تحقیق قضایی در مورد رشوه‌خواری در خرید وقت سفارت آلمان در تهران و بیروت

بر اساس گزارش دویچه وله در 07.04.2018، دادستان برلین موارد رشوه‌خواری در سفارت آلمان در تهران را تحت تحقیق قضایی قرار داده است. دو سال پیش بعد از افزایش اعتراضات درباره مشکل گرفتن وقت مصاحبه اکنون مشخص شده است افراد متقاضی توانسته‌اند با پرداخت هزاران یورو، از سفارتخانه‌های آلمان در تهران و بیروت ویزا دریافت کنند. فروش وقت سفارت آلمان از سوی دفاتر بیمه و آژانس‌های مسافرتی تنها مورد مطرح شده در میان اعتراضات و انتقادها نبوده است. برخی از شایعات حاکی از آن بود که فروشندگان نوبت مصاحبه در مواردی با کارمندان سفارت آلمان  “ارتباط” داشته‌اند.هفته‌نامه “اشپیگل” به نقل از مارتین اشتلتنر، سخنگوی دادستانی برلین می‌نویسد در رابطه با رشوه‌خواری در دو سفارت آلمان در تهران و بیروت تحقیقات قضایی در جریان است.
در مورد
سفارت آلمان در تهران، افراد توانسته‌اند با پرداخت ۵هزار تا ۱۰هزار یورو از سفارت آلمان در تهران ویزای آلمان دریافت کنند.

گفته می‌شود، در ایران یک متقاضی ویزای آلمان رشوه‌ای را به یک شریک جرم که در آلمان بوده پرداخت کرده است و او نیز برای صدور ویزا به همکاران محلی سفارت آلمان در تهران رشوه پرداخت کرده است.
سخنگوی دادستانی آلمان گفته است “به دلیل راه‌کارهای تحقیقاتی” فعلا نمی‌تواند اطلاعات بیشتری در این زمینه ارائه دهد.

تغییر سیستم وقت دهی سفارت آلمان در تهران

با توجه به مشکلاتی که در سال 2016 بوجود آمده بود سفارت آلمان در تهران از حدود یکسال پیش  پروسه تعیین وقت را از طریق تغییر نرم‌افزارهای مربوطه بهبود داده است. لذا به هیچ وجه امکان خرید وقت سفارت از لحاظ فنی وجود ندارد. چون سفارت آلمان در تهران با استفاده از سیستم وقت‌دهی الکترونیک ویزا این امکان را فراهم کرده تا تمامی متقاضیان از طریق یک ثبت‌نام اولیه و ساده بتوانند تقاضای وقت مصاحبه خود را ثبت کنند. در این سیستم جدید متقاضیان وقت سفارت آلمان می‌توانند شبانه‌روزی بدون مشکل تکنیکی تقاضای تعیین وقت مصاحبه کنند. سفارت آلمان با طراحی این سیستم الکترونیک این امکان را فراهم کرده که هر متقاضی ویزای آلمان بدون کمک شخص دیگری بتواند خودش تقاضای وقت مصاحبه کند و بدین ترتیب به آژانس‌های نامعتبر برای این کار نیازی وجود ندارد.

در سیستم قدیمی تعیین وقت سفارت آلمان تنها وقت ها و ساعات آزاد در سایت مشخص قابل انتخاب توسط متقاضی بود و موسسات و آژانس های مختلف از طریق ربات های نرم افزاری و یا روابط با داخل سفارت ساعت ها و زمانهای مورد نظر را از قبل رزرو می کردند و این امر منجر بوجود آمدن فساد شده بود.

بر اساس سیستم جدید نوبت دهی در سایت سفارت آلمان در تهران به صورت ماهیانه جدولی منتشر و بروزرسانی میشود که بازه زمانی حدودی تعیین وقت مصاحبه سفارت آلمان برای صدور ویزاهای گوناگون را نشان می‌دهد. به طور مثال بر اساس این جدول، متقاضیان صدور ویزای دانشجویی آلمان در صورتی که در ماه اکتبر 2017 فرم درخواست تعیین وقت سفارت آلمان را تکمیل کرده باشند ، اوایل سپتامبر 2018 – اواخر ژانویه 2019 وقت مصاحبه سفارت آلمان خواهند گرفت و برای تمام کسانی که طی دو ماه اخیر فرم درخواست تعیین وقت سفارت آلمان را تکمیل کرده اند مدت زمان بیش از 12 ماه  را برای وقت مصاحبه اعلام می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

جدیدترین مطالب

فهرست مطالب