اخذ کارت اقامت آلمان، کارت آبی آلمان یا همان بلوکارت آلمان

بر اساس بررسی ها و تشخیص اتحادیه اروپا در بررسی چشم انداز اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه که شامل 27 کشور اروپایی میباشد و پیش بینی کمبود نیروی کار مورد نیاز ، در سال 2007 میلادی اتحادیه اروپا در جهت رفع کمبود نیروی کار متخصص ، و با الهام از طرح گرین کارت دولت آمریکا و با استفاده از نماد پرچم اتحادیه اروپا که با رنگ آبی است اقدام به تصویب و ارائه طرح و برنامه ای مشابه به نام آبی کارت نمود که در قالب آن نیروهای کاری و متخصص غیر اروپایی بتوانند به واسطه این برنامه برای کار و مهاجرت به تمامی کشور های عضو اتحادیه بغیر از انگلستان ، ایرلند و دانمارک که از شرکت در این طرح خودداری کردند مهاجرت کاری داشته باشند.

با تصویب این طرح و با استفاده از امکان دریافت آبی کارت اتحادیه اروپا دروازه های خود را به روی شهروندان کشورهای غیر اروپایی که بر اساس فاکتور های تعیین شده شرایط مهاجرت کاری به اروپا را دارند باز کرد. اولین کشور اروپایی که تابحال از این طرح استقبال خوبی کرده است و مقدمات و شرایط این برنامه را فراهم و قابل اجرا نموده است کشور آلمان و بزرگترین قدرت صنعتی اروپا است.

از اول جولای 2012 میلادی دولت آلمان شرایط و پیش نیاز های دریافت آبی کارت را بطور رسمی اعلام کرده و به آن ضمانت اجرایی داده است.
بر این اساس با اجرایی شدن این برنامه در کشور آلمان ، منبعد نیروهای متخصص کاری غیر اروپایی میتوانند با دریافت این نوع ویزای کاری ، در مدت زمان خیلی کم به آلمان مهاجرت کاری نمایند و خانواده های خود را نیز به همراه خود بیاورند.
کارت آبی شرایط و مزایای بسیار خوبی را برای متقاضیان به همراه دارد که میتوانند از آن استفاده کنند.

شرایط اقدام برای دریافت آبی کارت آلمان

متقاضیان باید توجه داشته باشند که داشتن مدرک دانشگاهی معتبر که اعتبار آن به وسیله سازمان ارزشیابی مدارک تحصیلی در آلمان تأیید گردد و ارائه قرارداد کاری با یک کارفرما که حداقل درآمد ناخالص سالانه تعیین شده 44800 یورو باشد ازمهمترین واصلی ترین شرایطی است که برای دریافت آبی کارت لازم است. قابل ذکر است متخصصان و نیروهای کاری که در فهرست “مشاغل خاص یا موردنیاز شدید آلمان” باشند هم می توانند با داشتن قرارد کاری با حداقل حقوق ناخالص سالانه 34944 یورو برای دریافت آبی کارت اقدام کنند. پزشکان, تمامی مهندسان در رشته های مختلف، دانش آموختگان رشته های علوم طبیعی، ریاضی و کارشناسان علوم رایانه و انفورماتیک در لیست مشاغل خاص و موردنیاز آلمان قرار دارند.
کلیه متقاضیان متخصص و دانش آموخته ای که مدرک تحصیلی شان در اداره ارزشیابی مدارک آلمان به رسمیت شناخته شود در صورت یافتن کار با درآمد مشخص شده در بالا می توانند با دریافت آبی کارت آلمان برای دریافت ویزای کاری بر اساس مدت زمان مشخص شده در قرارداد کاریشان اقدام نمایند. حداکثر مدت اقامت کاری بر اساس آبی کارت آلمان، 33 ماه معین شده است که بعد ازاین مدت و در صورت شاغل بودن متقاضیان میتوانند این نوع ویزا را به اقامت دائمی PR آلمان تغیر دهند و اقامت دائم دولت آلمان را دریافت دارند.
چنانچه متقاضیان هنگام اقدام و یا در طول زمان اقامت خود در آلمان بتوانند مدرک زبان آلمانی با سطح B1 ارائه کنند ، حداقل مدت زمان تعیین شده برای اجازه درخواست اقامت دائم از 33 ماه به 21 ماه کاهش می یابد و در نتیجه متقاضی در زمان زودتری میتواند برای اقامت دائم خود و خانواده اش اقدام نماید.
نکته قابل توجه این است که آبی کارت یا این نوع ویزای اقامت کاری آلمان را نمیتوان بدون داشتن پیشنهاد کاری دریافت کرد.

مزایای دریافت کارت آبی آلمان

کارت آبی آلمان یک ویزای کاری قابل تمدید و قابل تغییر به اقامت دائم آلمان است که به دارندگان آن اجازه اقامت و کار در آلمان را می دهد.همچنین، شرایط مهاجرت خانواده این افراد نیز به آلمان تحت شرایطی ممکن و قابل انجام است. بر اساس قوانین کارت آبی آلمان،خانواده فرد دارنده کارت آبی آلمان (همسر،شوهر،فرزند) حق کار و زندگی در آلمان را به مدت اعتبار اجازه اقامت فرد دارنده کارت آبی آلمان خواهد داشت.
قانون کارت آبی تسهیلاتی نیز برای کارفرمایان در نظر گرفته و اولویت‌بندی‌های موجود در مراتب استخدامی را حذف کرده است.اداره کار آلمان تاکنون اولویت پر کردن یک پست خالی در موسسات و ادارات را به شهروندان آلمانی داده اما کارفرمایان با اتکا به این مصوبه می‌توانند با دست باز و بدون هماهنگی با اداره کار آلمان،متخصصان خارجی را استخدام کنند.

مراحل لازم جهت اقدام برای دریافت آبی کارت آلمان

مرحله اول: ارزشیابی مدرک تحصیلی متقاضی
مرحله دوم: یافتن کار و دریافت پیشنهاد کاری از سوی کارفرمایی در آلمان
مرحله سوم: اقدام برای دریافت آبی کارت آلمان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

جدیدترین مطالب