برای گرفتن ویزای کاری آلمان و یا ویزای تحصیلی آلمان نیاز به تایید مدرک دانشگاهی از طرف کشور آلمان است. سازمان ZAB مسئول ارزیابی مدارک تحصیلی غیر‌آلمانی است که سیستم های آموزشی در کشورهای مختلف را با سیستم آموزشی آلمان مقایسه می‌کند و معادل آلمانی مدارک دانشگاهی را تعیین می‌کند.

دفتر مركزی تحصیلات عالی خارجی (ZAB)

دفتر مركزی تحصیلات عالی خارجی (ZAB)  مرجع مرکزی برای ارزیابی مدارک تحصیلی خارجی در آلمان است. این  مدارک شامل گواهینامه های تحصیلی، مدارک تحصیلی و مدارک آکادمیک می شود. ZAB خدماتی را برای موسسات آموزشی آلمان، مقامات دولتی آلمان و افراد فراهم می کند. هر ساله به بیش از 80000 تقاضا، توسط ZAB پاسخ داده می شود.

در ZAB بسته به اهداف خاص هر مدرک، افراد حرفه ای مختلفی مسئول تشخیص و تایید مدارک خارجی هستند. ارگان ها و مسئولین مختلفی ممکن است از ZAB درخواست ارزیابی تخصصی در مورد برای اطلاعات عمومی در باره یک کشور و سیستم آموزشی آن، نمایند. این اطلاعات در مورد سیستم های آموزشی خارجی از طریق پایگاه اطلاعاتی “anabin”  نیز قابل دسترسی است.

بنا به درخواست دارندگان مدارک تحصیلات تکمیلی، اعتبار وگواهی های مقایسه پذیری در مورد شرایط تحصیلات عالی خارجی را صادر می کند. این گواهی به کارفرمایان در آلمان و آژانس های کاریابی در آلمان کمک می کند تا ارزشیابی مدارک تحصیلی عالی در خارج از کشور آلمان برایشان تسهیل گردد. به ویژه مهاجرانی که مایل به کار در آلمان هستند از این سرویس بهره مند می شوند، چرا که غیر از این، هیچ مرجع با صلاحیت دیگری جهت ارزیابی و شناخت مسئولانه مدارک تحصیلی در آلمان وجود ندارد.

اعتبار گواهی ZAB دراتحادیه اروپا

ZAB همکاری نزدیکی با مراکز اطلاع رسانی ملی کشورهای عضو اتحادیه اروپا (NARIC)و شورای اروپا و یونسکو (ENIC)  دارد. همه کشورهای اتحادیه اروپا (EU)، منطقه اقتصادی اروپا (EEA) و سوئیس همچون سایر کشورهای شورای اروپا و یونسکو (منطقه اروپا) یک مرکز اطلاعات ملی برای پرسش هایی در رابطه با شناخت و تشخیص مدارک تحصیلی فراهم کرده اند. این دلیل اصلی  بر اعتبار و به رسمیت شناخته شدن تاییدیه های ZAB در مورد تحصیلات عالی در آلمان و اروپا می باشد.
مراکز اطلاع رسانی کشورهای اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا   NARIC نام دارد که مخفف عبارت National Academic Recognition Information Centres می باشد.

مراكز اطلاع رسانی شورای اروپا و كشورهای یونسكو (منطقه اروپا)  ENIC نام دارد که مخفف عبارت European National Information Centres می باشد.

هر دو مرکز فوق الذکر با همکاری یکدیگر، شبکه ای متمرکز را ایجاد نمودند. یعنی ادارات NARIC معمولا همان ادارات    ENIC در کشورها هستند. دفتر مركزی تحصیلات عالی خارجی (ZAB) ، در واقع همان NARIC و ENIC در آلمان می باشد.

مراکز فوق الدکر در این شبکه منسجم ایجاد شده ، در مورد سیستم های تحصیلاتی خود همدیگر را مطلع می سازند و در صورت بروز مشکلاتی در هنگام ارزیابی مدارک تحصیلی خارجی  با یکدیگر در ارتباط هستند. آنها کنفرانس هایی را برگزار می کنند و موضوعات مربوط به شناسایی مدارک را که مورد توجه همه اعضا هستند، به اشتراک می گذارند. کانادا، ایالات متحده و استرالیا نیز به این شبکه کمک می کنند.

نیز در آماده سازی و مذاکره در مورد توافقنامه های دو جانبه در مورد شناخت و ارزیابی متقابل مدارک تحصیلی در این شبکه ( که به اصطلاح توافق نامه های هم ارزی نلمیده می شوند.) مشارکت دارد.

اهمیت ZAB از نظر دولت آلمان

کلیه متقاضیان تایید مدرک خارجی می توانند اطلاعات مد نظر را در مورد سیستم آموزشی آلمانی از ZAB برای تسهیل ارزیابی و به رسمیت شناختن مدارک تحصیلی تحت شرایط کیفی آلمان درخواست کنند. علاوه بر این، دولت فدرال ZAB را به عنوان مرکز اطلاع رسانی ملی در ارتباط با اجرای دستورالعمل اتحادیه اروپا در مورد شناسایی شرایط حرفه ای توسط دولت فدرال آلمان منصوب کرده است.

1 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

جدیدترین مطالب

فهرست مطالب