر صلاله است که تنها راه بندری بین اروپا و سنگاپور است که می تواند کشتی های  کلاس که بزرگترین کشتی های باربری جهان می باشند را در خود جای دهند. بندرصلاله در موقعیتی قرار دارد که دسترسی آسان به خلیج فارس، دریای سرخ، اقیانوس هند و سواحل شرقی آفریقا را فراهم می کند. بنابراین، در موقعیتی ایده آل برای کشتی های در تردد بین سواحل شرقی ایالات متحده، اروپا و شرق دور است. در واقع با توجه به توسعه بندرصلاله بعنوان یک منطقه آزاد و محبوبیت شهرک صنعتی ریسوت نیز برای سرمایه گذاران بین المللی افزایش قابل توجهی داشته است. به همین لحاظ، دولت عمان در راستای توسعه شهرک، با اختصاص یارانه، شروع به عرضه گاز طبیعی کرده است.
درشهرک صنعتی ریسوت بیشتر فعالیت های تولیدی شامل تولید انواع محصولاتی مانند: لوازم التحریر ، یخ، ماهی و فراورده های آن، جوجه های یخ زده، لوله های PVC، ساخت فولاد، لوازم پزشکی، بخاری های خورشیدی، آرد، کود و روغن گیاهی می شود.

شهرک صنعتی صور (Sur)

شهرک صنعتی صور در منطقه الشرقیه و در 300 کیلومتری مسقط واقع شده است. این شهرک در سال 1999 تاسیس شده است و مساحتی بالغ بر 36.1 میلیون متر مربع را پوشش می دهد که دارای یک بندر آبی عمیق است.
مستاجران اصلی این شهرک عبارتند از: LNG عمان، شرکت های بین المللی گاز و پروژه 969 میلیون دلاری شرکت کود شیمیایی هند عمان (OMIFCO).

با توجه به ماهیت و سطح بالایی از مستاجران کلیدی شهرک، این شهرک صنعتی به سرعت در حال توسعه تخصص و مزیت رقابتی در زمینه گاز طبیعی و صنایع و خدمات مرتبط با آن است.

شهرک صنعتی نزوا (Nizwa)

شهرک صنعتی نزوا در نوامبر 1994 افتتاح شد و در 180 کیلومتری مسقط، با مساحتی بالغ بر 3.1 میلیون متر مربع واقع شده است.شهرک صنعتی نیزوا نقش مهمی در میان استان های الداخلیه، الوسطا و الظاهرا دارد. با توجه به اینکه اخیرا اتوبان دو طرفه ی مسقط – نیزوا تکمیل و افتتاح شده است، مستاجران این شهرک صنعتی از دسترسی سریع به مسقط، فرودگاه بین المللی صیب و بندر مینا سلطان قابوس برخوردار شده اند.
درشهرک صنعتی نزوا، بیشتر فعالیت های تولیدی شامل تولید سرامیک، پلاستیک محصولات پزشکی، تخته سه لا، بسته بندی چای، آب معدنی، مخازن آب، ریخته گری آهن، خدمات نفت و مواد غذایی می باشد.

شهرک صنعتی البریمی (Buraimi)

شهرک صنعتی بریمی در سال 1998 تاسیس شده و مساحتی حدود 5.5 میلیون متر مربع را به خود اختصاص داده است. این شهرک در استان الظهیرا در قسمت غربی سلطانات عمان واقع شده است و محلی را برای کسب و کار استراتژیک در مرز با امارات متحده عربی فراهم کرده است.
با توجه به موقعیت جغرافیایی شهرک بریمی – دسترسی آسان و سریع به فرودگاه ها و بنادر در هر دو کشور عمان و امارات متحده عربی – فرصت فوق العاده ای برای مستاجران این شهرک در بازارهای B2B  و  B2C به خصوص درحوزه خلیج فارس و آسیای مرکزی فراهم می باشد.

شهرک صنعتی مزیونه (Al Mazunah)

منطقه آزاد المزیونه در ماه نوامبر سال 1999 عملیات خود را آغاز کرد و در منطقه جنوب غربی ضفار، در نزدیکی مرز یمن واقع شده است. این منطقه آزاد در 260 کیلومتری از الصلاله، و همچنین 245 کیلومتری از القائده و 500 کیلومتری از سایون، دو شهر نزدیک یمن قرار دارد. با توجه به ماهیت منطقه آزاد، این منطقه خارج از مرزهای مالیاتی عمان قرار دارد و به همین امکان ورود بدون نیاز به ویزا در منظقه مرزی بین عمان و یمن وجود دارد. در واقع، المیزونه فرصت های عالی برای کسانی که مایل به تجارت کالا از طریق عمان به یمن هستند را فراهم میکند. این منطقه آزاد با 4.5 میلیون متر مربع مساحت، به صدها قطعه تقسیم شده است که از متراژهای 2000 تا 16000 متر مربعی را شامل می شود.

شهرک صنعتی سمائل (Samail)

شهرک صنعتی سمائل در ولایت سمائل در استان الداخلیه و در فاصله 45 کیلومتری از فرودگاه بین المللی مسقط واقع شده است. این شهرک مساحتی در حدود 7.4 میلیون متر مربع را در بر می گیرد. این شهرک در سال 2010 معرفی شد و تا کنون 130 سرمایه گذار برای آن به ثبت رسیده است. در مورد این شهرک، تلاش های قابل توجهی توسط مدیریت عمومی شهرک صنعتی صورت می گیرد تا سرعت اجرای پروژه های زیربنایی افزایش دهد.

واحه دانش مسقط Knowledge Oasis Muscat (KOM)

KOM موقعیت ایده آلی برای شروع و توسعه تجارت در خاورمیانه می باشد. از این طریق تمام فاکتورهای مد نظر سرمایه گذاران، کارفرمایان و کارکنان می توانند برآورده گردند. فضاهای کاری و دفتری با قیمتی رقابتی، همراه با کیفیت بالای زندگی از طریق KOM، امکانات مناسبی را در مسقط برای زندگی، کار و تفریح فراهم کرده است.

1 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.