تحصیل در رشته MBA، علاوه بر مزایای حرفه ای که  در کسب و کار شما دارد، می تواند منافع غیر منتظره ای نیز در زندگی شما داشته باشد.  اگر هنوز در مورد انتخاب رشته تحصیلی MBA مردد هستید، 16 مزیتی که در زیر برشمرده شده مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید: تحصیل کارشناسی ارشد MBA

بیشتر بخوانید:  تحصیل MBA در آلمان از طریق شرکت اریکا و مزیت های آن

1. افزایش اعتماد به نفس

طی مطالعه ای به بررسی فارغ التحصیلان  MBA پرداخته شده است.  این افراد با کنترلی که در مورد هزینه های مالی و در زمینه موارد غیر مالی خود دارند، اعتماد به نفس خوبی پیدا می کنند. این مهمترین مزیت تحصیل در رشته  MBA  می باشد.  احساس موفقیتی که با مطالعه و تحصیل در MBA به افراد در زندگی و نیز در دنیای کسب و کار دست می دهد منجر به اعتماد به نفس می گردد. این امر در محیط کار، خانواده، زندگی اجتماعی، و  در زمینه دیگر تعهدات شخصی  شما احساس فوق العاده ای به شما میدهد که  حس می کنید پاداش و دستاورد لازم را بدست آورده اید.

2. اعتبار

راه های مختلفی وجود دارد که می توانید در شرکت و صنعت خود ایجاد اعتبار کنید. شما می توانید پروژه ای را در محل کار خود به صورت داوطلبانه انجام دهید که می تواند شما را در خارج از محدوده وظایف کاری تان  گسترش دهد و می توانید استعدادهای پنهان خود را به مدیریت شرکت نشان دهید.  شما می توانید یک کسب و کار  شخصی را شروع کنید ویا با خانواده یا دوستان خود همکاری و شراکتی را آغاز کنید تا اعتبار اولیه را به عنوان یک کارآفرین نوپا کسب نمایید. اما نسخه آکادمیک همه آنها عبور از مسیر تحصیل در رشته MBA  می باشد.

3. مهارت های قابل انتقال

بخش عمده ای از دانش، مهارت های سخت و مهارت های نرم، با بکار گیری  MBAدر بسیاری از صنایع بدست می آید.  شما با توجه به ویژگی های قابل استفاده مانند رهبری، تفکر انتقادی و تحلیلی، خلاقیت و ارتباطات، بدون توجه به صنعت و یا عنوان شغلی که در آن مشغول هستید، می توانید ماهرانه تر و همه جانبه تر عمل نمایید. برخلاف برخی مدارک پیشرفته تحصیلی مانند مدرک پزشکی، MBA می تواند به راحتی به بسیاری از صنایع انتقال داده شود و خدمات گسترده ای را در طول زندگی  در اختیار شما بگذارد.

4. کنجکاوی

فارغ التحصیلان MBA معمولا دارای یک کنجکاوی ذاتی و ناپیدا هستند. آنها می دانند همیشه، چیز بیشتری برای یادگیری وجود دارد و تلاش می کنند تا آن را یاد بگیرند.  آنها  توانایی هایی را بدست می آورند که در تجزیه و تحلیل رقابتی، مطالعه صنایع در حال ظهور، و بررسی روند صنایع خود در کنار جدیدترین پیشرفت ها و فن آوری ها  بسیار کارآمد است. اینان به خوبی به گفته آلبرت انیشتین واقفند که گفته : ” مهم این نیست که پرسیدن را متوقف کنیم، بلکه کنجکاوی دلیلی است برای وجودداشتن.

5. تفکر استراتژیک

مهارت های تفکر استراتژیک که شما دوره MBA یاد می گیرید نه تنها در دنیای کسب و کار، بلکه در حوزه های مختلف زندگی خود مانند اهداف شخصی و مالی شما قابل استفاده است. شما قادر به فکر کردن بیرون از چهارچوب (تفکر واگرا) هستید و وقتی که مشغول به کار کردن جهت رفع مشکلی هستید، قادرید چندین گزینه یا راه حل را در ذهن خود تحلیل کنید.

6. ارتباط بهتر

فارغ التحصیلان MBA اغلب خود را بیشتر در کار و ارتباط با همکاران، کارفرمایان و یا کارکنان می یابند. اما این مهارت های ارتباطی می تواند در خانه و در ارتباط با دیگران ، بچه ها، والدین یا خواهران و برادران، و همچنین در موقعیت های اجتماعی مانند رویدادها و یا عملکرد شرکت، نیز موثر باشند. برقراری ارتباط بهتر در زندگی روزمره ضروری است، چرا که میتواند شما را در رسیدن به راه حل ها از طریق ایده ها و نظر ها یاری کند.

7. نظم و انضباط

برای کسب مدرک MBA خود، شما باید در کلاس ها و جلسات تحصیلی شرکت کنید، تکالیف را به موقع انجام دهید و خودتان را با کارهای سختگیرانه و پیچیده درگیر کنید. احتمالا شما باید در حالی که کار خود را ادامه میدهید، تحصیل کنید و این امور را انجام دهید. همه اینها قسمتی از نظم شخصی است که شما به طور طبیعی قابلیت انجام آن را ندارید، اما می توانید در طی برنامه کاری  MBA، با زمان و تلاش خود تمرین کنید.

8. مدیریت بهتر زمان

یک اثر جانبی که از نظم  شخصی هم بهتر است، توانایی مدیریت بهتر زمان است. این به معنای درک بهتر از توانایی های شما برای تولید کار در زمان اختصاص داده میباشد، به طوری که شما بیش از حد  وقت و زمان خود را از دست ندهید، و به موقع خود را  از کارهای اتلاف کننده زمان بیرون بیاورید.  همچنین قابلیتی به معنای کارآمدتر بودن، در طول ساعات کار کسب می کنید  تا  کار بیشتری در زمان کمتری و یا با تلاش کمتری انجام دهید.

9. جهان بینی گسترده تر

در جریان تحصیل MBA، شما مسائل کسب و کار بزرگ و چالش های کسب و کار در دنیای واقعی را در میابید که توانایی شما را فراتر از نقش خودتان ببیند و ببینید چگونه سازمان ها به طور کلی عمل می کنند. این امر همچنین باعث می شود که شما با دیدگاه های متنوع در مورد مسائل جهانی، اجتماعی و کسب و کار مواجه شوید و با دانشجویانی که در زمینه ها، با تجربیات و اهداف شغلی متفاوتی نسبت به شما هستند، همکاری کنید.

10. شبکه همکاران (خصوصا در آلمان)

در حین تحصیل MBA، و فعالیت در کسب و کار خودتان، با دانشجویان، فارغ التحصیلان و هیئت های علمی همکار آشنا میشوید و شروع به تشکیل و یا اضافه کردن به شبکه همکاران موجود خود می کنید. این شبکه شامل افرادی خواهد شد که در صنعت شما و در خارج از آن قرار دارند و اغلب در سرتاسر جهان پخش میشوند، که میتوانند به فرصتهای امیدبخش در آینده تبدیل شوند.
نکته ای که بایستی دانشجویان باهوش ایرانی به آن توجه کنند این است که بلافاصله با سیاست و ذکاوتی که دارند، سعی به برقراری ارتباط و ایجاد شبکه دوستی، کاری و حرفه ای با اکثر افرادی که در دوره MBA آشنا می شوند و اغلب صاحبان صنایع و کسب و کارها در آلمان و اروپا می‌باشند، نمایند. این افراد ممکن است در سمت های مهمی در سازمان ها و شرکت‌های آلمانی نیز باشند که در حین تحصیل و برقراری ارتباط خوب و فعالیت علمی و کاری صحیح شما، اغلب یکی از همین افراد میتوانند فرصت کاری را درآینده شما ایجاد نمایند.

11. فرصت‌ های شغلی بیشتر 

در حال حاضر بسیاری از شرکت ها ترجیح می دهند متقاضیانی با تحصیلات MBA برای تعدادی از سمت های سازمانی شان استخدام کنند. لذا فرصتهای شغلی بالقوه که شما واجد شرایط آن هستید نیز افزایش می یابند.

12. متمایز بودن شما به عنوان کاندید یک شغل از دیگر متقاضیان

حتی اگربرای یک فرصت شغلی حداقل تخصص  MBA مورد نیاز نباشد، وقتی شما در برابر ده ها تن از کاندیدا هایی  که  برای آن موقعیت شغلی رقابت می کنند، قرار میگیرید، از درجه ای قدرتمندتر برخوردار هستید، مخصوصا زمانی که همه آنها به گونه ای متفاوت به نظر می رسند. اما همان طور که کارفرمایان را تحت تاثیر قرار می دهد ممکن است در مورد دستاوردهای مدیریتی در این زمینه نیز تاثیر داشته باشد. این واقعیت که شما مدرک MBA را به دست آورده اید، احتمالا درخواست کار شما را در ذهن کارفرمایان برجسته می سازد.

13. یک انرژی شغلی دوباره

گاهی اوقات ممکن است شما در یک حرفه شلوغ  گیر کنید.  کسب مدرک MBA می تواند شما را با انرژی که از اهداف شغلی گذشته کسب کرده اید، از مخمسه  بیرون بکشد و در پیدا کردن برنامه های جدید کاری به شما کمک کند. این که آیا شما تلاش می کنید موقعیت شغلی و یا حقوق خود را بهبود ببخشید، یا وارد دنیای کارآفرینی شوید، این تجربه می تواند انگیزه ای برای شروع کار جدید شما باشد.

14. درآمد عالی

مزایای مالی معمولا به این دلیل است که بسیاری از افراد که وارد برنامه های MBA می شوند، با توجه به درآمد بالاتر  و پاداش های مرتبط کاری، کسب درآمد بالاتر را قطعا یکی از مهمترین مزایای MBA می دانند.  به همین لحاظ ما فکر کردیم که باید به عنوان مزیت در این لیست قرار گیرد!

15. مدیریت بهتر امور مالی شخصی

یکی از نکاتی که برای بسیاری از متقاضیان MBA مطرح میگردد این است که ایشان می توانند مهارت های کسب شده را در مورد منابع مالی و سرمایه گذاری های شخصی خود نیز بکار بگیرند. دانشجویان در طی دوره تحصیلی MBA بهتر در می یابند، که درمواردی همچون ارزیابی ریسک، چگونه نرخ تورم و نرخ بهره، و پاسخ به تغییرات اقتصادی و نوسانات بازار را بررسی کنند.

16. افزایش خلاقیت

تحصیل و کارآموزی در MBA هر چند ممکن است براساس واقعیت ها و اعداد باشد، اما در کل این تجربه اغلب باعث تشدید تفکر خلاق و تلاش های خلاقانه برای فارغ التحصیلان MBA می شود.  فکر کردن در خارج از چهارچوب (تفکر واگرا) همانطور که برای هنر و موسیقی نیز مهم است برای کسب و کار اهمیت بسیاری دارد.

آیا گمان می کنید که بتوانید از فکر تحصیل در رشته MBA با توجه به 16 مزیت فوق، بیرون بیایید؟  با یک تصمیم گیری درست، و پر کردن فرم ارزیابی جهت تحصیل در رشته MBA مي توانید گام مهم بعدی  در مسیر حرفه ای زندگیتان بردارید.

1 دیدگاه. Leave new

  • چه قدر مطالبتون جالب بودن تا حالا اینقدر دقیق به مزیت های این رشته توجه نکرده بودم 🙂

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.